Alle mannen zijn door seks geobsedeerde zwijnen

Door SomerenV op donderdag 26 oktober 2017 20:51 - Reacties (41)
Categorie: De samenleving, Views: 7.120

Dit blog gaat niet over veel van de lopende discussies omtrent geslacht, huidskleur, misbruik, geloof en seksualiteit. Da's een veel te beladen onderwerp en daar ga ik me niet aan wagen. Nee, dit gaat om ÚÚn ding: de hetze tegen de blanke heteroseksuele man. En voordat sommigen direct klaar gaan staan om hun betoog op te schrijven, hear me out.

De laatste paar weken heb ik diverse columns gelezen waarin de blanke heteroseksuele man min of meer centraal stond. In veel van de issues die nu spelen is de blanke heteroseksuele man de grote boosdoener. Strekking van het verhaal is dat alle mannen door seks geobsedeerde racistische en fascistische monsters zijn die maar al te graag gebruik maken van hun privilege.

Er zijn nogal wat mensen die stellen te strijden voor gelijkheid en respect voor iedereen, maar tegelijkertijd blanke heteroseksuele mannen massaal wegzetten als kankergezwellen van deze maatschappij. Ben je dan zelf niet minstens erg als hetgeen waar je tegen strijdt? Het ergste is dat wanneer je dat zegt je blijkbaar onderdeel bent van het probleem. Want hoe haal je het in je botte kop je tegen de strijders voor gelijkheid te keren?

Ja, ik ben een man, en blank Ún heteroseksueel, maar ik ben tegen alle ongelijkheid die speelt op de wereld. Ik ben tegen alle ellende die zich manifesteert. Maar ik ben ook tegen de polarisatie en stigmatisering die momenteel plaatsvindt. Niet alle mannen zijn monsters. Niet iedere blanke maakt misbruik van zijn privilege. Sterker nog, het merendeel gaat door het leven als respectvol persoon. Jij respecteert mij, ik respecteer jou, ongeacht hoe je er uit ziet, met wie je in bed duikt of waar je in gelooft.

Als je problemen aan de kaak wilt stellen, ga dan een constructieve dialoog aan in plaats van meteen met modder gooien en beschuldigingen heen en weer smijten. Wanneer je een discussie begint met stellen dat hele groepen bij voorbaat minpunten hebben omwille van wat dan ook, dan ben je gewoon gruwelijk fout bezig en ben je mijn respect per direct kwijt. Dan werk je niet toe naar oplossingen, maar naar nog meer ellende. Gelukkig delen veel mensen deze mening, maar je daarvoor uitspreken lijkt wel taboe te zijn tegenwoordig. Het is veel veiliger om mee te gaan in de mening van de felle activisten en columnisten.

Aan iedereen die doet aan polarisatie en stigmatisering: mij kwets je er niet mee en ik blijf gewoon vrolijk verder leven. Je kunt roepen wat je wilt, maar weet wel dat je er niks mee oplost. Problemen aan de kaak stellen die op willen lossen is een nobel streven. Maar doe dat dan zonder hele groepen weg te zetten als zijnde minderwaardig. De meeste mannen zijn geen Harvey Weinstein. De meeste blanken hebben niks te maken met de slavendrijvers van 150 jaar geleden. De meeste heteroseksuelen zijn geen gay-bashers. De meesten willen gewoon een zo plezierig mogelijk wereld om in te leven. Samen sta je sterker. Door groepen uit elkaar te drijven maak je meer kapot dan je ooit kunt repareren.

Volgende: Hitler was best okÚ 02-'18 Hitler was best okÚ
Volgende: Tijd voor de Zwarte Pieten discussie! 10-'17 Tijd voor de Zwarte Pieten discussie!

Reacties


Door Tweakers user 461943, donderdag 26 oktober 2017 21:20

Tja, mij komt het ondertussen de keel uit. Het is erg lastig om nog genuanceerd te blijven tegenover bepaalde groepen mensen. In elk geval is niemand erbij gebaat.

Door Tweakers user armageddon_2k1, donderdag 26 oktober 2017 21:41

Ik ben ook een blanke man en ik snap zeker wel waar je naartoe wil en ben het grotendeels met je eens, maar...
Als je problemen aan de kaak wilt stellen, ga dan een constructieve dialoog aan in plaats van meteen met modder gooien en beschuldigingen heen en weer smijten.
Aan iedereen die doet aan polarisatie en stigmatisering: mij kwets je er niet mee en ik blijf gewoon vrolijk verder leven. Je kunt roepen wat je wilt, maar weet wel dat je er niks mee oplost.
Jij stigmatiseert ook wel een beetje. Je impliceert hier immers, en dat is wellicht niet bewust, dat de mensen die e.e.a. terecht danwel onterecht aan de kaak stellen polariseren en stigmatiseren en nooit een constructieve dialoog aan willen gaan.

Ook je vorige blog was grappig bedoeld alleen je bewijst dus juist het punt van de vele genuanceerde mensen die er ook zijn. Vergis je niet, wij hebben als blanke mannen echt wel een gepriviligeerd leven, maar daar hoeven we ons ook niet schuldig om te voelen. Het is nou eenmaal zo en daar kunnen we ons best bewust van zijn. Door jouw vorige stukje trek je het allemaal in het absurde waardoor je de genuanceerdere mensen juist polariseert, ze worden immers niet serieus genomen :)
Vergis je ook niet hoeveel racisme er is in Nederland. Je bewijst met bovenstaand stuk dat jij rationeel en beschaafd kan denken, maar er zijn velen die niet zo denken. Silvana Simons is misschien irritant, maar zoals zij behandeld is door mijn mede-blanke-mannen schaam ik mij diep voor.

Ik snap je stukje en ben het met je eens, maar je gaat wel een tikkie voorbij aan het feit dat er nog best veel mis is en dat wij vanuit onze positie ons daar toch echt niet zo goed in kunnen verplaatsen (en dat geldt de andere kant ook op). En je gaat voorbij dat er zat mensen zijn die een constructieve dialoog aan willen gaan. Je impliceert het tegenovergestelde :)

Wat is de oplossing? Geen idee. Wel bijven praten en proberen het beschaafd te houden. Het verleden kunnen we niet veranderen. Zoals je zegt, samen sta je sterker en dat betekent dat mensen die zich gekwetst danwel niet gehoord voelen zich ook moeten kunnen uiten en daar de dialoog mee aangegaan moet worden, ook al is het soms een niet wenselijk onderwerp.

