Alles kapot maken!

Door SomerenV op maandag 18 juni 2018 20:28 - Reacties (22)
Categorie: Games, Views: 5.700

In het dagelijks leven ben ik veel bezig met video. Filmen, editen, af en toe fotografie en een beetje animatie. Het was eerst m'n hobby en nu m'n werk, maar een hobby hebben vind ik belangrijk. Dus als hobby heb ik er nu wat anders bij gepakt. Al best een tijdje was ik af en toe bezig met 3D modeling maar dat op zichzelf is maar saai want het zijn statische modellen. Die modellen heb ik uiteindelijk tot leven weten te wekken met Unity3D.

Dus nu ben ik daar zo nu en dan mee bezig, met dit als resultaat van het gehobby de afgelopen paar dagen:


Het beestje heeft voor nu nog geen naam maar is geboren uit het verlangen naar een oldskool arcade racing game. Tegenwoordig moet alles zo realistisch mogelijk en zelfs arcade-games zetten flink in op realistische graphics en physics. Da's zonde want zeker in de 90's had je echt pareltjes van (racing) games die juist door hun meer artistieke benadering van de visuals vandaag de dag nog prima mee kunnen én leuk zijn om te spelen.

Zoals je kunt zien in het filmpje staan er nogal wat hekjes die kapot kunnen. Dat soort details zijn een leuke extra in racing games vind ik. Van de baan raken en allerlei dingen rond zien vliegen. Dus hierbij mijn vraag voor jullie: wat kan ik toevoegen dat kapot kan? Het moet wel een beetje realistisch zijn, maar dan nog is er echt een hoop te verzinnen.

Over een weekje zal ik een update plaatsen met jullie ideeën erin verwerkt. Andere ideeën en feedback is trouwens ook welkom al kan ik me voorstellen dat het filmpje dermate karig is dat feedback geven nogal lastig is :+

Volgende: Alles kapot maken - Update 01 20-06 Alles kapot maken - Update 01
Volgende: E3: reactie van een non-gamer 07-06 E3: reactie van een non-gamer

Reacties


Door Tweakers user GeneralX, maandag 18 juni 2018 21:39

Dingen die stuk kunnen: ballonnetjes, glazen ruiten/porceleinwinkels/bushokjes, oliedrums (met bijbehorende vette explosies, maar arcade, dus misschien moet het juist confetti zijn of sterrenstof, weetikveel), badeentjes, pylonnen, taart, watertanks zoals op exit-ramps van highways, rode brandkranen (mag ook geel), bloemenveldjes, regenbogen.

Door Tweakers user computer1_up, maandag 18 juni 2018 21:48

Psssst... allesiskapot.nl (toch stuiterveer?) :P

Door Tweakers user SomerenV, dinsdag 19 juni 2018 02:07

GeneralX schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:39:
Dingen die stuk kunnen: ballonnetjes, glazen ruiten/porceleinwinkels/bushokjes, oliedrums (met bijbehorende vette explosies, maar arcade, dus misschien moet het juist confetti zijn of sterrenstof, weetikveel), badeentjes, pylonnen, taart, watertanks zoals op exit-ramps van highways, rode brandkranen (mag ook geel), bloemenveldjes, regenbogen.
Badeentjes, taart en regenbogen? :+ De rest kan ik wel wat mee. Ballonnetjes moet ik even checken want dan moet ik aan de slag met rope-phylsics die kapot kunnen, maar da's wel een leuke uitdaging. Tijd om wat leuke dingen te maken! :*)
computer1_up schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:48:
Psssst... allesmoetkapot.nl (toch stuiterveer?) :P
Fixed it for you ^^

Door Tweakers user GeneralX, dinsdag 19 juni 2018 02:51

SomerenV schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 02:07:
Badeentjes, taart en regenbogen? :+
Tja, hoe badeendjes stuk gaan weet ik niet, maar taart met van die klodders die alle kanten op vliegen :D
En regenbogen kunnen natuurlijk in honderdmiljoenmiljard stukjes springen zoals een spiegel ofzo. Speaking of which, spiegels :*)
Ik bedacht me nog een leuke: riet/gras/planten die weer opveren nadat je eroverheen gereden bent, is ook wel geinig. Succes ermee.

