Ramptoerisme

Door SomerenV op maandag 24 juli 2017 14:15 - Reacties (23)
Categorie: Fotografie, Views: 4.063

Laatst stond er op Tweakers een artikel over de vernieuwing van het C2000-systeem. Dat systeem wordt gebruikt door hulpdiensten om meldingen en/of berichten door te sturen naar piepers. Er staat bij een brand/ongeval bij welke prioriteit er is, het adres, wat er aan de hand is en welke hulpdiensten er heen gaan. Die meldingen vinden vrijwel direct hun weg naar het internet waarna bijvoorbeeld de pers er heen kan gaan. Vaak in de vorm van een fotograaf of cameraman en bij ernstige calamiteiten een verslaggever.

Een aantal reacties waren in mijn ogen een beetje jammer. Zo wees iemand erop dat een versleuteld C2000-systeem niet erg is want er worden ook persalarmen uitgestuurd, speciaal bedoeld om de pers erop te wijzen dat er wat gaande is. Probleem daarbij is alleen dat dat alleen gebeurt bij ernstige calamiteiten en vaak komen die melden pas vrij laat. Dan loop je dus als fotograaf of cameraman achter de feiten aan en dat wil je niet. Een andere reden waarom een versleuteld systeem niet erg is is omdat je dan ramptoeristen en 12 jarige zogenaamde persfotografen weg houdt.

En daar wringt het een beetje bij mij. Als fotograaf/cameraman krijg je al snel het etiket ramptoerist naar je toe geworpen. "Leuk he, beetje de ramptoerist uithangen?" Maar zo simpel ligt het niet. Zo respecteert vrijwel alle pers (rotte appels heb je altijd) het slachtoffer, mogelijke betrokkenen en worden bijvoorbeeld nummerborden van auto's onherkenbaar gemaakt. Ons doel is niet om de gruwelen in detail vast te leggen, maar om een totaalbeeld te leveren aan anderen. De juiste informatie gekoppeld aan een aantal foto's of een filmpje. Pure nieuwsgaring dus.

En dat is het verschil met een ramptoerist. Die komen er heen omdat ze het spannend vinden, maar verder bieden ze geen meerwaarde. Ze zijn niet geïnteresseerd in de feiten op dat moment, geven vaak niks om het slachtoffer en vinden het puur en alleen gaaf om te zien wat er gaande is. Daarbij staan ze vaak gruwelijk in de weg en hebben ze weinig respect voor hulpdiensten. Denk aan niet aan de kant gaan, lacherig doen als een agent ze vraagt weg te gaan, auto's/fietsen op een verkeerde plek zetten en ga zo maar door.

Dus waar een ramptoerist het puur doet voor de kick, doet een persfotograaf het voor de mogelijke nieuwswaarde. Die waarde is er overigens niet altijd. Het gebeurt vaak genoeg dat je bij een melding komt en alles wel mee blijkt te vallen. Soms wordt er dan nog een foto geschoten just in case, maar vaak ga je dan weer onverrichter zaken naar huis. En als er wel wat is dan is het foto's schieten, proberen informatie te verzamelen en weer naar huis. En die 12 jarige persfotografen... ik heb ze nog niet gezien. Als ze er al zijn worden ze vaak op afstand gehouden door de politie.

Volgende: Cutting the cord 10-'17 Cutting the cord
Volgende: De Switch is vooral erg 'meh' 01-'17 De Switch is vooral erg 'meh'

Reacties


Door Tweakers user Giesber, maandag 24 juli 2017 14:51

Eerlijk gezegd zie ik na deze blog nog altijd geen groot verschil tussen een ramptoerist en een fotograaf. Dat een journalist naar een brand komt omdat hij wil weten wat de oorzaak is, en het liefst op een ingewikkeld complot stoot dat snap ik wel.

Maar een persfotograaf wil doorgaans een zo spectaculair mogelijke foto maken (wat je zelf ook al aanhaalt in een vorige blog: Because I give a damn: Fotograferen/filmen met adrenaline). Dat de fotograaf dan liefst ook nog een brandstichter kan betrappen als hij met gierende banden wegscheurt kan wel, maar dat wil een ramptoerist ook wel zien. Verder zijn sommige fotografen niet echt geïnteresseerd wat er zich allemaal in de achtergrond afspeelt, als ze maar mooie foto's hebben. Zowel de ramptoerist als de fotograaf willen spectakel zien, alleen zal de fotograaf dat veel mooier kunnen vastleggen voor diegenen die daar niet zijn.

