De Switch is vooral erg 'meh'

Door SomerenV op vrijdag 13 januari 2017 18:35 - Reacties (41)
Categorie: Games, Views: 7.514

Oké, beetje een clickbait-titel maar het is wel de kern van mijn verhaal. De Switch zelf is misschien niet 'meh' maar alles eromheen wel. Nintendo lijkt niet geleerd te hebben van het verleden en ik zie een succes dan ook nog niet gebeuren.

In de Switch-berichten zie ik vanuit de Nintendo-community positieve geluiden en dat snap ik wel. De Switch is een erg gaaf concept en een launch-prijs van 299 dollar is erg netjes. Zowel de PS4 als Xbox One waren tijdens de 100 dollar duurder. En natuurlijk een heuse Zelda-game met open wereld als launch title :9

Echter, laten we beginnen naar het kijken naar de launch-titles (Day One) van de concurrentie.

Xbox One:
Assassin’s Creed IV: Black Flag
Battlefield 4
Call of Duty: Ghosts
Crimson Dragon
Dead Rising 3
FIFA 14
Forza Motorsport 5
Killer Instinct
LEGO Marvel Super Heroes
Madden NFL 25
NBA 2K14
Need for Speed: Rivals
Powerstar Golf
Ryse: Son of Rome
Zoo Tycoon

PS4:
Assassin’s Creed IV: Black Flag
Battlefield 4
Call of Duty: Ghosts
Contrast
FIFA 14
Injustice: Gods Among Us
Killzone: Shadow Fall
Knack
LEGO Marvel Super Heroes
Madden NFL 25
NBA 2K14
Need for Speed Rivals
RESOGUN

Beide consoles hadden op dag 1 een aantal exclusives en multiplatform-titels. De Switch heeft welgeteld drie Day One-games:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (WiiU-port?)
Skylanders Imaginators (Oudere game)
Just Dance 2017 (Oudere game met een nieuw sausje)

Alleen Zelda is daarvan grootschalige een systemseller. Geen nieuwe Mario? Jawel, maar pas eind dit jaar. En Mario Kart? Een rerelease van de WiiU-versie.

Door het jaar heen komen er wel meer games uit, maar zéér weinig ontwikkelaars die bekend zijn bij het grote (Xbox en Sony) publiek. Wat dat betreft lijkt dit op het WiiU-scenario waarbij ontwikkelaars van grote titels in het begin even de kat uit de boom kijken. Hierdoor bestaat de kans dat het grote publiek de Switch laat liggen en we weten allemaal hoe het allemaal met de WiiU afgelopen is.

Met zowel de Wii als WiiU heeft Nintendo het brede publiek niet weten te bedienen waardoor veel ontwikkelaars afgehaakt zijn. Te weinig publiek, te hoge kosten. En daar komt nu ook weer bij dat de Switch een andere architectuur heeft dan de andere consoles (ARM vs x86).

En dan komen we weer bij de prijs, van 299 dollar. Waar ik in het begin zei dat het als launch-prijs een nette prijs is, zeg ik nu dat 299 dollar te veel is. Hoe je het ook went of keert, Nintendo moet concurreren met Microsoft en Sony en die bieden beiden véél meer voor minder. Aan het einde van de dag moet je geld verdienen en met alleen het hardcore Nintendo-clubje kan dat niet. Sowieso zal de ene Nintendo-liefhebbers helemaal wild worden van Zelda terwijl een ander wacht op Mario. En dan heb je nog de club die zit te wachten op een Kirby, Donkey Kong, F-Zero of Metroid. Nintendo moet zich opnieuw bewijzen en in dat opzicht is 299 dollar te hoog, de line-up voor dit jaar te karig en het concept van de Switch nog niet bewezen. En daar komt dan ook nog bij dat je moet betalen voor de online dienst terwijl Nintendo niet bekend staat om hun uitstekende online-capaciteiten.

Mijn gok is dan ook dat de Switch vooral in het begin populair zal zijn, maar dat het verder een herhaling van het WiiU-scenario gaat worden. Leuk voor de Ninteno-fans, maar niks interessants voor de casual gamers. En ook Nintendo-fans raak je een keertje kwijt als je populaire franchises te lang links laat liggen. Want waarom een console kopen als je vooral fan bent van bijvoorbeeld Metroid of Donkey Kong?

