De Switch is vooral erg 'meh'

Door SomerenV op vrijdag 13 januari 2017 18:35 - Reacties (41)
Categorie: Games, Views: 7.792

Oké, beetje een clickbait-titel maar het is wel de kern van mijn verhaal. De Switch zelf is misschien niet 'meh' maar alles eromheen wel. Nintendo lijkt niet geleerd te hebben van het verleden en ik zie een succes dan ook nog niet gebeuren.

In de Switch-berichten zie ik vanuit de Nintendo-community positieve geluiden en dat snap ik wel. De Switch is een erg gaaf concept en een launch-prijs van 299 dollar is erg netjes. Zowel de PS4 als Xbox One waren tijdens de 100 dollar duurder. En natuurlijk een heuse Zelda-game met open wereld als launch title :9

Echter, laten we beginnen naar het kijken naar de launch-titles (Day One) van de concurrentie.

Xbox One:
Assassin’s Creed IV: Black Flag
Battlefield 4
Call of Duty: Ghosts
Crimson Dragon
Dead Rising 3
FIFA 14
Forza Motorsport 5
Killer Instinct
LEGO Marvel Super Heroes
Madden NFL 25
NBA 2K14
Need for Speed: Rivals
Powerstar Golf
Ryse: Son of Rome
Zoo Tycoon

PS4:
Assassin’s Creed IV: Black Flag
Battlefield 4
Call of Duty: Ghosts
Contrast
FIFA 14
Injustice: Gods Among Us
Killzone: Shadow Fall
Knack
LEGO Marvel Super Heroes
Madden NFL 25
NBA 2K14
Need for Speed Rivals
RESOGUN

Beide consoles hadden op dag 1 een aantal exclusives en multiplatform-titels. De Switch heeft welgeteld drie Day One-games:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (WiiU-port?)
Skylanders Imaginators (Oudere game)
Just Dance 2017 (Oudere game met een nieuw sausje)

Alleen Zelda is daarvan grootschalige een systemseller. Geen nieuwe Mario? Jawel, maar pas eind dit jaar. En Mario Kart? Een rerelease van de WiiU-versie.

Door het jaar heen komen er wel meer games uit, maar zéér weinig ontwikkelaars die bekend zijn bij het grote (Xbox en Sony) publiek. Wat dat betreft lijkt dit op het WiiU-scenario waarbij ontwikkelaars van grote titels in het begin even de kat uit de boom kijken. Hierdoor bestaat de kans dat het grote publiek de Switch laat liggen en we weten allemaal hoe het allemaal met de WiiU afgelopen is.

Met zowel de Wii als WiiU heeft Nintendo het brede publiek niet weten te bedienen waardoor veel ontwikkelaars afgehaakt zijn. Te weinig publiek, te hoge kosten. En daar komt nu ook weer bij dat de Switch een andere architectuur heeft dan de andere consoles (ARM vs x86).

En dan komen we weer bij de prijs, van 299 dollar. Waar ik in het begin zei dat het als launch-prijs een nette prijs is, zeg ik nu dat 299 dollar te veel is. Hoe je het ook went of keert, Nintendo moet concurreren met Microsoft en Sony en die bieden beiden véél meer voor minder. Aan het einde van de dag moet je geld verdienen en met alleen het hardcore Nintendo-clubje kan dat niet. Sowieso zal de ene Nintendo-liefhebbers helemaal wild worden van Zelda terwijl een ander wacht op Mario. En dan heb je nog de club die zit te wachten op een Kirby, Donkey Kong, F-Zero of Metroid. Nintendo moet zich opnieuw bewijzen en in dat opzicht is 299 dollar te hoog, de line-up voor dit jaar te karig en het concept van de Switch nog niet bewezen. En daar komt dan ook nog bij dat je moet betalen voor de online dienst terwijl Nintendo niet bekend staat om hun uitstekende online-capaciteiten.

Mijn gok is dan ook dat de Switch vooral in het begin populair zal zijn, maar dat het verder een herhaling van het WiiU-scenario gaat worden. Leuk voor de Ninteno-fans, maar niks interessants voor de casual gamers. En ook Nintendo-fans raak je een keertje kwijt als je populaire franchises te lang links laat liggen. Want waarom een console kopen als je vooral fan bent van bijvoorbeeld Metroid of Donkey Kong?

Hoe draait GTA V op de PC?