Ik heb trouwens geen problemen met een ramptoerist. Het is zo'n typisch verschijnsel waarbij de individuen niets verweten kan worden, maar het probleem ligt bij de verschillende individuen bij elkaar. Zo'n beetje als sommige mensen niets hebben tegen bejaarden, maar als ze allemaal samen aan de kassa staan op een zaterdag zijn het de rotte appels van de maatschappij :P . Voor alle duidelijkheid: ik heb ook niets tegen bejaarden die op zaterdag winkelen, maar ik snap de frustratie van sommige medemensen.

Als ik dat nu lees komt mijn reactie misschien wat raar over, ik heb helemaal niets tegen fotografen. Misschien komt het omdat een ramptoerist en een fotograaf eigenlijk exact hetzelfde doen: de ramp observeren. Alleen heeft de fotograaf daarbij een nut voor de anderen (wat wel degelijk een belangrijk verschil is, ik wil het niet minimaliseren).

Door Tweakers user Abom, maandag 24 juli 2017 15:00

Waarom moeten er fotos worden gemaakt? Dat is hetzelfde als mensen die op de rem trappen wanneer aan de andere kant van de vangrail een ongeluk is gebeurt. Voor je kijken en doorrijden.
Pure nieuwsgaring? Dat geldt ook voor de ramptoerist, alleen is het voor hem persoonlijk. 'Jullie fotos' zorgen ervoor dat meerdere mensen het kunnen zien...dat maakt het misschien een beetje minder erg.

Door Tweakers user SomerenV, maandag 24 juli 2017 15:04

Giesber schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:51:
Eerlijk gezegd zie ik na deze blog nog altijd geen groot verschil tussen een ramptoerist en een fotograaf. Dat een journalist naar een brand komt omdat hij wil weten wat de oorzaak is, en het liefst op een ingewikkeld complot stoot dat snap ik wel.

Maar een persfotograaf wil doorgaans een zo spectaculair mogelijke foto maken (wat je zelf ook al aanhaalt in een vorige blog: Because I give a damn: Fotograferen/filmen met adrenaline). Dat de fotograaf dan liefst ook nog een brandstichter kan betrappen als hij met gierende banden wegscheurt kan wel, maar dat wil een ramptoerist ook wel zien. Verder zijn sommige fotografen niet echt geïnteresseerd wat er zich allemaal in de achtergrond afspeelt, als ze maar mooie foto's hebben. Zowel de ramptoerist als de fotograaf willen spectakel zien, alleen zal de fotograaf dat veel mooier kunnen vastleggen voor diegenen die daar niet zijn.

Ik heb trouwens geen problemen met een ramptoerist. Het is zo'n typisch verschijnsel waarbij de individuen niets verweten kan worden, maar het probleem ligt bij de verschillende individuen bij elkaar. Zo'n beetje als sommige mensen niets hebben tegen bejaarden, maar als ze allemaal samen aan de kassa staan op een zaterdag zijn het de rotte appels van de maatschappij :P . Voor alle duidelijkheid: ik heb ook niets tegen bejaarden die op zaterdag winkelen, maar ik snap de frustratie van sommige medemensen.