Volgende: Vape Naysh for life! - Part 2 08-'16 Vape Naysh for life! - Part 2

Reacties


Door Tweakers user Harm_H, vrijdag 13 januari 2017 19:20

NIet mee eens.

Een PS4 en XBOXone hebben nu eigenlijk geen bestaansrecht meer tegenover een PC. Eventuele opvolgers zien we waarschijnlijk niet verschijnen. De nieuwe generatie heeft een pc/laptop naast zijn scherm (televisie/beamer/monitor).

Nintendo probeert ten minste veelal iets nieuws bij iedere game én console. Of dat altijd goed uitpakt is inderdaad een terecht punt... maar ze proberen het ten minste! Waar Xbox1 en PS1 meer grafische upgrades krijgen dan innovatie of andere spelervaringen.

Mario komt met de kerst, F-zero zit al in de geruchtenmolen, donkey kong komt vast uit de Wii U collectie. Het zou verstandig zijn als de hele Wii U collectie op de Switch komt. Mario Maker, Pikmin 3, Splatoon 1 en Smash Bros 4 zijn gems die vele niet gespeeld hebben - maar wel willen,

De Switch gaat zichzelf met nieuwe ervaringen - samen met de WiiU spellen - rechtvaardigen.
A redemption story.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 13 januari 2017 19:27]


Door Tweakers user SomerenV, vrijdag 13 januari 2017 19:30

Harm_H schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:20:
NIet mee eens.

Een PS4 en XBOXone hebben eigenlijk geen bestaansrecht tegenover een PC. Eventuele opvolgers zien we waarschijnlijk niet verschijnen. De nieuwe generatie heeft een pc/laptop naast zijn scherm.

Nintendo probeert ten minste veelal iets nieuws bij iedere game én console. Of dat altijd goed uitpakt is inderdaad een terecht punt... maar ze proberen het ten minste! Waar Xbox1 en PS1 meer grafische upgrades krijgen dan innovatie of andere spelervaringen.

Mario komt met de kerst, F-zero zit al in de geruchtenmolen, donkey kong komt vast uit de Wii U collectie. Het zou verstandig zijn als de hele Wii U collectie op de Switch komt. Mario Maker, Pikmin 3, Splatoon 1 en Smash Bros 4 zijn gems die vele niet gespeeld hebben - maar wel willen,
Een PC vebruikt meer stroom, is duurder in de aanschaf en kan meer mee mis gaan. Een console is relatief goedkoop en plug&play. Grote kans dat de basis van consoles gaat veranderen, maar verdwijnen zullen ze voorlopig nog niet. En dat Nintendo iets nieuws probeert is leuk en in dat opzicht vind ik de Switch echt een gaaf apparaat. Maar bij de Wii was het uiteindelijk vooral een gimmick, bij de WiiU ook en bij de Switch moet nog blijken in hoeverre het concept echt werkt.

Dat Mario met de kerst komt weet ik, maar in mijn ogen zou een Mario-game een Day One titel moeten zijn. En dat is wat ik aankaartte. Nintendo moet vertrouwen winnen bij gamers én ontwikkelaars, en dat doe je niet op deze manier. Ze hadden moeten beginnen met een dijk van een line-up in de eerste maand en dat dan volhouden de rest van de maanden/jaren. Meteen binnenkomen met Zelda, Mario, Pikmin, F-Zero, Splatoon, Kirby, Donkey Kong, etc. Alle systemsellers uit de kast halen en als een bom in slaan. Dat doen ze nu absoluut niet. Rereleases kan een goed idee zijn, maar dan wel met een zacht prijsje (en daar staat Nintendo helaas niet om bekend).

Kijk, ik gun het Nintendo van harte en wat hun proberen is echt vet. De Switch is een erg gaaf concept en ik hoop dat het écht aanslaat (en geen gimmick wordt). Maar de launch lijkt vooralsnog niet heel erg denderend te worden, zelfs niet voor Nintendo-fans (want maar 1 Nintendo 'mascotte' in het begin).

Door Tweakers user TerraGuy, vrijdag 13 januari 2017 23:08

Zijn er niet meer launch-titels bij de Switch? Volgens mij zijn er minstens 12 bevestigd, en in de komende drie maanden kan er nog wat bij komen.

Door Tweakers user TunefulDJ_Mike, vrijdag 13 januari 2017 23:45

SomerenV schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:30:
[...]