Door SomerenV op donderdag 16 april 2015 01:39 - Reacties (18)
Categorie: Games, Views: 7.338

http://i.imgur.com/XyMoEam.jpg

Bovenstaande plaatje is een crop uit een screenshot. Voor diverse screenshots die door mij genomen zijn kun je hier klikken.

Oké, ik had een voorspelling gedaan, nu moet ik ook wel kijken of die klopt niet waar? De voorspelling stond los van de CPU omdat ik niet in kon calculeren in hoeverre dat invloed zou hebben op de prestaties. Nu blijkt GTA V best goed geoptimaliseerd te zijn waardoor CPU's best netjes benut worden. Snellere CPU's leveren dus betere resultaten op. De voorspellingen waren (deels) gedaan op basis van BF4 en 3 benchmarks, waar ze redelijk nieuwe CPU's voor gebruikt hebben. Bij Guru3D hebben ze een reeks benchmarks uitgevoerd met diverse kaarten op maximale grafische settings op een i7-5960X (Op een i7-4*** zijn de prestaties nagenoeg gelijk, kijkende naar deze benchmark van Gamernexus). De reden dat ze voor die CPU zijn gegaan is zodat deze niet de grafische kaarten zou terughouden qua prestaties. Wat dat betreft vergelijkt het prima aangezien ik ook naar het maximale potentieel van de kaarten heb gekeken (voor zover mogelijk).

Zie hier het resultaat:

Voorspelling: 1080p (max)Voorspelling: 4K (max)Uiteindelijk: 1080p (max)Uiteindelijk: 4K (max)
Nvidia GTX98090fps30fps88fps31fps
Nvidia GTX97070fps25fps79fps27fps
Nvidia GTX96050fps14fps53fps
Nvidia GTX780ti80fps25fps68fps27fps
Nvidia GTX68050fps10fps61fps
AMD Radeon 290X70fps25fps83fps30fps
AMD Radeon 29060fps25fps77fps27fps
AMD Radeon 280X50fps17fps63fps
AMD Radeon 28550fps14fps51fps


There you have it! Ik zat er akelig dichtbij wat betreft m'n voorspelling met de wat nieuwere kaarten. De oudere kaarten kan ik niet vergelijken want de door mij gebruikte controle-benchmark gaat uit van maximale settings én niet alle kaarten staan er in.

Maar op 1920x1200 (max) haalt een 270X bijvoorbeeld nog steeds 42fps en da's toch écht geen krachtige kaart. En op diverse fora zijn genoeg succesverhalen te lezen van mensen met mindere systemen waar GTA V ook prima op loopt. Misschien niet met alle settings op het maximale, maar de game schaalt blijkbaar erg goed naar oudere en minder krachtige systemen.

Ik ben in ieder geval zeer aangenaam verrast en op mijn i5-2500K (stock) icm een 280X (stock) en 8GB RAM draait het nagenoeg constant op 60fps met high/very high (wat het hoogste is) en het ziet er prachtig uit!

En om af te sluiten heb ik hier een video van de first person modus in glorieus 1080p met 60fps op de maximale details! (Gedaan via de Rockstar Editor om dat te testen, dus is niet live opgenomen zeg maar)

Hoe gaat GTA V op de PC draaien?

Door SomerenV op woensdag 8 april 2015 23:42 - Reacties (26)
Categorie: Games, Views: 8.773

PC-gamers zijn nog een paar nachtjes slapen verwijderd van een van de meest langverwachte PC-games in de recente jaren. Met GTA IV in het achterhoofd is het logisch dat sommige gamers nogal sceptisch zijn want ja, GTA IV was nogal een drama op de PC.

Sidenote: GTA V voor 30 euro kopen? Dat is mogelijk (én legaal) en Frozen beschrijft tot in de puntjes hoe het werkt :)

GTA IV draaide totaal klote, zelfs op voor toen high-end hardware. En héél veel beter dan de console-versie zag het er niet uit. Het was wat scherper, textures waren wat mooier, iets betere draw distance, dat soort zaken. Het is dan ook logisch dat nogal wat mensen , zelfs na al die jaren, een vieze nasmaak hebben en zich dan ook afvragen hoe GTA V zal gaan draaien. En op die vraag heb ik mogelijk een antwoord!