Als ik dat nu lees komt mijn reactie misschien wat raar over, ik heb helemaal niets tegen fotografen. Misschien komt het omdat een ramptoerist en een fotograaf eigenlijk exact hetzelfde doen: de ramp observeren. Alleen heeft de fotograaf daarbij een nut voor de anderen (wat wel degelijk een belangrijk verschil is, ik wil het niet minimaliseren).
Natuurlijk wil je mooie foto's schieten van zoiets, maar er wordt ook regelmatig een telefoonfoto gebruikt. Spektakel hoeft van mij overigens niet altijd. Als er maar een goed verhaal achter zit. Een goed verhaal is veel waardevoller dan een spectaculaire foto ;)
Abom schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:00:
Waarom moeten er fotos worden gemaakt? Dat is hetzelfde als mensen die op de rem trappen wanneer aan de andere kant van de vangrail een ongeluk is gebeurt. Voor je kijken en doorrijden.
Pure nieuwsgaring? Dat geldt ook voor de ramptoerist, alleen is het voor hem persoonlijk. 'Jullie fotos' zorgen ervoor dat meerdere mensen het kunnen zien...dat maakt het misschien een beetje minder erg.
Er worden foto's gemaakt zodat lezers van een artikel een beeld hebben bij wat ze lezen. Dat vergelijken met foto's maken in een kijkersfile slaat nergens op. In een file zal ik niet snel m'n telefoon erbij pakken (of ik moet volledig stil staan). Maar foto's bij een calamiteit is niks anders dan foto's bij welk artikel dan ook. Is puur voor de beeldvorming. Nieuwsgaring, niets meer en niets minder.

Door Tweakers user WeHoDo, maandag 24 juli 2017 15:09

Persfotograaf is erger, die probeert er geld mee aan te verdienen met ander mans ellende.
Een ramptoerist kan er zijn voor spanning / interesse en heeft normaliter geen winst oogmerk.

Dus wat je beweerd, ben ik het niet mee eens.

Door Tweakers user Blokker_1999, maandag 24 juli 2017 19:58

WeHoDo schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:09:
Persfotograaf is erger, die probeert er geld mee aan te verdienen met ander mans ellende.
Een ramptoerist kan er zijn voor spanning / interesse en heeft normaliter geen winst oogmerk.

Dus wat je beweerd, ben ik het niet mee eens.
Dat vind ik wel heel bot gesteld. Neen, een persfotograaf probeerd, liefst met respect voor de medemens, een verhaal in beeld te brengen daar een beeld nog altijd meer zegt dan duizend woorden. Dat deze daarvoor betaald wordt? Worden we dat niet allemaal voor onze job?

Door Tweakers user incaz, maandag 24 juli 2017 21:35

SomerenV schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:04:
Er worden foto's gemaakt zodat lezers van een artikel een beeld hebben bij wat ze lezen.
En dat beeld willen hebben bij wat ze lezen is nog steeds in grote lijnen ramptoerisme, toch? Omdat het aanspreekt, op de emoties werkt, mensen (abonnees / kopers) lokt.

Uberhaupt de reden dat mensen de krant lezen is voor een heel groot deel niet om werkelijk geinformeerd te worden, maar om geentertained te worden onder de schijn van nieuwsgaring. Dat is waarom sappige verhalen meestal groter in beeld verschijnen dan belangrijke regelgeving, zelfs al heeft het tweede meer invloed op je dagelijks leven.

En... ik snap het best. Er zijn enkele foto's van grote branden die ik waanzinnig mooi vind. (Vuurwerkramp Enschede, brand bij Moerdijk.)
Maar het blijft toch meer entertainment en nieuwsgierigheid dan noodzaak tot informatie, en het is goed om daar eerlijk over te zijn en niet te makkelijk doen alsof het een hoger moreel doel dient.

Door Tweakers user smittiehz, maandag 24 juli 2017 21:57

om de simpele reden dat als er een ramp is alle mogelijke energie moet worden gestoken in het oplossen van dat probleem, beeldmateriaal, tenzij in politiek gevoelige situaties, zal nooit bijdragen in deze aanpak. Als het ergste voorbij is komt er weer ruimte voor de rest, zoals foto's.

Hier, van de telegraaf :p

"Berlijn en Nedersaksen stellen dat er een maximumgevangenisstraf van een jaar en/of geldboetes moeten komen voor ramptoeristen die niet helpen maar beelden maken en die vervolgens verspreiden of verkopen."

Maar vindt het wel sneu hoor dat je je best doet en niet gewaardeerd wordt.

Door Tweakers user Palmolive, maandag 24 juli 2017 22:13

Ik heb ooit een bijna fataal auto-ongeluk gehad. De fotograaf ter plekke gooide ook de foto's linea recta het internet op. Goed, ik stond er zelf niet op, maar hoe weet ik welke foto's hij nog meer genomen heeft? Dat hoefde voor mij echt niet achteraf. Zeker niet omdat ik op het moment niet in staat was om aan te geven dat ik dat niet wilde. Dus nee, voor mij hoeft het allemaal niet. Geef mensen een beetje respect en privacy op de ergste momenten van hun leven.