EDIT: Ik besef me zojuist dat jij eigenlijk net zo bent :) Jij ervaart een hetze tegen de blanke man. Ik absoluut niet. Jij wilt blijkbaar gehoord worden en serieus genomen worden. Logisch natuurlijk. Maar dat zijn de mensen die zie echt gekwetst voelen door zwarte Piet ook. Hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk, maar we kunnen het wel serieus nemen. Helaas zijn de meeste mensen (en dan bedoel ik dus alle 'kampen') niet beschaafd genoeg voor een goede discussie.

Man man, wat een nuance heb ik aan moeten brengen in mij betoog ;)

[Reactie gewijzigd op donderdag 26 oktober 2017 21:44]


Door Tweakers user Tomm13, donderdag 26 oktober 2017 22:14

Dit is het begin van anti blank racisme.Ik ben me aan het bewapenen.


Door Tweakers user SomerenV, donderdag 26 oktober 2017 23:38

armageddon_2k1 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:41:Jij stigmatiseert ook wel een beetje. Je impliceert hier immers, en dat is wellicht niet bewust, dat de mensen die e.e.a. terecht danwel onterecht aan de kaak stellen polariseren en stigmatiseren en nooit een constructieve dialoog aan willen gaan.
Nergens stel ik dat iedereen die zaken aan de kaak stelt fout bezig is. Ik heb ook genoeg goede columns gelezen over diverse onderwerpen. Maar juist door fel naar buiten te treden word je vaak gehoord. En da's zonde.
Ook je vorige blog was grappig bedoeld alleen je bewijst dus juist het punt van de vele genuanceerde mensen die er ook zijn. Vergis je niet, wij hebben als blanke mannen echt wel een gepriviligeerd leven, maar daar hoeven we ons ook niet schuldig om te voelen. Het is nou eenmaal zo en daar kunnen we ons best bewust van zijn. Door jouw vorige stukje trek je het allemaal in het absurde waardoor je de genuanceerdere mensen juist polariseert, ze worden immers niet serieus genomen :)
Mijn vorige stukje was een parodie en dat moet kunnen, ongeacht het soort onderwerp. Soms moet je zaken in het absurde trekken om iets duidelijk te maken. Daarbij was het niet op bepaalde mensen gericht, maar meer op de hele discussie in het algemeen. De hele Zwarte Pieten discussie slaat al tijdens nergens meer op. Zodra je gaat bedreigen, moedwillig feesten gaat verstoren of oproept snoepgoed te vernietigen zet je jezelf buitenspel. Veel tegenstanders schilderen voorstanders direct af als racistisch. Veel voorstanders vinden dat de tegenstanders landverraders zijn en op moeten rotten. Tja, als dat de standpunten zijn die veel in het nieuws komen dan kom je er nooit uit.
Vergis je ook niet hoeveel racisme er is in Nederland. Je bewijst met bovenstaand stuk dat jij rationeel en beschaafd kan denken, maar er zijn velen die niet zo denken. Silvana Simons is misschien irritant, maar zoals zij behandeld is door mijn mede-blanke-mannen schaam ik mij diep voor.
Racisme heb je niet veel in Nederland. Discriminatie bestaat uiteraard wel nog. Maar moet ik aangekeken worden op het feit dat een of ander bedrijf bij voorkeur geen donkere mensen aanneemt? Natuurlijk niet. Wat ze doen is niet goed uiteraard, maar ik kan er ook niet veel aan doen. Sylvana Simons is overigens het type dat heel erg pro-zwart en anti-wit is (kijk voor de gein eens op d'r Facebook). Prima dat ze die mening erop nahoudt maar daar maak je vrij veel vijanden mee. Vind ik dat je dan maar moet gaan schelden als je het niet met haar eens bent? Absoluut niet. Maar van de andere kant vind ik wel dat je een schild moet hebben als je moedwillig keer op keer met een gekleurd beeld een discussie in gaat.
Ik snap je stukje en ben het met je eens, maar je gaat wel een tikkie voorbij aan het feit dat er nog best veel mis is en dat wij vanuit onze positie ons daar toch echt niet zo goed in kunnen verplaatsen (en dat geldt de andere kant ook op). En je gaat voorbij dat er zat mensen zijn die een constructieve dialoog aan willen gaan. Je impliceert het tegenovergestelde :)
De nuance is in veel van de discussies die momenteel lopen ver te zoeken. Iedereen reageert veel te fel op elkaar waardoor het altijd uitmondt in moddergooien. Naar mijn mening moeten gewoon allemaal respectvol naar elkaar zijn, en als het respect dan een keer ontbreekt niet meteen in het harnas kruipen en diverse stigmatiserende kaarten trekken.
Wat is de oplossing? Geen idee. Wel bijven praten en proberen het beschaafd te houden. Het verleden kunnen we niet veranderen. Zoals je zegt, samen sta je sterker en dat betekent dat mensen die zich gekwetst danwel niet gehoord voelen zich ook moeten kunnen uiten en daar de dialoog mee aangegaan moet worden, ook al is het soms een niet wenselijk onderwerp.
De focus in veel discussies ligt vaak op uitersten, en de rest wordt daar vervolgens ook op aangesproken. Als we nou eens beginnen daarvan af te stappen. Val de personen aan die het verdienen aangevallen te worden, maar doe het dan constructief in plaats van met wat krachttermen. Daar bereik je uiteindelijk meer mee. En behandeld elkaar met respect. Ik denk dat als we dat doen we heel wat meer bereiken met z'n allen.

Dat veel mensen overigens niet beschaafd genoeg zijn voor een discussie is helaas maar al te waar en alleen al daarom zie ik niet snel verbetering komen. Overigens wil ik als persoon niet perse gehoord worden of serieus genomen worden. De problemen die nu spelen heb ik persoonlijk weinig last van. Ik ga om met mensen die elkaar gewoon netjes behandelen (vrouwen, verschillende huidskleuren, verschillende seksuele oriŰntaties) dus dat is prima. Maar het zou zonde zijn als we als maatschappij opgedeeld worden omdat we een paar rotte appels in ons midden hebben die goed weten hoe ze veel publiek kunnen bereiken.

Door Tweakers user walteij, vrijdag 27 oktober 2017 07:50

Ik vind persoonlijk de discussie over wit privilege zou vreemd.
Ja, ik ben een blanke heterosexuele man, ja ik heb het helemaal niet slecht.