Een PC vebruikt meer stroom, is duurder in de aanschaf en kan meer mee mis gaan. Een console is relatief goedkoop en plug&play. Grote kans dat de basis van consoles gaat veranderen, maar verdwijnen zullen ze voorlopig nog niet. En dat Nintendo iets nieuws probeert is leuk en in dat opzicht vind ik de Switch echt een gaaf apparaat. Maar bij de Wii was het uiteindelijk vooral een gimmick, bij de WiiU ook en bij de Switch moet nog blijken in hoeverre het concept echt werkt.

Dat Mario met de kerst komt weet ik, maar in mijn ogen zou een Mario-game een Day One titel moeten zijn. En dat is wat ik aankaartte. Nintendo moet vertrouwen winnen bij gamers én ontwikkelaars, en dat doe je niet op deze manier. Ze hadden moeten beginnen met een dijk van een line-up in de eerste maand en dat dan volhouden de rest van de maanden/jaren. Meteen binnenkomen met Zelda, Mario, Pikmin, F-Zero, Splatoon, Kirby, Donkey Kong, etc. Alle systemsellers uit de kast halen en als een bom in slaan. Dat doen ze nu absoluut niet. Rereleases kan een goed idee zijn, maar dan wel met een zacht prijsje (en daar staat Nintendo helaas niet om bekend).

Kijk, ik gun het Nintendo van harte en wat hun proberen is echt vet. De Switch is een erg gaaf concept en ik hoop dat het écht aanslaat (en geen gimmick wordt). Maar de launch lijkt vooralsnog niet heel erg denderend te worden, zelfs niet voor Nintendo-fans (want maar 1 Nintendo 'mascotte' in het begin).
Als Microsoft zo door gaat met games releasen in de Windows Store en ze krijgen dat redelijk goed onder de knie (kijkt naar FH3) zoals GOW4 dan denk ik niet dat er veel fout kan gaan met games op PC en dan heeft in ieder geval de Xbox nog weinig bestaansrecht.

Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 14 januari 2017 00:03

TunefulDJ_Mike schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:45:
[...]

Als Microsoft zo door gaat met games releasen in de Windows Store en ze krijgen dat redelijk goed onder de knie (kijkt naar FH3) zoals GOW4 dan denk ik niet dat er veel fout kan gaan met games op PC en dan heeft in ieder geval de Xbox nog weinig bestaansrecht.
Nee, want dan kom je op exact hetzelfde uit wat ik eerder aanhaalde: niet iedereen wil een PC want die is duurder in de aanschaf, kan meer mee mis gaan, verbruikt meer stroom, moet je meer op aansluiten en is doorgaans niet bedoeld voor in de woonkamer. Wat Microsoft hiermee doet is de PC-gamers die voor een handjevol exclusives geen console kopen óók binnenhengelen. Zo heb ik net nog een potje Horizon 3 gespeeld met een maat van me. Super vette game, maar ik zou er geen Xbox One voor kopen.
TerraGuy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:08:
Zijn er niet meer launch-titels bij de Switch? Volgens mij zijn er minstens 12 bevestigd, en in de komende drie maanden kan er nog wat bij komen.
Nintendo noemt alles wat in 2017 uit komt 'launch window' maar dat vind ik eerlijk gezegd wat te kort door de bocht. De games die ik noemde bij de Switch, Xbox One en PS4 zijn de games die op de dag van de release beschikbaar zijn en dan heeft de Switch er (voor zover ik weet) toch echt maar een handjevol, waarvan maar één systemseller. Beide andere consoles hadden Triple A-titels en exclusives. Door het jaar heen komen er wel meer games uit, maar ik vind de lijst vooralsnog heel erg karig.

Door Tweakers user amas, zaterdag 14 januari 2017 03:36

SomerenV schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:03:
[...]