Door Tweakers user SeenD, dinsdag 25 juli 2017 08:45

Er hoeven helemaal geen foto's van random ongelukken of branden a la minute te zijn. Geef de hulpdiensten de ruimte en zeker de slachtoffers.

Ik vind de argumentatie van nieuwswaarde hier een non-issue. Maar dat is wel een beetje de westerse cultuur tegenwoordig, alles moet allemaal nu en snel. En over 5 minuten is het al te laat, en ben je een failure.

Is er al weleens psychologisch onderzoek gedaan naar ramptoerisme? Ik kan me inbeelden dat het een oude drijfveer is voor informatie, om te onderzoeken hoe iets is gebeurd zodat je in de toekomst de zelfde rampspoed kan voorkomen, wat weer beter is voor je reproductie.

Door Tweakers user SomerenV, dinsdag 25 juli 2017 12:15

SeenD schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:45:
Er hoeven helemaal geen foto's van random ongelukken of branden a la minute te zijn. Geef de hulpdiensten de ruimte en zeker de slachtoffers.

Ik vind de argumentatie van nieuwswaarde hier een non-issue. Maar dat is wel een beetje de westerse cultuur tegenwoordig, alles moet allemaal nu en snel. En over 5 minuten is het al te laat, en ben je een failure.

Is er al weleens psychologisch onderzoek gedaan naar ramptoerisme? Ik kan me inbeelden dat het een oude drijfveer is voor informatie, om te onderzoeken hoe iets is gebeurd zodat je in de toekomst de zelfde rampspoed kan voorkomen, wat weer beter is voor je reproductie.
Wie zegt dat ik de hulpdiensten niet de ruimte geef? Als ik (en m'n collega's) iets niet wil is in de weg lopen en vaak staan we op een afstand dat het slachtoffer niet of nauwelijks te zien is. Ook wil ik er eigenlijk niet zijn vóór de hulpdiensten en het hoeft allemaal niet direct online. Wat mij betreft gaat iets pas online als er voldoende informatie voor handen is. Maar hoe je het ook went of keert: een woningbrand, een ongeval in combinatie met een afgesloten straat, dat soort dingen zijn nou eenmaal nieuws. Het zijn dingen die spelen, of hebben gespeeld, in een bepaalde regio.

Door Tweakers user WeHoDo, dinsdag 25 juli 2017 14:04

Een journalist en fotograaf wil altijd de primeur hebben.

Door Tweakers user Palmolive, dinsdag 25 juli 2017 14:09

SomerenV schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:15:
[...]

Wie zegt dat ik de hulpdiensten niet de ruimte geef? Als ik (en m'n collega's) iets niet wil is in de weg lopen en vaak staan we op een afstand dat het slachtoffer niet of nauwelijks te zien is. Ook wil ik er eigenlijk niet zijn vóór de hulpdiensten en het hoeft allemaal niet direct online. Wat mij betreft gaat iets pas online als er voldoende informatie voor handen is. Maar hoe je het ook went of keert: een woningbrand, een ongeval in combinatie met een afgesloten straat, dat soort dingen zijn nou eenmaal nieuws. Het zijn dingen die spelen, of hebben gespeeld, in een bepaalde regio.
Daar heb ik persoonlijk toch geen reet mee te maken? Als ik halfdood in de berm lig te creperen terwijl mijn kleren midden in de winter van mijn lijf worden geknipt en er twee botten uit beide benen steken, dan moet de rest van de wereld gewoon opdonderen en mij de ruimte geven. Zal je wel begrijpen als het jou ooit gebeurt.

Door Tweakers user evilution, dinsdag 25 juli 2017 14:39

SomerenV schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:15:
[...]