Betekend dat meteen dat ik wit privilege heb?
Ik heb het een lange tijd namelijk wel slecht gehad. Opgegroeid in de bennekel in Eindhoven, op mijn 13e bezorgde ik een weekblaadje in Woensel-west (ja, dat is dus zo'n kansenbuurt die enkele jaren geleden op SBS6 probleemwijken kwam), omdat mijn gescheiden moeder mij geen zakgeld kon geven. Contact met mijn vader was er niet. Mijn zus had een foute vriend die er wat louche zaakjes op nahield. Zelf onderhield ik goede banden met een jeugdbende.....
Na de middelbare school wel geprobeerd om op een HBO opleiding te volgen, maar wegens gezeik in de kop toen nooit gehaald. Dus met alleen een HAVO diploma (omdat ik dus wel het privilege heb om goed, logisch en rationeel na te denken) de arbeidsmarkt op gegaan.
Een jaar of 3 via uitzendbureau's allerlei soorten klusjes gedaan. Maar ik wist voor mezelf dat ICT toch wel de gewenste richting was. Uiteindelijk een helpdesk klusje bij Chello/UPC gevonden, daarna een andere provider in Eindhoven, om uiteindelijk de kantoorautomatisering in te gaan.

Ondertussen ben ik verhuisd naar Zwijndrecht, ben getrouwd, heb 2 kinderen, zit al ruim 13 jaar bij dezelfde detacheerder, wordt daar door zowel de collega's als de directie erg gewaardeerd en weet bij iedere opdracht waar ik geplaatst word mijn stempel te drukken.

Ik durf te stellen dat alles wat ik heb bereikt in mijn leven een gevolg is van mijn eigen falen Ún mijn eigen wens en wil om te behalen wat ik wilde behalen. Dit is ook iets dat ik mijn kinderen probeer wijs te maken. Als je iets echt wilt, zul je er voor moeten knokken. In het leven komt helemaal niets aanwaaien, tenzij je flinke financiele privileges hebt of een enorm network dat veel voor je kan regelen.
Voor alle privileges die ik heb, heb ik hard moeten knokken, vooroordelen moeten slopen, fouten moeten maken en hiervan leren, maar vooral: in mezelf blijven geloven.
Ik heb mezelf wel even in een slachtofferrol geplaatst, maar kwam er al snel achter dat dit mijn situatie niet zou verbeteren, integendeel zelfs.

Daarom heb ik persoonlijk dus ook een afkeer (hekel is dan weer zo'n sterk woord) van mensen die zich iedere keer weer in die slachtofferrol willen of weten te plaatsen.
Ik kan me persoonlijk namelijk niet voorstellen dat zij er alles aan hebben gedaan om de situatie waarin ze zich bevinden zelf te veranderen, zonder daarbij de 'white privilege' of 'zwarte piet' kaart te trekken.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 27 oktober 2017 08:24]


Door Tweakers user NLKornolio, vrijdag 27 oktober 2017 10:58

Iedereen doet het, alle Audi rijders zijn..., vrouwen doen..., multinationals gaan, mensen uit dat werelddeel zijn..., iedereen in de zwarte pieten discussie is...,

Door Tweakers user Swinnio, vrijdag 27 oktober 2017 11:22

Strekking van het verhaal is dat alle mannen door seks geobsedeerde racistische en fascistische monsters zijn
blanke heteroseksuele mannen massaal wegzetten als kankergezwellen van deze maatschappij
Ik vind het wel ironisch dat je pleit voor nuancering en constructieve discussies en tegen polarisatie en stigmatisering, en je tegelijk dit soort bewoordingen gebruikt om het standpunt waar je het niet mee eens bent te verwoorden :-) Volgens mij draag je daarmee alleen maar bij aan het probleem waar je (in mijn ogen terecht!) tegen ageert.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 27 oktober 2017 11:23]


Door Tweakers user mezstah, vrijdag 27 oktober 2017 11:24

We hebben in Nederland de mogelijkheid om aangifte te doen als je gediscrimineerd word.
We hebben recht op euthanesie, abortus, homohuwelijk, ww wia bijstand vrije partnerkeuze etc. Je hebt hier de mogelijkheid te demonstreren, VVMU, je kunt opleidingen volgen enz. Als er ergens een land is waar je redelijkerwijs de mogelijkheid hebt om succes te hebben, en beschermd te worden als je faalt, is het Nederland. Ik heb geen privilege en als dat er wel zou zijn is dit te danken aan mijn voorouders die dit land hebben opgebouwd na de 2e wereldoorlog(toen er niks was). Ben ik daar dankbaar om ja, moet ik stilstaan bij minder bedeelden sowiso,een samenleving staat of valt namelijk hoe je de zwakkeren behandeld. Maar ik weiger om mensen serieus te nemen die nooit kritisch naar zichzelf kijken. Die altijd een ander de schuld geven van hun eigen falen. Die denken dat de rijkdom van Nederland uit de gouden eeuw komt, en dat wij voor eeuwig ons moeten schamen wat onze voorvaders uitspookten. Zo hoor ik nooit iemand tegen een rus zeggen schaam jij je niet wat rusland gedaan heeft in Afghanistan, of tegen een Turk hoe ze de Armenen hebben opgeruimd niet door de beugel kon. Puur selectief gericht tegen de witte terwijl elk land zijn eigen gewelddadige geschiedenis heeft, waar we van zouden moeten leren ipv te ontkennen.

Door Tweakers user Elite25, vrijdag 27 oktober 2017 13:25

Ik had waarschijnlijk minder moeite met je verhaal als het van een zwarte vrouw af was gekomen. :+

Maar iets serieuzer, het stigma geeft me wel nog meer een 'vervreemd' gevoel met wat kennelijk de werkelijkheid is.

Door Tweakers user kobus71, vrijdag 27 oktober 2017 16:00

Ag het zijn altijd de zelfde types die overal discriminatie zien. Ze zijn daar vaak erg druk mee bezig. Zielige gasten, gewoon geen aandacht geven. Want die types blijven zeuren. Binnenkort weer Sinter Klaas. het gehuil begon vd week al in Nijmegen.

Door Sorcerer8472, vrijdag 27 oktober 2017 17:41

Ik ben een blanke heteroseksuele man maar ik voel me niet aangesproken door alle #metoo-verhalen. Wel vind ik sommige echt vreselijk en tenenkrommend om te lezen omdat het toch wel erger is dan ik dacht.