Nee, want dan kom je op exact hetzelfde uit wat ik eerder aanhaalde: niet iedereen wil een PC want die is duurder in de aanschaf, kan meer mee mis gaan, verbruikt meer stroom, moet je meer op aansluiten en is doorgaans niet bedoeld voor in de woonkamer. Wat Microsoft hiermee doet is de PC-gamers die voor een handjevol exclusives geen console kopen óók binnenhengelen. Zo heb ik net nog een potje Horizon 3 gespeeld met een maat van me. Super vette game, maar ik zou er geen Xbox One voor kopen.
- Duurder in aanschaf, maar veel goedkoper in gebruik. Geen Xbox Live/PS+ abbo en goedkopere games.
- Consoles gebruiken idd minder stroom, maar is dat zo significant ten opzichte van de PC die goedkoper is (zie vorig punt)?
- "Moet je meer op aansluiten". Moet je me even uitleggen wat je hiermee bedoelt en waarom dat zo slecht is. Dat je de keuze hebt tussen KB+M, of Xbox controller of PS controller, of welke controller dan ook is iets slechts?
- Geen gedoe met backwards compatibility, je vervangt gewoon je GPU na 5-6 jaar, net zo duur of zelfs goedkoper dan om de zoveel jaar een nieuwe console kopen. Waar je vervolgens ook nog eens mag betalen voor dezelfde spellen onder het mom van "remastered"...
- Veel hogere framerate en grafische settings mogelijk als je daarvoor wilt kiezen. Zo niet, geef weinig geld uit en zet alle graphics op Low en speel op30fps zodat je de console ervaring hebt. Daar heb je geen dure PC voor nodig.
- Consoles zijn dan wel Plug&Play, maar daar moet je wel geduld voor hebben. Day1 patches van 5GB, controller updates, system updates van een uur. De Xbox One heeft mijn geduld wel getart kan ik je vertellen.

Ik snap dat consoles makkelijk zijn, maar als je eenmaal een beetje moeite doet om een degelijke PC te kopen en deze is eenmaal opgezet, dan zie je hoe vreselijk de huidige generate consoles eigenlijk zijn.

Nintendo consoles zijn de enige die ik nog overweeg te kopen omdat ze echt iets anders doen en niet een gehandicapte PC op de markt brengen en ze in leven te houden met kunstmatige (of timed) exclusives.


OT: Ik denk niet dat Nintendo echt probeert te concurreren met de Xbox en PS. 'Hardcore' gamers hebben een PC of Xbox/PS en een Nintendo console ernaast. Niet of. Mensen die alleen een Nintendo console hebben zijn over het algemeen casual gamers en die geven niet veel om exclusives, launch titels enz. Niet dat ik de Switch goed praat, we moeten nog zien hoe dat uitpakt, maar de Switch als derde speler tegenover de Xbox en PS neerzetten gaat niet.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 januari 2017 03:43]


Door Tweakers user Coritchando, zaterdag 14 januari 2017 09:51

Nintendo heeft met de Wii het brede publiek niet gehaald? Meer dan 101 miljoen consoles verkocht tot en met 2015.

PS4 is 'slechts' 54 miljoen keer verkocht tot begin dit jaar, en de Xbox One 19 miljoen keer.

Je kan een hoop zeggen, maar niet dat de Wii geen succes was en het brede publiek niet bediend heeft.

Over de WiiU kan je dat, helaas, wel zeggen.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 januari 2017 09:53]


Door Tweakers user OmeJoyo, zaterdag 14 januari 2017 09:59

Zolang er Mario Kart en Mario Party op komen dan verkoopt die toch wel ;)
Ik ga hem dan ook om enkel die reden al halen. En de Wii heeft het grote publiek zeker wel gehaald, denk dat we moeten stoppen een Nintendo console te vergelijken met de Xbox of PS want ze hebben simpelweg niet dezelfde doelgroep.

Door Tweakers user tim-405, zaterdag 14 januari 2017 13:04

Ik vind de wii U etc heel vet hoor maar tering die prijzen. 3ds ook bijvoorbeeld nog steeds enorm duur. Het is allemaal vet en zo veel memories maar die prijzen kunnen echt niet en het aanbod games ook niet.

Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 14 januari 2017 13:06

Coritchando schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:51:
Nintendo heeft met de Wii het brede publiek niet gehaald? Meer dan 101 miljoen consoles verkocht tot en met 2015.

PS4 is 'slechts' 54 miljoen keer verkocht tot begin dit jaar, en de Xbox One 19 miljoen keer.

Je kan een hoop zeggen, maar niet dat de Wii geen succes was en het brede publiek niet bediend heeft.

Over de WiiU kan je dat, helaas, wel zeggen.
Ja, en de Wii lag na een maandje of 2 bij het merendeel van de eigenaars te verstoffen. De Wii was vooral een succes omdat het zoveel vernieuwing met zich mee bracht. Een innovatieve manier om te gamen. En vervolgens werd die innovatie vaak ingezet als gimmick.

Door Tweakers user ongewoongewoon, zaterdag 14 januari 2017 13:13

Harm_H schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:20:
NIet mee eens.