Door Tweakers user Flame_Flowe, dinsdag 19 juni 2018 07:55

Misschien kan je in bepaalde bochten in plaats van vangrail stapels met autobanden doen, er zijn altijd wel mensen (ik ontken :+ ) of uit eindelijk AI die uit een bocht vliegen.

't Zorgt in ieder geval voor een hoop puinhoop, lol en obstakels als er in eens overal banden liggen of iets dergelijks.

Door Tweakers user Koenzie, dinsdag 19 juni 2018 10:23

Doet me denken aan micromachines :)

Door Tweakers user SolvingStorm, dinsdag 19 juni 2018 10:28

GeneralX schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 02:51:
[...]

Tja, hoe badeendjes stuk gaan weet ik niet, maar taart met van die klodders die alle kanten op vliegen :D
Ik denk dan gelijk ook aan verfblikken, waarbij de verfklodders op je auto landen en blijven hangen.

vind het er best leuk uitzien moet ik zeggen voor zo'n proto.

Maar het wordt wel een race game? wat gebeurt er dan als je van de weg raakt, vertraag je dan (denk ik gelijk ook aan modder of plassen naast de weg) of gebeurt er iets met je auto oid? lijkt me niet dat je in een rechte lijn naar de finish wilt rijden.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juni 2018 10:28]


Door Tweakers user SomerenV, dinsdag 19 juni 2018 11:42

Flame_Flowe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:55:
Misschien kan je in bepaalde bochten in plaats van vangrail stapels met autobanden doen, er zijn altijd wel mensen (ik ontken :+ ) of uit eindelijk AI die uit een bocht vliegen.

't Zorgt in ieder geval voor een hoop puinhoop, lol en obstakels als er in eens overal banden liggen of iets dergelijks.
Banden had ik nog helemaal niet aan gedacht eigenlijk terwijl dat best wel voor de hand liggend is. Ik vlieg natuurlijk ook nooit uit de bocht dus daarom dacht ik er niet aan O-)
Koenzie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:23:
Doet me denken aan micromachines :)
Het heeft wel een beetje die vibes ja, maar dan in een normale wereld in plaats van een wereld met kleine auto's.
SolvingStorm schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Ik denk dan gelijk ook aan verfblikken, waarbij de verfklodders op je auto landen en blijven hangen.

vind het er best leuk uitzien moet ik zeggen voor zo'n proto.

Maar het wordt wel een race game? wat gebeurt er dan als je van de weg raakt, vertraag je dan (denk ik gelijk ook aan modder of plassen naast de weg) of gebeurt er iets met je auto oid? lijkt me niet dat je in een rechte lijn naar de finish wilt rijden.
Verfblikken is inderdaad wel een goeie, maar dan moet ik even kijken naar hoe ik zoiets implementeer. En dit prototype is voor nu niet meer dan een rapid prototyping projectje. Een 'circuit' dat snel gemaakt is met wat obstakels om een en ander te kunnen testen. In een echte racegame is de baan natuurlijk afgesloten van de rest van de wereld zodat je wel de weg moet blijven volgen :)

Door Tweakers user 3raser, dinsdag 19 juni 2018 17:08

Ik lees veel minder realistische obstakels. Misschien hier wat meer realistische opties.
  • Terassjes met stoelen, tafels en parasolletjes
  • Prullenbakken
  • Bloembakken
  • Geparkeerde voertuigen of fietsen
  • Brandkranen
  • Reclameborden
En wat betreft het volgen van de weg, en dus niet het gebruik van een open wereld, er is ook een middenweg. Je hebt de racebaan met aan weerkanten wat extra ruimte voor het plaatsen van leuke obstakels. De randen van de racebaan kunnen dan vervolgens weer een vangrail of een blok huizen zijn. Gewoon, iets hards waar je niet doorheen kan rijden.

Succes met je spel!

