SomerenV maakt een racegame

Door SomerenV op donderdag 28 juni 2018 09:30 - Reacties (21)
Categorie: Games, Views: 2.982

https://i.imgur.com/96OfSYh.jpg

Voorheen ging het om dingen slopen maar om het allemaal iets officiëler te doen heb ik de naam van de reeks aangepast. No worries, want ik ben nog steeds druk bezig met dingen slopen in m'n rapid prototype project. Physics moeten goed zijn, van zowel de auto als de dingen die je tegen kunt komen langs (en op) de weg. Omdat ik wil dat alles er gelikt uit ziet wacht ik nog even met de ontknoping van 'Alles kapot maken' maar omdat ik jullie niet met lege handen naar huis wil sturen hier een kleine teaser van what's to come:

https://media.giphy.com/media/8YWdg32QphgTeZ9TuZ/giphy.gif

Bovenstaande gifje is een realtime render uit Unity, opgenomen met Nvidia Shadowplay. De originele opname is 60fps dus als je die wilt zien dan kun je hier klikken.

Kleine geschiedenis:
Al best een tijdje loop ik met het idee van een arcade racing game in m'n hoofd. Eentje die uniek is qua visuals en een gameplay-stijl hanteert zoals je die zag in de 90's. Nu we voldoende rekenkracht hebben zie je dat veel games een stuk realistischer zijn geworden en da's jammer. En de arcade racers die er zijn gaan weer compleet over the top. Da's ook heel vet, maar in het racing-genre mist wat mij betreft een game die wel voldoende arcade is maar niet heel erg over the top.

Dus een jaar of 3 terug ben ik begonnen met wat aanmodderen in Unity. De stijl had ik in mijn hoofd maar nadat ik 75% van een racetrack gemaakt had en een eerste auto voelde het niet goed. Het oogde te realistisch en dat was juist wat ik niet wilde.

https://i.imgur.com/fRZV2n7.jpg

Resultaat: project verwijderd, terug naar het begin. Veel gezocht naar inspiratie en na een flinke poos een tweede poging gedaan. De stijl was beter, maar het voelde toch niet goed. Té lowpoly. Het zat echter niet ver af van wat ik uiteindelijk wilde bereiken, maar het was er gewoon nog niet helemaal.

https://i.imgur.com/TVJVWNA.jpg

Het enige wat wél goed voelde waren de wagens die ik gemaakt had voor die tweede poging. Dus ook dat weer afgekapt en verder gekeken om de stijl te finetunen. Dat is inmiddels gelukt. Een van de eerste wagens die ik destijds gemaakt heb zie je bovenaan het bericht ronddraaien.

Maar om me niet blind te staren op de visuals heb ik besloten te beginnen met rapid prototyping. Snel van alles uit kunnen testen zonder dat het enorm veel tijd kost (ik heb ook nog m'n eigen werk hier naast). En dat is wat ik nu doe. Kijken wat wel en wat niet werkt zodat ik over een tijdje een solide basis heb van waaruit ik verder kan werken.

Om het bericht niet helemaal om mezelf te laten draaien: wat zien jullie graag terug in een arcade racing game die qua setting relatief realistisch is?

Volgende: SomerenV maakt een racegame - Update 01 02-07 SomerenV maakt een racegame - Update 01
Volgende: Alles kapot maken - Update 01 20-06 Alles kapot maken - Update 01

Reacties


Door Tweakers user Maasluip, donderdag 28 juni 2018 09:46

Je eerste plaatje doet het niet.

Maar die tweede: TestDrive 1 in full-HD! Ja, wel! Take my money!

Door ido, donderdag 28 juni 2018 09:52

Races afspreken bij tankstation, en sleutelen zoals in Street Rod :)

Door Tweakers user SomerenV, donderdag 28 juni 2018 14:46

Maasluip schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:46:
Je eerste plaatje doet het niet.

Maar die tweede: TestDrive 1 in full-HD! Ja, wel! Take my money!
Eerste plaatje doet het inmiddels weer :) Is nogal een gedoe om een gif in fatsoenlijke kwaliteit aan de praat te krijgen blijkbaar. En Test Drive 1 heb ik eigenlijk nog nooit gespeeld O-)
ido schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:52:
Races afspreken bij tankstation, en sleutelen zoals in Street Rod :)
Die game ken ik niet, zo even opzoeken :)

Door Tweakers user SinergyX, donderdag 28 juni 2018 15:09

Motor City online :P

Door Tweakers user Nilltris, donderdag 28 juni 2018 16:25

Misschien kun je ook wat inspiratie halen uit Wreckfest ?

Ik heb geen idee hoe lastig het zou zijn hoor maar mij lijkt het heel tof als je voertuig stuk kan maar dat het niet heel diepgaand is. Een beetje net als de Burnout games.
Als een deel van je auto stuk gaat heeft het geen effect op rijgedrag of snelheid, alleen op het uiterlijk. Is je auto total-loss respawn je weer met een gloednieuwe bolide.