Inmiddels kun je de hands-on verslagen lezen van diverse websites en onder andere PC Gamer meldt dat ze GTA V in 4K op maximale settings hebben gespeeld met 60 frames per seconde. Om dat te bewerkstelligen werd een PC gebruikt met daarin twee maal een GTX980 en een Intel i7 (waarschijnlijk de nieuwste generatie). En voordat je gaat schreeuwen dat het belachelijk is dat je zo'n PC nodig hebt om het soepel te draaien: veel games halen de 60fps niet met een soortgelijk systeem wanneer je in 4K speelt op maximale settings. Dus in dat opzicht is het al veelbelovend. Maar wat nou als je niet 1000 euro aan videokaarten in je PC hebt liggen?

Ik heb deze benchmark van Battlefield 4 gepakt (ook 30fps voor een GTX980 op 4k). Best een aardig geoptimaliseerde game voor zowel Nvidia als AMD. Daar heb ik gekeken naar de resultaten van diverse videokaarten (reference-kaarten) in zowel 1080p als 2160p (4K). Op die manier heb ik gekeken in hoeverre de prestaties schalen met de resolutie zodat ik kan kijken wat de theoretische prestaties gaan zijn wat GTA V betreft. Ready?

1080p (max)4K (max)
Nvidia GTX98090fps30fps
Nvidia GTX97070fps25fps
Nvidia GTX96050fps14fps
Nvidia GTX780ti80fps25fps
Nvidia GTX68050fps10fps
AMD Radeon 290X70fps25fps
AMD Radeon 29060fps25fps
AMD Radeon 280X50fps17fps
AMD Radeon 28550fps14fps


Nu is het bovenstaande puur theoretisch en op basis van 1 systeem, maar het feit dat dat systeem de 60fps haalt in 4K stemt mij zeer positief. Nu is het ook zo dat Rockstar Games inmiddels veel meer ervaring heeft met hun engine en Max Payne 3 draaide ook als een zonnetje. Voor nu is het nog even koffiedik kijken, maar als de uiteindelijke prestaties ook maar een beetje in de buurt komen van de bovenstaande tabel dan ben ik al zeer tevreden, al helemaal als je ziet wat er in GTA V op je scherm getoverd wordt.

Edit:
Rockstar Games heeft een zegje gedaan over de prestaties van GTA V. Zo zou je minimaal een HD7870 of GTX760 moeten hebben om de game met 30fps te kunnen spelen in 4K. En als je 60fps wilt behalen in 1080p dan adviseren ze een GTX660 of HD7870. Nu gok ik dat de eisen die ze geven voor 4K voor low settings is aangezien ze het hebben over wat je minimaal nodig moet hebben. Wat 1080p betreft kan het twee kanten op: het kan zijn dat ze het over high hebben (je hebt ook nog very high en ultra) maar het kan ook zijn dat ze het hebben over maximale details, maar ik gok dat het het eerste is. Als je met een HD7870 de game maxed out kan spelen op 1080p met 60fps dan is de game belachelijk goed geoptimaliseerd.

Maar goed, hier een lijstje met wat extra kaarten gebaseerd op de bovenstaande informatie:

1080p (high)4K (low)
Nvidia GTX76070fps30fps
Nvidia GTX66060fps25fps
Nvidia GTX58053fps23fps
Nvidia GTX560ti41fps18fps
AMD Radeon HD787060fps30fps
AMD Radeon HD695037fps19fps
AMD Radeon HD587033fps17fps
AMD Radeon HD487019fps10fps


Zoals in de eerste tabel is het voor nu even koffiedik kijken, maar aangezien de 4870 van AMD uit komt op 19fps op low kan het aardig kloppen. Het verschil in Battlefield 3 tussen low en high op 1080p met de HD4870 is een prestatieverbetering van ongeveer 2x waardoor de HD4870 op low uit zou komen op iets meer dan 30fps op 1080p en dat kan vrij aardig kloppen. Maar nogmaals: dit is puur theoretisch op basis van de beschikbare informatie en reeds bestaande benchmarks van andere games (in dit geval Battlefield 3 en 4 aangezien Battlefield 4 op het eerste gezicht redelijk vergelijkbare prestaties heeft, afgaande op de beschikbare info).