Een PS4 en XBOXone hebben nu eigenlijk geen bestaansrecht meer tegenover een PC. Eventuele opvolgers zien we waarschijnlijk niet verschijnen. De nieuwe generatie heeft een pc/laptop naast zijn scherm (televisie/beamer/monitor).
Als Battlefield speler durf ik te stellen dat de PC geen bestaansrecht meer heeft tegenover een PS4 / XBONE. Kijk maar naar de online-cijfers van spelers:

Currently online players

PC: 44,616 (24h peak: 58,878)

XBOXONE: 44,580 (24h peak: 141,481)

PS4: 122,041 (24h peak: 188,077)

Total: 211,237

Door Nogne, zaterdag 14 januari 2017 14:18

ongewoongewoon schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:13:
[...]


Als Battlefield speler durf ik te stellen dat de PC geen bestaansrecht meer heeft tegenover een PS4 / XBONE. Kijk maar naar de online-cijfers van spelers:

Currently online players

PC: 44,616 (24h peak: 58,878)

XBOXONE: 44,580 (24h peak: 141,481)

PS4: 122,041 (24h peak: 188,077)

Total: 211,237
Mogelijk komt dat ook omdat de meeste console spelers 1 a 2 spellen tegelijk spelen. En elke keer als er een nieuwe A game uit komt, dat de vorige game dan snel in de kast beland.
(Battlefield 1 word pas vervangen als de volgende Battlefield uit komt)

Op de PC kan je nog je spellen van 10+ jaar geleden een keer spelen, waardoor je veel meer diversiteit hebt (zo speel ik nu Diablo 1 weer opnieuw omdat ik even uitgekeken ben op Diablo 3). Ik merk in mijn vriendenkring dat de meeste nu over gaan naar een PC want die vinden het maar niks dat ze halve kwaliteit games kunnen spelen sinds de PS4 Pro uit is. En ze hebben allemaal nu gewoon de pc aan hun tv hangen, met een xbox controller. Waardoor alle "moeilijke configuraties" verleden tijd zijn. Ik weet dat dit niet automatisch betekend dat het voor iedereen zo is.

Door Tweakers user LopendeVogel, zaterdag 14 januari 2017 16:18

Hmm nja deze blog omschrijft exact wat ik denk/vind/zie.

Daarnaast zie ik de Switch ook niet echt als een opvolger / concurrent in de console wereld, maar eerder in de handheld wereld. Een opvolger van de Nintendo 3DS zou beter in het straatje passen dan een opvolger van de WiiU.

Zoals ik op de frontpage bij het meest recente Switch - Preview gezegd heb:
Als ze geen daadwerkelijke concurrent op de console markt willen zijn, breng dit apparaat uit onder de noemer: opvolger van de 3DS.
Wat ze ook kunnen doen (om dit financieel mogelijk te maken): breng de populaire games uit naar de xbox one / ps4..
Ik vertik het om zo'n onhandig apparaat als de switch te kopen puur om Donkey Kong (komt volgens mij helemaal niet maar goed, dat is nostalgie voor mij), Zelda, Mario (kart) en eventueel Super Smash Brothers te doen.
Zo denken ontiegelijk veel mensen, daar waar ik ooit 1 collega gehad heb die de WiiU gehaald heeft, is het daar ook bij gebleven in mijn volledige omgeving.

Tot en met de gamecube (en heel even de Wii) op console gebied, veel plezier bij Nintendo gehad. Maar ze weten mij gewoon keer op keer niet meer te overtuigen om iets van hun te kopen.

Oftewel, breng die paar leuke games wat ze hebben uit voor de xbox one / ps4 (in mijn geval de xbox) en ze kunnen weer geld aan mij en veel andere verdienen. Met dat geld kunnen ze later een ECHTE concurrerende console op de markt brengen.

Maar nee, ze blijven hun (in mijn ogen) TE trouwe fans misbruiken met hun (in mijn ogen) mislukte producten.

Kijk bijvoorbeeld naar Monster Park / Hey Monster, op de ios en android apparaten, een geweldige online mmorpg pokemon game, gratis, JA, gratis...
Zo'n toffe game wat heerlijk draait (ondanks de beta status), iedereen kan een geweldige game uitbrengen.. Wie vertikt het? Nintendo zelf. IPV dat ze zelf een toffe game op een ander platform uitbrengen, steken ze veel liever geld erin om die games offline te halen.