Misschien moeten jullie je eens wat minder snel aangevallen voelen en wat meer erkennen dat er veel rotte appels tussen zitten en dat dit een serieus probleem voor vrouwen is dat lang onderkend is.

Volgens mij voert er helemaal niemand een hetze tegen de blanke heteroseksuele man. Wij blanke heteroseksuele mannen zijn wel de meest bevoorrechte bevolkingsgroep ter wereld, er wordt juist het minst gediscrimineerd tegen ons.

Ik snap niet helemaal waar al deze woede/verontwaardiging vandaan komt...

Door Tweakers user walteij, vrijdag 27 oktober 2017 18:55

Sorcerer, het gaat wat mij betreft hier niet om discriminatie. Het gaat erom dat er (wederom) een stigma op mensen wordt geplakt dat kant noch wel raakt, zeker in Nederland.
Je krijgt hier zoveel mogelijkheden, kansen en steun dat iedereen die dit Úcht wil, dezelfde privileges kan halen als ik (of een willekeurige andere blanke man met een goed salaris, leuk huis, lieve vrouw en 2 draken van kinderen).

Vooroordelen, stigma's en vingerwijzen zijn de doodsteek voor je eigen ontwikkelling.

Door Tweakers user Sorcerer8472, vrijdag 27 oktober 2017 19:19

Er wordt geen stigma geplakt op jou toch? Ik zie nergens "de blanke man" een stigma krijgen, mocht dat wel zo zijn zou je me dan willen verwijzen naar de plekken waar dat gebeurt?

Mannen in het algemeen zijn veel te opdringerig bij vrouwen en gaan veel te vaak over de schreef. En heel veel mannen vinden dat nog normaal ook. Dat is een beetje waar alles nu om te doen is.

Er zijn ook veel mannen die gewoon wel okee zijn en vrouwen volledig respecteren, maar de groep die dat niet doet is groter dan velen denken. Ik heb zelf eens rondvraag gedaan bij vrouwelijke vrienden en ik schrok echt dat voor ervaringen velen van hen hebben. Misschien moet je dat ook eens doen?

Het gaat verder dus totaal niet om een stigma. Het gaat niet om jou. Het gaat om wat er met vrouwen gebeurt. Probeer dat even helemaal los te zien van stigma's en whatever want daar draait het totaal niet om!

Door Tweakers user F. Scaglietti, vrijdag 27 oktober 2017 21:12

De laatste paar weken heb ik diverse columns gelezen waarin de blanke heteroseksuele man min of meer centraal stond. In veel van de issues die nu spelen is de blanke heteroseksuele man de grote boosdoener. Strekking van het verhaal is dat alle mannen door seks geobsedeerde racistische en fascistische monsters zijn die maar al te graag gebruik maken van hun privilege.

Ik zie dit niet en ik begrijp het niet. (Ik ben dan ook niet blank)
Dacht juist dat de mensen met mijn kleur wat hadden. Nu vraag ik mij dus af, hoe dat komt.


We hebben in Nederland de mogelijkheid om aangifte te doen als je gediscrimineerd word.
We hebben recht op euthanesie, abortus, homohuwelijk, ww wia bijstand vrije partnerkeuze etc. Je hebt hier de mogelijkheid te demonstreren, VVMU, je kunt opleidingen volgen enz. Als er ergens een land is waar je redelijkerwijs de mogelijkheid hebt om succes te hebben, en beschermd te worden als je faalt, is het Nederland.


Ik ben het op alle punten niet mee eens. Zeker omdat een aantal dingen mee maak.

Door Tweakers user Jelle Brolnir, zaterdag 28 oktober 2017 00:53

Het is hip om rascist te zijn tegenwoordig. Generaliseren van een groep is rascistisch. Of je nu blank zwart geel of paars ben, het is niet ok. Overigens vind ik persoonlijk dat mensen veel te snel beledigd zijn, nuchtere holland verdwijnd. Maar kruip niet zo snelnin een slachtofferrol, dat lost al snelveel op. Laat het verleden ook eens rusten.

Door Tweakers user Nature, zaterdag 28 oktober 2017 02:26

Gelijkheid in kansen ben ik ook voor, alleen moet men dan wel accepteren dat gelijke kansen niet gelijke uitkomsten betekent, met het proberen gelijke uitkomsten te creŰren ga je toch voorbij aan het menselijke aspect.

Door Tweakers user PeterA, zaterdag 28 oktober 2017 07:53

Ah, maar ik denk dat wij allen een punt missen. We zijn misschien geen Harvey Weinstein, hebben niks te maken met gay-bashing of hebben niks te maken met slavendrijvers. Maaaaar..... het had zomaar gekund.

Denk dat we het beste gestraft kunnen worden voor feiten die zich nog niet hebben voortgedaan. Preventie is beter dan correctie, toch?

(!)

Door Tweakers user incaz, zaterdag 28 oktober 2017 09:53

Ik zie ook niet echt een 'hetze' tegen de blanke heteroseksuele man. Ik zie vooral dat veel vrouwen en enkele mannen slachtoffer zijn van seksueel geweld, en dat als ze dat aankaarten, ze met nogal wat weerstand te maken krijgen.
Dat lijkt me het onderwerp dat aandacht verdient - maar het te vaak niet krijgt omdat uitspreken te makkelijk getrokken wordt naar 'oh dus je vindt dat alle mannen...'

Door Tweakers user Weltschmerz, zaterdag 28 oktober 2017 10:03

walteij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:50:
Ik vind persoonlijk de discussie over wit privilege zou vreemd.
Ja, ik ben een blanke heterosexuele man, ja ik heb het helemaal niet slecht.

Betekend dat meteen dat ik wit privilege heb?
Ik heb het een lange tijd namelijk wel slecht gehad. [...]

Ik durf te stellen dat alles wat ik heb bereikt in mijn leven een gevolg is van mijn eigen falen Ún mijn eigen wens en wil om te behalen wat ik wilde behalen. [...]
Voor alle privileges die ik heb, heb ik hard moeten knokken, [...]
Ten eerste, erg knap dat je jezelf zo ver hebt weten te krijgen. Daar mag je ook voor beloond worden, als je zo hard hebt gewerkt vanuit jouw beginsituatie.
Ten tweede, puur omdat jij ook nare dingen hebt meegemaakt betekent niet dat je niet bevoorrecht bent. De vraag die je je moet stellen is, had je net zoveel obstakels ondervonden als je precies dezelfde persoon was, maar dan met een vagina en een donkere huidskleur? Waarschijnlijk niet.