Wie zegt dat ik de hulpdiensten niet de ruimte geef? Als ik (en m'n collega's) iets niet wil is in de weg lopen en vaak staan we op een afstand dat het slachtoffer niet of nauwelijks te zien is. Ook wil ik er eigenlijk niet zijn vóór de hulpdiensten en het hoeft allemaal niet direct online. Wat mij betreft gaat iets pas online als er voldoende informatie voor handen is. Maar hoe je het ook went of keert: een woningbrand, een ongeval in combinatie met een afgesloten straat, dat soort dingen zijn nou eenmaal nieuws. Het zijn dingen die spelen, of hebben gespeeld, in een bepaalde regio.
Je bedoelt dat je op een afstand staat, zodanig dat betrokkenen jou amper kunnen zien maar jij wel met een big ass tele ieder detail van hen ongemerkt en ongevraagd kunt vastleggen. ;)

Door Tweakers user SomerenV, dinsdag 25 juli 2017 15:42

mincedmeat schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:09:
[...]


Daar heb ik persoonlijk toch geen reet mee te maken? Als ik halfdood in de berm lig te creperen terwijl mijn kleren midden in de winter van mijn lijf worden geknipt en er twee botten uit beide benen steken, dan moet de rest van de wereld gewoon opdonderen en mij de ruimte geven. Zal je wel begrijpen als het jou ooit gebeurt.
Een slachtoffer zal (als het goed is) nooit last hebben van de pers. Dat wil de pers niet, dat wil het slachtoffer niet en dat willen de hulpdiensten niet. Het gaat ons om het totaalplaatje, niet om hoe één persoon halfdood in een berm ligt. Wat er precies allemaal gebeurd is horen we later wel van een persvoorlichter of woordvoerder van de politie of brandweer. Zelf ben ik overigens een keer geschept door een auto op een rotonde, maar het zal mij persoonlijk een rotzorg zijn of iemand mijn kapotte fiets of die auto had gefotografeerd. Het is een gebeurtenis, dus nieuws, dus kun je verwachten dat er pers op af komt. En ik heb liever dat de pers relatief dichtbij staat dan een random persoon met een smartphone die het op Facebook plempt zonder betrokkenen te respecteren en met het halve verhaal wat mogelijk niet eens klopt.
evilution schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:39:
[...]

Je bedoelt dat je op een afstand staat, zodanig dat betrokkenen jou amper kunnen zien maar jij wel met een big ass tele ieder detail van hen ongemerkt en ongevraagd kunt vastleggen. ;)
Die details hoeven wij niet te zien en de rest van de wereld ook niet ;) Vanuit de pers is er respect naar het slachtoffer toe. Ik hoef niet te weten wie het is, ik hoef niet te zien hoe erg een persoon er aan toe is. Een big ass telelens wordt uiteraard wel gebruikt (al doe ik dat persoonlijk vrij weinig) maar dan zal het eerder zijn om op grote afstand bepaalde details vast te leggen van objecten, niet personen.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 25 juli 2017 15:44]


Door Tweakers user Waarnemer, dinsdag 25 juli 2017 17:01

Let wel: Persfotograaf = ramptoerist by proxy

Het is wel een stuk overzichtelijker voor de hulpdiensten..

1 fotograaf tegen 100-en toeschouwers....

Door Tweakers user Joepla, dinsdag 25 juli 2017 17:15

C2000 is al sinds de start versleuteld. Jij bedoeld P2000.

Dat kan versleuteld worden in de nieuwe opzet, maar hoeft niet. Zou het persoonlijk graag open willen houden, hoewel ik snap dat men de kijkkudde liever kwijt dan rijk is (inclusief de fotografen). Een mens is op het moment van een calamiteit (van auto-ongeluk tot hartaanval) op zijn kwetsbaarst, juist dan komen de smartphones massaal tevoorschijn om feestboek vol te plempen met kijk-eens-waar-ik-ben-foto's.
De professionele fotograaf lijdt onder dit soort gedrag.

Door Tweakers user Palmolive, dinsdag 25 juli 2017 17:46

SomerenV schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:42:
[...]

Een slachtoffer zal (als het goed is) nooit last hebben van de pers. Dat wil de pers niet, dat wil het slachtoffer niet en dat willen de hulpdiensten niet. Het gaat ons om het totaalplaatje, niet om hoe één persoon halfdood in een berm ligt. Wat er precies allemaal gebeurd is horen we later wel van een persvoorlichter of woordvoerder van de politie of brandweer. Zelf ben ik overigens een keer geschept door een auto op een rotonde, maar het zal mij persoonlijk een rotzorg zijn of iemand mijn kapotte fiets of die auto had gefotografeerd. Het is een gebeurtenis, dus nieuws, dus kun je verwachten dat er pers op af komt. En ik heb liever dat de pers relatief dichtbij staat dan een random persoon met een smartphone die het op Facebook plempt zonder betrokkenen te respecteren en met het halve verhaal wat mogelijk niet eens klopt.