Laat Nintendo maar eens games op andere platformen uitbrengen, vanaf dat moment krijgen ze weer geld van mij.

Door Tweakers user KopjeThee, zaterdag 14 januari 2017 16:44

Deels met je eens, en deels ook niet.
Eens:
  • Duur
  • (Initieel) weinig spellen
Oneens:
  • Vergelijk met XBox/Playstaiton. Die zijn vooral bedoeld voor mensen die geen budget hebben voor een game PC. Verder compleet onvergelijkbaar met Switch concept.

Door Tweakers user PoweRoy, zaterdag 14 januari 2017 17:44

KopjeThee schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:44:
Deels met je eens, en deels ook niet.
Eens:
  • Duur
  • (Initieel) weinig spellen
Oneens:
  • Vergelijk met XBox/Playstaiton. Die zijn vooral bedoeld voor mensen die geen budget hebben voor een game PC. Verder compleet onvergelijkbaar met Switch concept.
Ik denk eerder dat mensen met een console een groter budget hebben. Pc is duurder maar doe je veel langer mee. Verder zijn games voor de pc veel goedkoper...

Door Tweakers user Danny.G, zaterdag 14 januari 2017 18:23

Was het niet zo dat de 3rd party ontwikkelaars hun games nog niet aangekondigd hadden? Want laten eerlijk zijn, niemand gelooft toch dat studios als EA en Ubisoft geen games hebben bij release? :P

Door Tweakers user kaizoku94, zaterdag 14 januari 2017 19:16

PoweRoy schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:44:
[...]

Ik denk eerder dat mensen met een console een groter budget hebben. Pc is duurder maar doe je veel langer mee. Verder zijn games voor de pc veel goedkoper...
Als je je games op de hoogste settings wil blijven spelen (battlefield, Arma , GTA, etc.) met een degelijk scherm 1440p of 4K, die mensen zijn er. Kan je ongeveer na een jaar of 3-4 je GPU vervangen alla ¤700-¤1000. Als je met 1080p scherm gamed,en een high mid-range GPU koopt kost het je ongeveer ¤300 - ¤400 per 3-4 jaar. en dan heb ik het niet eens over CPU upgrades en moederbord upgrades die om de aantal jaar ook nodig zijn om het meeste uit je GPU te halen.

Eenmalige accessoires die de "echte gamers" kopen zoals de pro controllers voor de console is op de pc gerust een muis van ¤100 euro of duurder en een toetsenbord voor dezelfde prijs. gemiddelde kopen mensen 10 games per console generatie z'n beetje. Stel allen voor ¤60 = ¤600 + console op launch ¤400 + extra controller ¤50 + online ¤300 = ~¤1350 per 6 jaar console gaming. Maar natuurlijk is niet iedere game voor ¤60 euro aangeschaft en niet iedereen koopt een console op de launch dag dus daar kan nog wat van af.

Dus als je een gemiddelde game pc aanschaft (ongeveer ¤1000 zonder toetsenbord, muis en met een normale pc case ~¤50) tegelijkertijd met een console op launch day zal de console gamer van die generatie in totaal minder uitgeven dan de pc gamer alleen aan zijn pc zal uitgeven in dezelfde tijd. dus nee de console gamers hebben zeker niet meer budget dan pc gamers ook al kan je dat zo niet echt vergelijken want er zullen vast ook rijke mensen alleen console gamen. ik denk dat de gemiddelde pc gamer er meer voor over heeft om games goed te kunnen spelen dan console gamers.

Door Tweakers user kaizoku94, zaterdag 14 januari 2017 19:20

knip

[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 januari 2017 19:21]


Door Tweakers user kaizoku94, zaterdag 14 januari 2017 19:21

.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 januari 2017 19:22]