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juni 2018 17:23]


Door Tweakers user SomerenV, dinsdag 19 juni 2018 17:42

3raser schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:08:
Ik lees veel minder realistische obstakels. Misschien hier wat meer realistische opties.
  • Terassjes met stoelen, tafels en parasolletjes
  • Prullenbakken
  • Bloembakken
  • Geparkeerde voertuigen of fietsen
  • Brandkranen
  • Reclameborden
En wat betreft het volgen van de weg, en dus niet het gebruik van een open wereld, er is ook een middenweg. Je hebt de racebaan met aan weerkanten wat extra ruimte voor het plaatsen van leuke obstakels. De randen van de racebaan kunnen dan vervolgens weer een vangrail of een blok huizen zijn. Gewoon, iets hards waar je niet doorheen kan rijden.

Succes met je spel!
Dat zijn ook wel goede opties ja! Betekent wel dat ik aan de bak moet met destructable meshes (in het geval van bloembakken) maar da's een leuke uitdaging. Ondertussen ben ik in ieder geval al druk bezig met het maken van nieuwe modellen die kapot kunnen op basis van ideeën die hier gegeven worden.

Wat betreft van de weg raken en dingen kapot kunnen rijden, dat is precies wat ik voor ogen heb. In de meeste racegames beperken objecten die kapot kunnen zich tot pionnen, wat hekjes en verkeersborden, maar da's zo saai. Als ik door een winkelstraat rijd dan is er véél meer dat kapot kan. Circuits zijn leuk en aardig maar straatraces zijn véél leuker }>

Door Tweakers user winos, dinsdag 19 juni 2018 19:13

Ik heb een gevoel dat ik dit topic nog laaaaaang ga volgen. Beetje Chief achtig met het opbouwende verhaal. (De game)
Ziet er goed uit!

Door Tweakers user SomerenV, woensdag 20 juni 2018 02:44

winos schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:13:
Ik heb een gevoel dat ik dit topic nog laaaaaang ga volgen. Beetje Chief achtig met het opbouwende verhaal. (De game)
Ziet er goed uit!
Ik probeer dit een zo vaak mogelijk terugkerend iets te maken hier :) Is ook echt leuk om aan te werken! Al heb ik geen idee wat je bedoelt met Chief-achtig. Maar leuk dat je zo enthousiast bent _/-\o_

Ondertussen is Update 01 verschenen. Niet de grote 'er kan nóg meer kapot' update, maar een kleintje.

Door Tweakers user liberque, woensdag 20 juni 2018 09:24

FLITSPALEN :)

... verder van die poppetjes van kinderen (die 30km zone poppetjes)
... tolhuisjes met slagbomen
... en niet te vergeten bushokjes

(ben ik meteen weer mijn frustratie kwijt) :P

Door Tweakers user Lapa, woensdag 20 juni 2018 16:02

Kraampjes met watermeloenen. Een klassieker voor achtervolgingsscènes in de filmwereld.

Door Tweakers user SinergyX, woensdag 20 juni 2018 18:05

Misschien een idee om een fixed camera positie of style van Micromachines te doen?

Edit: game heette 'Off Road' :D

[Reactie gewijzigd op woensdag 20 juni 2018 18:06]


Door Tweakers user Gamebuster, donderdag 21 juni 2018 11:38

super cool :) ik wil ook games maken maar ik heb 0 design/3D modelling kennis. Ik kan wel goed programmeren (dagelijks werk). Ik gebruik meestal gratis assets

Door Tweakers user Nilltris, donderdag 21 juni 2018 12:21

'Da's zonde want zeker in de 90's had je echt pareltjes van (racing) games die juist door hun meer artistieke benadering van de visuals vandaag de dag nog prima mee kunnen én leuk zijn om te spelen.'

En dan vervolgens:
'Dus hierbij mijn vraag voor jullie: wat kan ik toevoegen dat kapot kan? Het moet wel een beetje realistisch zijn, maar dan nog is er echt een hoop te verzinnen.'

Ik zou zeggen: Ga over de top en maak echt alles kapot. Dwars door bomen raggen, huizen etc. etc. Zolang je dat er tof uit kunt laten zien, waar je al aardig mee vordert lijkt me dat super gaaf.