[...]

Die details hoeven wij niet te zien en de rest van de wereld ook niet ;) Vanuit de pers is er respect naar het slachtoffer toe. Ik hoef niet te weten wie het is, ik hoef niet te zien hoe erg een persoon er aan toe is. Een big ass telelens wordt uiteraard wel gebruikt (al doe ik dat persoonlijk vrij weinig) maar dan zal het eerder zijn om op grote afstand bepaalde details vast te leggen van objecten, niet personen.
Je hebt toch wel door dat geen enkele van je argumenten water houden? Wanneer ik lig te creperen in een berm moet gewoon iedereen optyfen die daar niet hoor, inclusief aasgieren van de pers. De nieuwswaarde kan me aan de reet roesten, ik heb zelf op dat moment al lang door hoe nieuwswaardig het voor mijzelf is. Ook is nieuwswaarde natuurlijk geen enkel excuus. Kick je erop ofzo?

Mocht je dit allemaal niet begrijpen heb je een lesje empathie nodig.

Door Tweakers user SomerenV, dinsdag 25 juli 2017 17:59

mincedmeat schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:46:
[...]


Je hebt toch wel door dat geen enkele van je argumenten water houden? Wanneer ik lig te creperen in een berm moet gewoon iedereen optyfen die daar niet hoor, inclusief aasgieren van de pers. De nieuwswaarde kan me aan de reet roesten, ik heb zelf op dat moment al lang door hoe nieuwswaardig het voor mijzelf is. Ook is nieuwswaarde natuurlijk geen enkel excuus. Kick je erop ofzo?

Mocht je dit allemaal niet begrijpen heb je een lesje empathie nodig.
Grof gezegd mag de pers gaan en staan waar ze willen mits ze niet in de weg lopen en respect uitdragen naar de betrokkenen (en het portretrecht respecteren). Er bestaat persvrijheid in Nederland dus ongeacht hoe erg jij er aan toe bent: de pers mag daar verslag van doen mits ze jouw rechten respecteren. Uiteindelijk willen mensen weten wat er speelt in hun regio, of dat nou een ongeluk is, de opening van een nieuwe winkel, iemand die 100 is geworden en noem maar op. Het liefste hebben ze daar een beeld bij en de pers zorgt ervoor dat er beelden en een verhaal zijn. Ik neem aan dat jij ook het nieuws volgt. Als iedereen denkt zoals jij nu denkt dan zou er praktisch geen nieuws zijn.

Daarbij kun je liever de 'aasgieren' van de pers in de buurt hebben dan tientallen ramptoeristen die met hun telefoon in de aanslag tientallen foto's, filmpjes en vermoedens via social media verspreiden. Overigens heb ik ook al een aantal keer meegemaakt dat een slachtoffer graag beeldmateriaal wilde hebben om het te kunnen verwerken, of voor de verzekering. Je kunt in ieder geval beter boos worden op de random personen die voor de kick komen kijken dan op de pers.

Wat de kick betreft, natuurlijk is die er. Je gaat ergens heen waarvan je weet dat het foute boel is en je weet niet wat je aan gaat treffen. Maar ik krijg net zo goed een kick van een vet evenement ofzo. Uiteindelijk wil je gewoon een goed verhaal neer kunnen zetten met je foto's, begeleid door een goed artikel. En dan maakt het vrij weinig uit wat dat verhaal is.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 25 juli 2017 18:01]


Door Tweakers user Palmolive, dinsdag 25 juli 2017 23:10

SomerenV schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:59:
[...]