Door Tweakers user SomerenV, donderdag 28 juni 2018 16:38

Nilltris schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:25:
Misschien kun je ook wat inspiratie halen uit Wreckfest ?

Ik heb geen idee hoe lastig het zou zijn hoor maar mij lijkt het heel tof als je voertuig stuk kan maar dat het niet heel diepgaand is. Een beetje net als de Burnout games.
Als een deel van je auto stuk gaat heeft het geen effect op rijgedrag of snelheid, alleen op het uiterlijk. Is je auto total-loss respawn je weer met een gloednieuwe bolide.
Ik heb deformation van de auto werkend dus dat is zeker een optie, maar ik ben nog even aan het kijken in hoeverre dat het goed werkt. Liever dat zo'n optie er niet in zit dan dat het maar halfbakken is denk ik dan :)

Wreckfest is overigens echt een toffe game maar het haalt wat mij betreft niet de charme die Flatout had en da's wel jammer.

Door Tweakers user Damic, donderdag 28 juni 2018 20:08

@Nilltris Destruction derby van in den tijd natuurlijk :p

[Reactie gewijzigd op donderdag 28 juni 2018 20:09]


Door Tweakers user BadpunK, donderdag 28 juni 2018 22:30

Het moeten tanken bij een tankstation.

Door Tweakers user SomerenV, donderdag 28 juni 2018 22:34

Dat heb ik best veel gespeeld bij de buurjongen op de PSX :+ Maar ik was meer van de Need for Speeds en aanverwanten :D
BadpunK schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:30:
Het moeten tanken bij een tankstation.
Dat is nou niet bepaald arcade he :P Ben je lekker aan het racen, lig je op kop, laatste ronde, is je tank opeens leeg :/ Maar! Het moet vast mogelijk zijn om door een tankstation te raggen en alles op te blazen.

Door Iva_Bigone, vrijdag 29 juni 2018 07:05

Leuk bezig!

Stijl doet me erg denken aan Hard Drivin' op o.a. de Amiga & Atari ST en in de arcadehal uit 1989:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_Drivin%27
https://www.youtube.com/watch?v=w2D8ZgNjas0

Opvolger was Race Drivin' trouwens (in 2005 ook voor de PlayStation 2 en Xbox uitgekomen):
https://en.wikipedia.org/wiki/Race_Drivin%27
https://www.youtube.com/watch?v=Oex4XFoTyd4

Half "gewoon" racen, half stunten ;)

Door Tweakers user Nilltris, vrijdag 29 juni 2018 09:04

Als ik denk aan arcade race game denk ik gelijk aan Mario Kart! En bij Mario Kart denk ik aan tijdelijke upgrades/wapens. Misschien is dat ook een leuk systeem maar dan bijvoorbeeld in plaats van een banaan op de weg waar je over uit kan glijden een olievlek. Of in plaats van een schild dat je gooit een autoband dat losraakt van je auto.

Door Tweakers user TunderNerd, vrijdag 29 juni 2018 10:42

Ik denk aan de oude A2 racer: flitspalen, sluipweggetjes, nodeloos beuken, en je auto upgraiden zonder gedoe (motor pakket 1, 2, 3. etc. niet te moeilijk!)

oh, en een beetje absurdisme is altijd heerlijk. waarom zou opa in zijn canta niet meerijden? Je kan hier zo veel leuks mee, ik volg je graag!

Door Tweakers user SeenD, vrijdag 29 juni 2018 10:51

Bij arcade denk ik niet te moeilijk. Eigenlijk geen mariokart, dat is te gimmicky. Je wilt alleen met racen en inhalen te maken hebben.
Maar niet met onderstuur en overstuur en driften enzo.
Je wilt eigenlijk zo kunnen racen dat je de rem nooit hoeft in te drukken. En dat je fouten niet meteen je kop kosten.
Damage zou ik wel leuk vinden, maar niet dat ik de auto dan veel slechter gaat rijden.

Ik vind de stijl van de auto heel gaaf. Qua stijl van de omgeving wil je eigenlijk iets hebben wat tussen je 2 renders in zit.

Door Tweakers user LankHoar, vrijdag 29 juni 2018 11:04

Leuk hoor! Al moet ik zeggen dat ik dat meer realistische ook wel tov vind. De ronddraaiende auto heeft wel een mooie stijl, ben benieuwd naar de rest :)

Door Tweakers user SomerenV, vrijdag 29 juni 2018 11:52

@Iva_Bigone: Hard Drivin doet me heel erg denken aan STUNTS voor DOS. Zelfde soort tracks :) Heb dat vroeger als piepkleine SomerenV echt kapotgespeeld.