Naar iedereen gericht.
Mensen voelen zich snel aangevallen, aan alle kanten. Dus er zijn genoeg blanke, bevoorrechte mannen die zich ook meteen aangevallen voelen. Als je bevoorrecht bent, wilt niet zeggen dat je meteen fout bent. Je kunt bevoorrecht zijn, en je bewust maken van deze zaken, zonder je aangevallen te voelen. Het bewust worden van de problemen is de eerste stap naar gelijkheid. Vraag vrouwen in je omgeving eens hoe vaak zij ongewild zijn aangeraakt in openbare gelegenheden, of nagefloten, of lastig gevallen, of bedreigd voelen in situaties. Kijk eens naar genderlinguistiek, en hoe mensen minder vertrouwen hebben in een dokter wanneer er een vrouw hen komt halen in de wachtkamer dan een man, puur omdat men meteen aan 'man' denkt bij een dokter. Het zijn kleine dingen waar je misschien niet bij stilstaat, maar die een enorm verschil kunnen maken in de wereld.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 28 oktober 2017 10:04]


Door Tweakers user Nature, zaterdag 28 oktober 2017 13:10

Weltschmerz schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:03:
[...]


Ten eerste, erg knap dat je jezelf zo ver hebt weten te krijgen. Daar mag je ook voor beloond worden, als je zo hard hebt gewerkt vanuit jouw beginsituatie.
Ten tweede, puur omdat jij ook nare dingen hebt meegemaakt betekent niet dat je niet bevoorrecht bent. De vraag die je je moet stellen is, had je net zoveel obstakels ondervonden als je precies dezelfde persoon was, maar dan met een vagina en een donkere huidskleur? Waarschijnlijk niet.

Naar iedereen gericht.
Mensen voelen zich snel aangevallen, aan alle kanten. Dus er zijn genoeg blanke, bevoorrechte mannen die zich ook meteen aangevallen voelen. Als je bevoorrecht bent, wilt niet zeggen dat je meteen fout bent. Je kunt bevoorrecht zijn, en je bewust maken van deze zaken, zonder je aangevallen te voelen. Het bewust worden van de problemen is de eerste stap naar gelijkheid. Vraag vrouwen in je omgeving eens hoe vaak zij ongewild zijn aangeraakt in openbare gelegenheden, of nagefloten, of lastig gevallen, of bedreigd voelen in situaties. Kijk eens naar genderlinguistiek, en hoe mensen minder vertrouwen hebben in een dokter wanneer er een vrouw hen komt halen in de wachtkamer dan een man, puur omdat men meteen aan 'man' denkt bij een dokter. Het zijn kleine dingen waar je misschien niet bij stilstaat, maar die een enorm verschil kunnen maken in de wereld.
Is dat waarom bijna alle mensen die succesvol zelfmoord plegen in NL witte mannen zijn, kunnen zij hun witte schuld niet meer verdragen? De meeste slachtoffers van openbaar geweld zijn witte mannen, ik denk dat al hadden zij de keuze zij liever in plaats daarvan af en toe in hun billen geknepen worden of ge-catcalled worden.

Door Tweakers user MrJayMan, zaterdag 28 oktober 2017 15:41

@SomerenV ik mis persoonlijke voorbeelden waaruit je stellingname blijkt. Hierdoor valt er niet inhoudelijk te reageren maar slechts met: eens, oneens of beetje eens.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 28 oktober 2017 15:42]


Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 28 oktober 2017 18:19

MrJayMan schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:41:
@SomerenV ik mis persoonlijke voorbeelden waaruit je stellingname blijkt. Hierdoor valt er niet inhoudelijk te reageren maar slechts met: eens, oneens of beetje eens.
Ik ga niet alle teksten opslaan die ik her en der lees. Maar het viel me gewoon steeds meer op dat veel columnisten en activisten vreselijk generaliseren. Dit weekend ga ik even op zoek naar de artikelen die me hiertoe hebben geleid, dus ik kom er nog op terug!

Door Tweakers user 3x3, zaterdag 28 oktober 2017 22:06

Polariserend en stigmatiserend aan de kaak stellen dat anderen polariseren en stigmatiseren.
Volgens mij bent u in uw eigen val gelopen.

Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 28 oktober 2017 22:12

3x3 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:06:
Polariserend en stigmatiserend aan de kaak stellen dat anderen polariseren en stigmatiseren.
Volgens mij bent u in uw eigen val gelopen.
Wie polariseer en stigmatiseer ik dan met m'n blog?


Door Tweakers user aeensing, zondag 29 oktober 2017 13:43

Door groepen uit elkaar te drijven maak je meer kapot dan je ooit kunt repareren.

Ook verwoesting is een vorm van creatie. Soms moet je eerst kapotmaken voordat je verder kunt bouwen dan wat er stond.

Door Tweakers user Nature, zondag 29 oktober 2017 17:19

SomerenV schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:19:
[...]

Ik ga niet alle teksten opslaan die ik her en der lees. Maar het viel me gewoon steeds meer op dat veel columnisten en activisten vreselijk generaliseren. Dit weekend ga ik even op zoek naar de artikelen die me hiertoe hebben geleid, dus ik kom er nog op terug!
Zoals dat slavernij oprakel instituut dat zegt dat ''witte'' mensen denken dat zwarte mensen lui zijn door vroegere slavernij.

Door Tweakers user walteij, maandag 30 oktober 2017 07:58

Weltschmerz schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:03:
Ten eerste, erg knap dat je jezelf zo ver hebt weten te krijgen. Daar mag je ook voor beloond worden, als je zo hard hebt gewerkt vanuit jouw beginsituatie.
Ten tweede, puur omdat jij ook nare dingen hebt meegemaakt betekent niet dat je niet bevoorrecht bent. De vraag die je je moet stellen is, had je net zoveel obstakels ondervonden als je precies dezelfde persoon was, maar dan met een vagina en een donkere huidskleur? Waarschijnlijk niet.
Ik kan niet zeggen dat ik dezelfde, of andere obstakels zou hebben (moeten) overwinnen als ik vrouwelijk of donker was geweest. mijn zus heeft overigens, nadat ze had gebroken met de foute vriend, hierna een flink aantal keuzes gemaakt (o.a. compleet weg uit de buurt waar deze vrienden zich bevonden), waarna ook zij zich heeft weten op te knokken naar een leuke baan met een fatsoenlijk salaris.

Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving 'met een kleurtje' die het vroeger beter hebben gehad dan ik, en die het nu nog steeds beter hebben dan ik.
Mijn werkgever geeft ook iedereen dezelfde eerlijke kansen. Ik denk dat ongeveer 30% van ons personeelsbestand 'een kleurtje' heeft. En ook hier zie ik verschillende verhalen.
Jongens/mannen die net als ik als servicedesk medewerker zijn begonnen en nu senior beheerder of architect zijn. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg jongens/mannen die als SD of werkplekbeheerder beginnen en deze rol nooit ontgroeien, vanwege uitlopende redenen (geen inzicht, geen ambitie of zelfs simpelweg geen zin om te leren).

Ik werk nu ruim 13 jaar bij deze werkgever en ik heb allerlei soorten mensen zien stralen en falen, compleet onafhankelijk van wat voor achtergrond dan ook.
Misschien is dit mijn bubbel waar ik in leef, maar als het bij een middelgrote detacheerder kan, moet dit volgens mij overal kunnen, mits zowel werkgever als werknemer dit willen.

Door Tweakers user Waarnemer, maandag 30 oktober 2017 10:45

Het Ýs nu de blanke heteroseksuele man die in een blanke heteroseksuele mannenwereld gestereotypeerd wordt als seks en machtsbelust.

In de huidige tijd en met #metoo, heel goed dat de rotte appels worden aangepakt.

Maar het fenomeen is niet een persÚ blanke heterosexuele mannen ding.

Zolang het buiten Europa en Noord-Amerika (ie. blanke heterosexuele mannenlanden) nog bedroevend slecht is gesteld met de positie van vrouwen en meisjes in hun samenleving en cultuur, en dat van anderssexuelen, excuus ik kom niet uit de afkorting die maar steeds langer word.. LGB.., LGHB.. oh laat ook maar).. oh well..
Zolang het dus elders bedroevend is gesteld met, denk ik toch echt dat het in ieder geval NIETS met blank te maken heeft.

Ik ben blank, hetero en voel me vooralsnog geen enkele manier hierdoor bevoordeeld of bevoorrecht.

Door Tweakers user Nature, maandag 30 oktober 2017 11:22

De OP bevat een fout, Weinstein is niet blank hij is Joods.
Veel Chinezen/Turken/Arabieren/Koreanen/Joden etc zien er wel blank uit, dat dan weer wel, maar als je er een tekent moet je officieel het gele potlood pakken denk ik.

Door Tweakers user Waarnemer, maandag 30 oktober 2017 13:30

@Nature..
dus joods is niet blank?
dat zal inderdaad de ethiopische joden deugd doen. Die is dan ook niet zwart dan...
andere joden zullen toch echt de wenkbrauwen fronsen...

doe ik ook...

Door Tweakers user SinergyX, maandag 30 oktober 2017 13:47

Probleem is, 'wij' zijn geen minderheid, pas als je een minderheid bent kan je natuurlijk hard gaan gillen over discriminatie, ongelijkheid en racisme. Dus hoe 'oneerlijk' het ook is dat 'wij' als collectief worden weggezet als overgeile viezerikken, je kan er niets tegen doen.

De maatschappij is niet eerder zo sterk geweest in hokjes, hokjes in hokjes maken, om zo een minderheid te zijn die 'achtergesteld' is. Ook al zijn het compleet scheve vergelijkingen of 'over een kam', kwestie van hard genoeg gillen en zo'n zielig mogelijk verhaal ophouden, kom je een behoorlijk eind.

Door Tweakers user Nature, maandag 30 oktober 2017 14:32

Waarnemer schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:30:
@Nature..
dus joods is niet blank?
dat zal inderdaad de ethiopische joden deugd doen. Die is dan ook niet zwart dan...
andere joden zullen toch echt de wenkbrauwen fronsen...

doe ik ook...
Ik verzin het niet hoor, de autoriteiten betreffende raciale kwesties zoals Buzzfeed ed zeggen het zelf dat Joden niet blank zijn maar wel vaak ''pass for white''. Als je in Israel wilt wonen worden je genen en DNA uitermate zorgvuldig onder de loep genomen of je wel Joods bent en niet iets anders, een Ethiopische Jood is ook niet zwart dus.

Door Tweakers user Lapa, maandag 30 oktober 2017 15:26

walteij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:50:
Ik vind persoonlijk de discussie over wit privilege zou vreemd.
Ja, ik ben een blanke heterosexuele man, ja ik heb het helemaal niet slecht.

Betekend dat meteen dat ik wit privilege heb? Ik heb het een lange tijd namelijk wel slecht gehad. [...]
Alle hulde voor je verhaal. Het is voor iedereen moeilijk om zich uit slechte omstandigheden op te werken tot een stabiel, productief leven. Toch is dit juist ook een illustratie van wit privilege. Want het zou voor iemand in exact dezelfde beginsituatie, maar met een (bijvoorbeeld) Marokkaanse naam en/of uiterlijk, nog moeilijker zijn om zich uit die situatie op te werken. Dat is dus niks ten nadele van jouw succesverhaal, ik wil niet impliceren dat je het niet zelf verdient hebt. Maar het kan geen kwaad om te beseffen dat een niet-westerse naam en uiterlijk tegenwerken bij sollicitaties en dergelijke.
Dat is niet iets dat jij als witte man kan of moet oplossen, maar iets wat we als samenleving moeten proberen te verhelpen.

Nog iets totaal anders, de meeste posts hier gaan ervanuit dat het "de witte, hetero man" tegen de rest is. Maar dat zijn allemaal losse assen met hun eigen problemen. Een witte vrouw heeft net zo goed baat bij "wit privilege" (wat ik trouwens helemaal geen fijne term vind, maar ja, het fenomeen bestaat nu eenmaal en moet een naampje hebben) en een donkere man heeft baat bij "manlijk privilege". Alleen zitten "wij" blanke hetero mannen op alle assen aan de gunstige kant.

Door Tweakers user Nature, maandag 30 oktober 2017 16:50

Lapa schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:26:
Alleen zitten "wij" blanke hetero mannen op alle assen aan de gunstige kant.
Het ligt er ook aan waar je woont op de wereld, het is best wel geografisch verbonden en het verschilt van wijk tot wijk en land tot land. Je hebt niets te zeggen als je boerderij door Mugabe wordt onteigend.

Door Tweakers user Waarnemer, maandag 30 oktober 2017 16:54

Nature schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:32:
[...]