Grof gezegd mag de pers gaan en staan waar ze willen mits ze niet in de weg lopen en respect uitdragen naar de betrokkenen (en het portretrecht respecteren). Er bestaat persvrijheid in Nederland dus ongeacht hoe erg jij er aan toe bent: de pers mag daar verslag van doen mits ze jouw rechten respecteren. Uiteindelijk willen mensen weten wat er speelt in hun regio, of dat nou een ongeluk is, de opening van een nieuwe winkel, iemand die 100 is geworden en noem maar op. Het liefste hebben ze daar een beeld bij en de pers zorgt ervoor dat er beelden en een verhaal zijn. Ik neem aan dat jij ook het nieuws volgt. Als iedereen denkt zoals jij nu denkt dan zou er praktisch geen nieuws zijn.

Daarbij kun je liever de 'aasgieren' van de pers in de buurt hebben dan tientallen ramptoeristen die met hun telefoon in de aanslag tientallen foto's, filmpjes en vermoedens via social media verspreiden. Overigens heb ik ook al een aantal keer meegemaakt dat een slachtoffer graag beeldmateriaal wilde hebben om het te kunnen verwerken, of voor de verzekering. Je kunt in ieder geval beter boos worden op de random personen die voor de kick komen kijken dan op de pers.

Wat de kick betreft, natuurlijk is die er. Je gaat ergens heen waarvan je weet dat het foute boel is en je weet niet wat je aan gaat treffen. Maar ik krijg net zo goed een kick van een vet evenement ofzo. Uiteindelijk wil je gewoon een goed verhaal neer kunnen zetten met je foto's, begeleid door een goed artikel. En dan maakt het vrij weinig uit wat dat verhaal is.
Oh, ik ken de wet op dat vlak. Het mag. Soms moet je echter verzinnen of iets dat mag ook wel gedaan moet worden.

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 28 juli 2017 00:44

Ik wed dat ze er bij de story en de privé nèt zo over denken en slechts de definities van 'niemand in de weg' en 'nieuwsgaring' een beetje anders hebben.
Maar het geeft niet hoor, vroeg of laat komen ze iemand tegen die ze de hersens in beukt, en dan heb IK iets om te fotograferen.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 28 juli 2017 00:44]


Door Tweakers user 3raser, zaterdag 29 juli 2017 13:26

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Al voor het C2000/P2000 systeem werden er scanners afgeluisterd en zelfs online streams beschikbaar gemaakt. Het P2000 systeem heeft dit allemaal iets makkelijker gemaakt. Het was een bijwerking waar ze waarschijnlijk niet direct op gerekend hadden maar het beluisteren van een stream of scanner was vele malen intensiever dan het lezen van een kort berichtje. Dat berichtje kon ook nog eens veel makkelijker worden verspreid.
Maar ook mensen die geen scanner hadden waren nieuwsgierig. Zodra je de sirene hoorde wist je dat er iets mis was. En de sirenes waren ook nog eens vrij makkelijk te onderscheiden. Politie, ambulance maar vooral brandweer was goed te horen en trok veel bekijks. Binnen mum van tijd weet iedereen in de omgeving wat er aan de hand is en waar het zich afspeelt.

Het internet maakt het makkelijker om de plek des onheils op te zoeken, maar om nu te zeggen dat dit vroeger zoveel beter was? Het enige wat veranderd is is dat mensen elkaar minder spreken op straat. Mensen zijn minder sociaal dan 20 jaar geleden (durf ik zomaar te stellen). Dat is het enige voordeel wat de hulpdiensten hebben mochten ze straks alles willen encrypten.

Door Tweakers user boomr, woensdag 2 augustus 2017 08:31

Het feit dat nagenoeg ALLE reacties op je blog negatief zijn over de pers bij dit soort gebeurtenissen moet al voldoende bevestiging zijn dat wat je doet niet gewaardeerd wordt. Ook het feit dat je enkel bezig bent met het verdedigen van je stelling zegt voldoende. Mijns inziens moet je in dit soort situaties niet gaan staan toekijken, niet gaan filmen of foto's maken, niet doen alsof je een nieuwfeit vast wil leggen, maar naar weggaan en hopen dat alles goed komt met de slachtoffers. Een ongeluk is geen nieuws. Een ongeluk is geen gebeurtenis om mee te scoren bij Hart van Nederland oid!

Als je een blogpost nodig hebt en alle reacties weg moet zetten als niet juist om deze baan voor jezelf goed te praten, prima. Denk er dan wel ff over na of je verhaal wel klopt.


Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)