Door Tweakers user Nature, donderdag 21 juni 2018 13:20

''wat kan ik toevoegen dat kapot kan? Het moet wel een beetje realistisch zijn''

Een truck of peace modus?

Door Tweakers user SomerenV, donderdag 21 juni 2018 13:28

liberque schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:24:
FLITSPALEN :)

... verder van die poppetjes van kinderen (die 30km zone poppetjes)
... tolhuisjes met slagbomen
... en niet te vergeten bushokjes

(ben ik meteen weer mijn frustratie kwijt) :P
Slagbomen zijn wel een goede ja! Bushokjes waren al genoemd en poppetjes van kinderen gaat misschien wat te ver :+
Lapa schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:02:
Kraampjes met watermeloenen. Een klassieker voor achtervolgingsscènes in de filmwereld.
Door kraampjes heen knallen is inderdaad een vet idee! Die gaat op het lijstje :)
SinergyX schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:05:
Misschien een idee om een fixed camera positie of style van Micromachines te doen?

Edit: game heette 'Off Road' :D
Ik haal juist m'n inspiratie uit Ignition en de oude GTA-games. Een fixed camera vind ik persoonlijk niet passen bij echte auto's in een echte wereld, ongeacht dat de stijl arcade is.
Gamebuster schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:38:
super cool :) ik wil ook games maken maar ik heb 0 design/3D modelling kennis. Ik kan wel goed programmeren (dagelijks werk). Ik gebruik meestal gratis assets
Hier is het juist omgekeerd. Design en modeling gaat me prima af maar qua programmeren heb ik juist weinig ervaring. Maar stukje bij beetje komt die kennis er wel :)
Nilltris schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:21:
'Da's zonde want zeker in de 90's had je echt pareltjes van (racing) games die juist door hun meer artistieke benadering van de visuals vandaag de dag nog prima mee kunnen én leuk zijn om te spelen.'

En dan vervolgens:
'Dus hierbij mijn vraag voor jullie: wat kan ik toevoegen dat kapot kan? Het moet wel een beetje realistisch zijn, maar dan nog is er echt een hoop te verzinnen.'

Ik zou zeggen: Ga over de top en maak echt alles kapot. Dwars door bomen raggen, huizen etc. etc. Zolang je dat er tof uit kunt laten zien, waar je al aardig mee vordert lijkt me dat super gaaf.
Ik doelde met realisme meer op het geheel. Auto's en omgevingen benaderen de echte wereld, physics tot op zekere hoogte ook maar de feel moet arcade zijn. Bomen en huizen slopen gaat overigens wel iets verder dan wat ik nu doe, maar ik kan zeker kijken of er wat mogelijkheden zijn :)
Nature schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:20:
''wat kan ik toevoegen dat kapot kan? Het moet wel een beetje realistisch zijn''

Een truck of peace modus?
Wat is een truck of peace modus?

Door Tweakers user Timewa, zaterdag 23 juni 2018 23:02

Goede vraag: Wat kan kapot?

Andere auto's natuurlijk! Je concurrenten.

Ik denk dan meteen aan Deathtrack. Speelde het in 1990 op een CGA scherm, zat echt goed in elkaar. Voor inspiratie, check it out here:

https://www.youtube.com/watch?v=8sn8zPOvIyY

Door Tweakers user Timewa, zaterdag 23 juni 2018 23:08

O ja, nog een klassieker: Roadfighter. Heb het kapot gespeeld op de MSX destijds:

https://www.youtube.com/watch?v=YwUalNEEfOI

Door Tweakers user LankHoar, maandag 25 juni 2018 15:37

Mensen die op de bus staan te wachten (inclusief bushokje)
Mensen die oversteken op zebrapaden
Mensen die fietsen
Mensen die op het trottoir lopen
Mensen die op een bankje zitten (inclusief bankje)
Mensen...

En dan net zoals Driver dat de mensen net op tijd wegspringen, hoe hard je ook op ze plankt en ongeloofwaardig dat er ook uit ziet :P

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)