Ik verzin het niet hoor, de autoriteiten betreffende raciale kwesties zoals Buzzfeed ed zeggen het zelf dat Joden niet blank zijn maar wel vaak ''pass for white''. Als je in Israel wilt wonen worden je genen en DNA uitermate zorgvuldig onder de loep genomen of je wel Joods bent en niet iets anders, een Ethiopische Jood is ook niet zwart dus.
Als ik in Israel will wonen worden mijn genen helemaal niet onder de loep genomen. Wel of ik arabiische banden heb enzovoorts...

Als je bedoelt het joods zijn... dat zit en in de lijn van de moeders... is je moeder joods, dan ben jij ook joods.... vanuit de gedachte dat de moeder de enige is die zeker weet dat jij een kind van haar bent... kan elke vader wel zijn....

autoriteiten zoals buzzfeed? wat?

Door Tweakers user Nature, maandag 30 oktober 2017 17:11

Waarnemer schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:54:
[...]


Als ik in Israel will wonen worden mijn genen helemaal niet onder de loep genomen. Wel of ik arabiische banden heb enzovoorts...

Als je bedoelt het joods zijn... dat zit en in de lijn van de moeders... is je moeder joods, dan ben jij ook joods.... vanuit de gedachte dat de moeder de enige is die zeker weet dat jij een kind van haar bent... kan elke vader wel zijn....

autoriteiten zoals buzzfeed? wat?
Als je Israelisch staatsburger wilt worden moet je Joods zijn, je kan er een tijdje werken als expat of in een Kibuts (schrijf je het zo) als mijn moeder maar niet meer of je moet echt hele goede papieren hebben maar als je Joods bent no questions asked. Ja, witte mensen is Amerikaans ik vind het belachelijk maar als je over witte mensen praat moet je wel hun naratief volgen buzzfeed, BLM, Feminist frequencies ed. Want wat ik al zei je hebt heel veel ''witte mensen'' in Azie het midden-oosten noem maar op, ik zie ons als blank(o) als we rennen worden we rood als we zonnen worden we bruin als we ziek worden zijn wit/groen.
Mijn Joodse vriend is altijd dezelfde kleur, ik insmeren, verbranden rood worden maar hij niet nooit hij blijft altijd hetzelfde. Wit is iets volstrekt onduidelijks en is totaal niet van toepassing. Het is haast kinderlijk daarom branden echte wetenschappers zich er ook denk ik niet aan.

Door Tweakers user PietervSk, maandag 30 oktober 2017 20:07

Om even op het punt van de hele column terug te komen; ik ben het er absoluut mee eens dan in veel debatten de nuance ontbreekt. Helaas ben ik bang dat de media wat dat betreft ook meestal niet ge´nteresseerd is in nuance; die willen reuring en koppen die de aandacht trekken. Daarnaast doen we als mens graag aan generalisatie; dat maakt het makkelijker om de wereld om ons heen in groepen in te delen. Groepen zijn tenminste overzichtelijk, dat kost niet zoveel denkvermogen als 5 miljard individuen.

Op dit specifiek onderwerp; de blanke man heeft inderdaad heel lang allerlei privileges gehad. Kijk maar naar de gemiddelde raad van bestuur bij de meeste bedrijven; daar zit een heel hoog aandeel van blanke, oudere mannen.

Ik denk dat die situatie vrij snel aan het veranderen is. Hoewel Wilders en consorten ons anders willen laten geloven is de Nederlandse samenleving behoorlijk homogeen en mengen heel veel groepen behoorlijk goed. (zie CBS Bevolkingsonderzoek 05/2017) Daarnaast is het behoorlijk egalitair; iedereen moet mee kunnen doen, iedereen moet zich gelijk kunnen ontwikkelen enzovoorts. (scholen worden door de overheid gefinanciŰerd en zijn tot op zekere hoogte goed vergelijkbaar) Daarbij is er in vergelijking met andere landen behoorlijk veel aandacht voor minderheidsgroepen.
In het verleden hebben we de emancipatie gezien van vrouwen, vervolgens die van LGBT en nu lijkt het de beurt voor nog kleinere groepen om heel hard aandacht te vragen voor hun kansen, discriminatie of wat ze dan ook dwars zit. Voor zover ik kan beoordelen is het in de meeste gevallen ook wel terecht, maar ik snap ook heel goed dat heel wat mensen de ophef en de veranderingen voor een vrij kleine groep nogal schreeuwerig vinden. (denk aan het verhaal van de NS met het gendercorrecte "Geachte reizigers")

Ik denk dat er steeds meer concurrentie komt op de posities die traditioneel het domein waren van overwegend blanke heteroseksuele mannen. Stel dat je je best doet, maar ziet dat anderen voorkeur krijgen (want minderheid) en bovendien ook nog door generalisaties de schuld krijgt van alles wat er verkeerd gaat of ging dan begrijp ik ook wel dat je er op een dag klaar mee bent. Niemand heeft voor z'n huidskleur gekozen, of voor z'n geslacht. Toch word er door sommige mensen bijna soort van reverse discrimination; de blanke man moet uit gaan leggen dat hij niet zo is als andere blanke heteromannen die dingen deden die in de haak waren. En dat irriteert gewoon.

Door Tweakers user walteij, dinsdag 31 oktober 2017 08:53

Lapa schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:26:
Alle hulde voor je verhaal. Het is voor iedereen moeilijk om zich uit slechte omstandigheden op te werken tot een stabiel, productief leven. Toch is dit juist ook een illustratie van wit privilege. Want het zou voor iemand in exact dezelfde beginsituatie, maar met een (bijvoorbeeld) Marokkaanse naam en/of uiterlijk, nog moeilijker zijn om zich uit die situatie op te werken. Dat is dus niks ten nadele van jouw succesverhaal, ik wil niet impliceren dat je het niet zelf verdient hebt. Maar het kan geen kwaad om te beseffen dat een niet-westerse naam en uiterlijk tegenwerken bij sollicitaties en dergelijke.
Dat is niet iets dat jij als witte man kan of moet oplossen, maar iets wat we als samenleving moeten proberen te verhelpen.
En ik vraag me dus serieus af of dit inderdaad Úcht wel zo is.
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof best dat er mensen zijn die denken dat dit echt zo is, omdat zij ook in slechte omstandigheden zitten en zich niet weten op te werken naar een stabiel productief leven.
Nederland geeft je allerlei kansen en steun om uit zo'n moeilijke situatie te komen. Er zijn subsidies, studie-leningen, werk en studie combinaties, hulpgroepen en nog veel meer kansen.