Door Tweakers user JackAvery, zondag 15 januari 2017 12:26

Ik reageer ff voornamelijk op de blog zelf en niet op de comments: even voor de duidelijkheid, er zijn meer dan drie day-one titels beschikbaar ;-) Behalve Zelda, Just Dance en Skylanders, komen hier nog minstens de volgende bij:
  • 1, 2, Switch
  • Constructor HD
  • Super Bomberman R
In Japan hebben ze op launch date dan ook nog eens de volgende games, die voor Europa bijna allemaal tijdens het 'launch window' uitkomen - dat window bevindt zich wat mij betreft in de periode maart - eind mei.
  • [Disgaea 5 Complete
  • I Am Setsuna
  • Nobunaga's Ambition: Sphere of Influence
  • Puyo Puyo Tetris S
  • Romance of the Three Kingdoms 13
  • Snipperclips
  • Dragon Quest Heroes 1+2 (JP)
Voor de lente hebben we het over minimum een twintigtal games - en dan hebben we het nog niet gehad over bvb nog aankondigingen die gedaan moeten worden over de Virtual Console/Digital-only. Al bij al is de situatie dus minder erg dan ze oorspronkelijk leek, ondanks een magere 'day one'. Voor een iets completer (maar nog steeds niet volledig) overzicht, zie deze lijst.

De vraag of Switch ¤300 + games waard is, is inderdaad niet zo eenvoudig te beantwoorden. Als je vergelijkt met de launchprijzen van PS4 en XBONE (399 en 499 resp), is deze prijs (imho) acceptabel, maar als je ze vergelijkt met de huidige prijzen van die consoles, lijkt het natuurlijk een minder goede deal. Ik denk dat voor gamers hier maar twee à drie dingen echt van belang zouden moeten zijn: 1) hoe zit het met de games, 2) hoe graag wil je Nintendo games spelen, en 3) heb je reeds een ander 'main' gameplatform?
Het zijn vooral de mensen die in Switch een hoofdplatform zoeken om op te gamen die waarschijnlijk beter af zijn met bijvoorbeeld een PS4 of een PC.

In alle eerlijkheid - ik was zelf eerst vrij teleurgesteld na de presentatie, voornamelijk omdat Nintendo er weer eens in geslaagd is om hun eigen boodschap zeer slecht te brengen. Toch ben ik zelf wel van plan om de Switch te halen ondanks argumenten zoals de dure accessoires of de 'trage' opbouw van het gamesaanbod. Redenen zijn heel simpel: 1) Zelda; 2) ik heb geen WiiU dus de ports/updates zijn voor mij 'nieuwe games', 3) als je naar volledig 2017 kijkt, is de lijst games voor mij eigenlijk best voldoende. Switch lijkt een mooie plek te worden voor RPG spelers en Nintendo fans, met een leuk aanbod aan games tegen het einde van 2017.

Of dat betekent of mensen de Switch op launch moeten halen? Als je al een WiiU hebt, of niet aangetrokken bent door Zelda, kijk je waarschijnlijk beter de kat uit de boom - zoals bij de launch van elke console. Als je tot de kerstperiode wacht, vallen er mogelijk wel een bundle of twee uit de lucht, en heb je ook games als Mario, Splatoon 2 en misschien zelfs Xenoblade 2 al beschikbaar. Tegen dan is er ook weer een E3 direct gepasseerd en zou het ook duidelijker moeten zijn in hoeverre third party devs investeren in Switch.

Een laatste willekeurige opmerking over launch lineups - deze zijn meestal eigenlijk vrij slecht :p Ik vond als PC gamer de launch van PS4 en XBONE bijvoorbeeld eigenlijk vrij matig (aantal games maakt niet zoveel uit als er niks is wat je echt aantrekt). Ik herinner me ook nog goed dat het eigenlijk meer dan anderhalf jaar duurde voor er een echt argument was om bvb een PS4 te kopen op basis van de exclusives - en het blijft moeilijk te verklaren waarom PS4 zoveel momentum had in dat eerste jaar. Op PS2 duurde het ook ruim een jaar tot er een game kwam die het publiek echt wou - FF X. Ook de 3DS had een redelijk abominabele launch, en is toch nog goed op zijn pootjes terecht gekomen.
Dit om maar te zeggen dat er wel meer factoren zijn die meespelen dan de launch zelf. De Switch zal genoeg andere uitdagingen hebben, zoals de prijs van die controllers en de premium prijs die men momenteel voor games denkt te kunnen vragen - en of deze prijs te slikken is voor het jongere deel van Nintendo's publiek. (Het antwoord is mogelijk geen probleem zodra die pokemon game aangekondigd wordt...)

[Reactie gewijzigd op zondag 15 januari 2017 12:26]


Door Tweakers user WhiteDog, zondag 15 januari 2017 14:09

Het enige dat me enorm stoort is dat je moet gaan betalen voor online functionaliteit. Dit terwijl dit punt op elke Nintendo console tot nu toe een ab-so-luut drama is. Prijs zal wel minstens 60 ¤ per jaar zijn.