Realistische vegetatie is nog niet mogelijk in games - Deel 2

Door SomerenV op donderdag 26 februari 2015 11:10 - Reacties (7)
Categorie: Games, Views: 2.986

Begin oktober 2014 heb ik een blogpost geschreven over vegetatie in games en hoe het er eigenlijk altijd maar lelijk uit zag. Realistische bomen en bosjes is nog steeds niet volledig mogelijk en je bent nog altijd verschrikkelijk gelimiteerd omdat een beetje boom al snel 200.000+ polygonen bevat (in tegenstelling tot de minder dan 10.000 polygonen van bomen in games).

Maar, Unity is inmiddels begonnen aan de Release Candidate-updates van versie 5 van hun engine. In Unity 5 zit Speedtree geïntegreerd en wie Speedtree niet kent: het is het neusje van de zalm wat betreft vegetatie in games en wordt gebruikt in onder andere de CryEngine en Unreal Engine 4 (niet de minste. Anyways, Speedtree zit in Unity en als je dat combineert met de nieuwe feature Realtime GI (het nabootsen van indirecte belichting), betere schaduwen, physical based shading en weet ik veel wat nog meer, dan kun je best een aardig plaatje tevoorschijn toveren!

Voor wie benieuwd is heb ik een demo'tje gemaakt welke je hier in realtime in je browser kunt bekijken.

Je hebt er best een degelijke PC voor nodig aangezien er ergens tussen de 3,5 en 4 miljoen polygonen op je scherm getoverd worden. Geen idee hoeveel bomen, gras, bosjes en onkruid en in de demo gebruikt zijn, maar het zijn er veel. Héél veel. En alles beweegt, alles heeft een dynamische schaduw met hoge resolutie, en alles is LOD0 (de hoogste kwaliteit van een ingame model). Normaal schaalt de LOD naarmate je verder weg staat zodat de belasting minder zwaar is, maar het ziet er minder mooi uit dus dat is uitgeschakeld.

http://i.imgur.com/gXnaNnp.jpg

Vanavond zal ik wel een vervolgje maken met wat meer technische informatie over het hele gebeuren, wat details over de vegetatie, gebruikte effecten, etc.

Rockstar: vragen om PC-info is ongewenst

Door SomerenV op vrijdag 2 januari 2015 23:24 - Reacties (18)
Categorie: Games, Views: 5.550

Over 25 dagen komt GTA V uit voor de PC (fucking finally) en Rockstar heeft aangegeven binnenkort de systeemeisen van die versie vrij te geven. Persoonlijk had ik verwacht dat ze het zouden doen op 1 januari onder het mom van "gelukkig nieuwjaar, hier is wat informatie over de langverwachte PC-versie!" maar niets is minder waar.

Op Newswire, het nieuwsgedeelte van de Rockstar-website is vandaag een nieuwe post geplaatst getiteld "Double GTA$ & Double RP Featured Playlists in GTA Online this Weekend". Heel leuk, maar direct werd de commentsectie overladen met reacties over de systeemeisen van de PC-versie. Zelf zie ik wel wanneer die info online komt, maar ik kan al die mensen wel begrijpen. De release nadert en over de PC-versie is nog altijd maar zéér weinig info vrijgegeven en je zou verwachten dat met minder dan een maand tot de release ze inmiddels wel iets als systeemeisen vrij zouden geven.

Maar net nog even een blik geworpen, misschien dat Rockstar een comment had geplaatst met daarin wat informatie met betrekking tot wanneer we PC-specifieke informatie kunnen verwachten, maar ik las tot mijn verbazing iets héél anders: "We hope everybody takes advantage of these double GTA$ & RP Playlists this weekend. Also, please remember to keep all comments on-topic and relative to the article. Off-topic comments will be removed and repeat offenders may have their commenting privileges suspended. For anyone experiencing technical issues, please contact our Support team at https://support.rockstargames.com or @RockstarSupport on Twitter so they can assist."

Ik kan de reactie wel begrijpen, maar reageer dan eens inhoudelijk op vragen over de PC-versie in plaats van alles af te doen met "zo snel mogelijk meer info" of "je lees het hier als er meer info is". De nextgen-versie kwam al een stuk later, de PC-versie werd uitgesteld en met nog maar 25 dagen tot de release en weinig informatie is het logisch dat mensen wat sceptisch zijn en redelijk geïrriteerd raken. Die irritaties beantwoorden met het verwijderen van reacties en het verwijderen van de mogelijkheid te reageren is in mijn ogen zo'n beetje het slechtste wat ze nu kunnen doen.

Dus, Rockstar Games, get your shit together!