Lees het volgende stuk aub met een flinke nuance, ik schrijf het nu wat harder op dan dat het werkelijk is, maar op deze manier is het wel wat duidelijker.
Ik denk zelfs dat het huidige ondersteuningspakket voor mensen zelfs iets te uitgebreid is, waardoor mensen die met wat inzet makkelijk een betere situatie voor zichzelf kunnen verkrijgen, eerder de hoek van de subsidies en hulpgroepen induiken, waarmee hun 'zielige verhaal' alleen maar bevestigd wordt en ze dus nog minder moeite gaan doen.

Ook is het veel te eenvoudig om misbruik te maken van het huidige systeem. Ik ken iemand (ja persoonlijk, geen verhaal dat van de een op de ander is doorverteld) die simpelweg te lui is om te werken. Zolang als ik de man ken (en dat is nu pakweg 15 jaar) heeft hij alleen maar af en toe even via uitzendbureau's kortstondig gewerkt, om daarna zsm weer een korte uitkering binnen te harken.
Sinds zeker 8 jaar is de situatie veranderd. Hij is altijd al wat zwaarder geweest, maar toen is zijn gewicht nog meer toegenomen, want zo zei hij: "Dan ben ik straks lekker te zwaar om te werken en wordt ik afgekeurd."
Dan laten afkeuren was nog even wat moeilijker ondervond hij, want hij kon nog makkelijk wat werk op een heftruck doen. Dus gooide hij het over de psychologische boeg, hij zou overwerkt zijn (waarvan vroeg ik me serieus af), last hebben van een burn-out. Is toen bij een psycholoog voor enkele gesprekken geweest. Voor de gesprekken zorgde hij er voor dat hij 2 nachten bijna niet had geslapen, scheerde zich niet, trok bewust een vuil shirt aan en ging dan naar het gesprek om te klagen.
Hierop is hij dus uiteindelijk afgekeurd. Zijn vrouw werkt in een supermarkt, hij krijgt nu dus een uitkering en alles dat ze te kort komen, wordt door zijn moeder betaald (let op, we hebben het hier over een blanke man en vrouw van ruim in de 50!)

Sommige mensen kiezen er bewust voor om zielig te zijn, zodat ze geen reet hoeven uit te voeren. Onze verzorgingsstaat is doorgeschoten, iedereen is zielig, bijna niemand kan meer onafhankelijk zijn, iedereen moet steun ontvangen.
Steeds meer mensen zien alleen dat de slachtofferrol makkelijker is. Het levert 'gratis geld' op, aandacht van anderen en je komt ineens met je kop in de krant of op TV. En vooral dat laatste vinden steeds meer mensen erg spannend.

Ik zeg nee: Volgens mij is pakweg 90% van onze volwassen bevolking prima in staat om voor zichzelf te zorgen en een gedeeltelijk beter leven voor zichzelf te verkrijgen. Iedereen die gezond is van lichaam en geest kan dit verkrijgen. Ze moeten alleen wel willen en stoppen met de slachtofferrol.

Mensen die altijd intensievere hulp nodig zullen hebben zijn geestelijk en lichamelijk gehandicapten (hoewel die laatstgenoemde in een aangepaste woon- en werkomgeving ook prima zelfstandig kunnen zijn).

Instanties die hulp verlenen, moeten stoppen met meewerken aan de 'zieligheidsindustrie' (bij gebrek aan een beter woord). Zij moeten hun best doen om mensen weer het zelfvertrouwen te geven om de wereld aan te durven gaan.
In plaats daarvan worden mensen aan 'subsidiepotjes geholpen', waardoor ze bij de hulpinstantie terug moeten blijven komen, zodat de instantie weer wat extra geld van de overheid krijgt, omdat ze zoveel mensen 'helpen'.
Helpen is niet alleen maar die subsidie regelen, helpen moet zijn dat de mensen weer aan werk kunnen komen, dat ze het zelfvertrouwen kunnen opbouwen om een sollicitatiegesprek in kunnen gaan en daar zichzelf goed kunnen presenteren.

Ben ik dan een rechtse l*l? Ik denk zelf van niet. Ja ik stem rechts in het politieke spectrum, maar alleen omdat de programma's van de linkse partijen juist die 'zieligheidindustrie' alleen maar in stand houden en verder ontwikkellen.
Ik vind mezelf een sociaal persoon, die zowel in werk als prive situaties probeert om het beste van zichzelf te laten zien, maar anderen ook een spiegel voor houdt waarbij ik hoop dat ze inzien dat ze veel meer kunnen dan dat ze zelf denken.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 31 oktober 2017 08:56]


Door Tweakers user Sorcerer8472, maandag 20 november 2017 16:47

walteij schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:53:
[...]

En ik vraag me dus serieus af of dit inderdaad Úcht wel zo is.
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof best dat er mensen zijn die denken dat dit echt zo is, omdat zij ook in slechte omstandigheden zitten en zich niet weten op te werken naar een stabiel productief leven.
Nederland geeft je allerlei kansen en steun om uit zo'n moeilijke situatie te komen. Er zijn subsidies, studie-leningen, werk en studie combinaties, hulpgroepen en nog veel meer kansen.
Ja, het is Úcht wel zo. Ook in Nederland heb je minder kansen als je achternaam niet westers is. Dat staat helemaal los van het verhaal dat jij nu typt en staat los van subsidiepotjes etc.

En om je eerdere vraag te beantwoorden:
[/quote]
Ja, ik ben een blanke heterosexuele man, ja ik heb het helemaal niet slecht.

Betekend dat meteen dat ik wit privilege heb?[/quote]
Ja, als je blank, man Ún heteroseksueel bent dan heb je het hoogste privilege dat bestaat in deze wereld. Da's okee, daar kun jij helemaal niks aan doen, het is ook niet fout ofzo, maar realiseer je dat je het moeilijker had gehad als je homoseksueel, zwart en vrouw was geweest, dan had je de grootste achterstand mogelijk gehad.

Verschilt idd waar je woont ter wereld, er zijn ook een paar plekken waar je het als blanke misschien gemakkelijker hebt, maar dat doet totaal niet ter zake aangezien we hier in Nederland zijn.

Hoe dan ook, de term betekent vooral dat je een betere startpositie hebt. Je kunt daar zelf niets aan doen, maar het is wel goed om je te realiseren dat er anderen zijn die het dus (nog) moeilijker dan jou hebben qua beginpositie.

Reageren is niet meer mogelijk