@Nilltris: Dat soort upgrades zijn nog niet eens zo gek eigenlijk, en ik heb wat ideeën die voor wat meer actie moeten zorgen. Maar het gaat dan niet om wapens of olievlekken ;)

@ThunderNerd: Hou ik in m'n achterhoofd! A2 Racer heb ik vroeger best wel wat gespeeld. Niet omdat de game zo goed was maar racen in Nederland was zo leuk :+

@SeenD: Mijn doel is om het een game te maken die 'easy to learn, hard to master' is. Je kunt driftend door een bocht heen vlammen, maar daar krijg je geen punten voor. De auto is echt bijzonder simpel onder de knie te krijgen maar snel en goed door bochten gaan vergt wat oefening. Dat soort schade staat ook op m'n verlanglijstje. Wel visueel, niet qua handling.

@LankHoar: Bij een realistische racegame (qua visuals) heb je twee grote problemen imo. Het is lastig het écht goed te doen (en vergt véél tijd) en het is al zó vaak gedaan dat je een beetje op gaat tussen alle andere racing games. Da's ook een beetje de reden dat ik het anders aan wil pakken. Ik heb niet de skills/tijd om iets heel realistisch neer te zetten en ik wil wat maken wat meteen opvalt.

Door Tweakers user Kecin, vrijdag 29 juni 2018 13:58

Politiewagen *O*

Door Tweakers user MartijnAbel, vrijdag 29 juni 2018 14:28

Nice! Kunnen we een soort van Ridge Racer verwachten?

Door Tweakers user SomerenV, vrijdag 29 juni 2018 20:21

Bel de woutuh, bel de woutuh! Vanwege deze reactie heeft Kecin een koekje gekregen. Zéér exclusief koekje dat tot nu toe nog maar één ander persoon gekregen heeft.
MartijnAbel schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:28:
Nice! Kunnen we een soort van Ridge Racer verwachten?
Ridge Racer staat wel in m'n inspiratie-lijstje ja. Toch wel een van de betere arcade racing franchises van de 90's/00's. Al zal bij mij de focus wat minder liggen op het driften. Maar er zitten wat zaken in Ridge Racer die ik wel tof vind :)

Nog wat andere games in m'n lijstje (niet allemaal arcade maar ze hebben allemaal wat vette elementen):
- Need for Speed 2/3/4
- Ridge Racer (V)
- Colin McRae Rally 2.0
- Driveclub
- Forza Horizon/Motorsports
- Burnout 3
- SEGA Rally
- Virtua Racing
- Gran Turismo

[Reactie gewijzigd op vrijdag 29 juni 2018 20:27]


Door Tweakers user siteoptimo, zaterdag 30 juni 2018 08:17

In dit soort spellen past sowieso een nitro boost, een verborgen tunnel/mijnschacht bij een berg waar je door kan vlammen (maar niet altijd, zodat je je auto ook kan kapot maken), een trein waar je net voor kan racen op de sporen, water waar je over kan als je echt hard gaat en anders zinkt,...

Door Tweakers user Roel911, zaterdag 30 juni 2018 15:57

Gaaf project!
Mijn favoriete racegames: https://nl.wikipedia.org/wiki/Need_for_Speed:_Road_Challenge
https://en.wikipedia.org/wiki/Stunt_Driver

Wensenlijst:
  • Lage systeemeisen (draaibaar op Integrated Graphics Processor)
  • Upgrades van voertuigen
  • De speler curcuits kunnen laten maken
  • Procedureel gegenereerde curcuits
  • Mulitplayer op hetzelfde scherm
  • Gratis beschikbare demo van het spel

[Reactie gewijzigd op zaterdag 30 juni 2018 15:58]


Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 30 juni 2018 16:43

siteoptimo schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:17:
In dit soort spellen past sowieso een nitro boost, een verborgen tunnel/mijnschacht bij een berg waar je door kan vlammen (maar niet altijd, zodat je je auto ook kan kapot maken), een trein waar je net voor kan racen op de sporen, water waar je over kan als je echt hard gaat en anders zinkt,...
Nitro boost heb ik zelf dan weer een gruwelijke hekel aan :+ Die andere dingen zijn wel tof, behalve het water :P
Roel911 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:57:
Gaaf project!
Mijn favoriete racegames: https://nl.wikipedia.org/wiki/Need_for_Speed:_Road_Challenge
https://en.wikipedia.org/wiki/Stunt_Driver

Wensenlijst:
  • Lage systeemeisen (draaibaar op Integrated Graphics Processor)
  • Upgrades van voertuigen
  • De speler curcuits kunnen laten maken
  • Procedureel gegenereerde curcuits
  • Mulitplayer op hetzelfde scherm
  • Gratis beschikbare demo van het spel
Lage systeemeisen wil ik wel proberen maar ik kan niks beloven. Maar extreem hoog zullen de systeemeisen ook niet worden. Upgrades staat op m'n lijstje maar geen idee in hoeverre ik het door kan en wil voeren. Zelf circuits maken en procedural circuits is voor mij waarschijnlijk een brug te ver. Splitscreen en gratis demo zeg ik wel volmondig ja tegen :)

Reageren is niet meer mogelijk