Ook de support en DLC mag veel beter. Iedereen schreeuwde moord en brand voor meer DLC voor MK8. Nug mag je nogmaals hetzelfde spel gaan kopen voor DLC die 5 ¤ zou moeten kosten. Dit was net een unieke kans om crossplay tussen Wii U en Switch voor MK8 mogelijk te maken.

Ook het concept "korting" of "gratis" als je het spel al hebt op een andere console is Nintendo wereldvreemd. Dit terwijl je bv. XB360 games wel kan meenemen naar de XB1.

Nu zal ik de Switch wel gewoon kopen maar zeker net bij de launch, eerder kerst 2017 of als er een hele goede bundel deal komt.

Door Tweakers user coolbvrobin, zondag 15 januari 2017 15:12

Ik heb de switch gewoon pre ordered met zelda
Zelda was voor mij al een goede reden hem te kopen
Switch zou binnen een half jaar toch niet veel droppen kwa prijs.
Heeft de wiiu ook niet gedaan.
En heb de wiiu overgeslagen dus was de switch die eveneens mobiel is, een goede reden voor weer een Nintendo te kopen
En kwa launch titels. ik vind het reuzen mee vallen hoor.
5 titels. het is niet veel dat klopt, Maar zolang het kwaliteit van de games maar goed zijn ben ik te vreden
De xbox one had 22 titels en De ps4 28 oke dat is meer simpel
Maar laten we eerlijk zijn, meer is niet altijd beter.

Door Tweakers user Exirion, zondag 15 januari 2017 19:00

Harm_H schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:20:
NIet mee eens.

Een PS4 en XBOXone hebben nu eigenlijk geen bestaansrecht meer tegenover een PC. Eventuele opvolgers zien we waarschijnlijk niet verschijnen. De nieuwe generatie heeft een pc/laptop naast zijn scherm (televisie/beamer/monitor).
Niet mee seens. De consoles verkopen nog steeds zeer goed, dus dat haalt je hele betoog al onderuit. Verder krimp de PC-markt al jaren, dus de PC tot vervanger van de consoles verklaren getuigt van weinig inzicht in de marktontwikkelingen van de afgelopen jaren. Het is niet voor niks dat Intel wanhopig probeert nieuwe markten aan te boren. Je kunt de die hard gamer die altijd het nieuwste van het nieuwste en het snelste van het snelste wil, niet met de gemiddelde console-gamer vergelijken. Het gros van de console-gamers heeft een console omdat ze iets willen hebben dat 'gewoon werkt'. Dan maar iets minder cutting edge graphics. Ik was ooit een fanatieke PC-tweaker, maar heb al 11.5 jaar een Mac. Sinds 2007 game ik alleen nog maar op een Playstations. Zeker voor mensen die iets ouder zijn dan de fanatiek gamende tieners is een console veel comfortabeler gamen.

Door Tweakers user sbruynis, maandag 16 januari 2017 08:38

kaizoku94 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:16:
[...]
Kan je ongeveer na een jaar of 3-4 je GPU vervangen alla ¤700-¤1000.
Nu zijn hier natuurlijk veel mensen die weten wat ze doen, maar even serieus, hoeveel gamers halen hun kast open en vervangen hun CPU?
Een GPU eruit halen, of een reepje geheugen erbij/vervangen is niet heel spannend.
Tot dat de bijzonderdere dingen vervangen moeten worden zoals de voeding.
Gaat men dan naar een expert om deze te laten vervangen? Dat zal ook nog wel kosten met zich meebrengen.

Door Tweakers user NightFox89, maandag 16 januari 2017 09:35

Harm_H schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:20:
NIet mee eens.

Een PS4 en XBOXone hebben nu eigenlijk geen bestaansrecht meer tegenover een PC.
En toen stopten we met lezen. Als je al met zo'n onzin statement begint. Een PC kan mij niet bieden wat de console mij wel bied.

Door Tweakers user LOTG, maandag 16 januari 2017 10:58

Ik snap de argumenten hier, maar voor mij is er een ding wat ik met de Switch kan en niet met de Xbox One en PS4 (ik heb veel te veel consoles, dus ik acht mij zelf wel redelijk onpartijdig): Mee nemen.

Dit lijkt misschien voor veel mensen een non-issue, maar dit is eigenlijk wat ik al jaren wil. Ik heb jaren met de trein op en neer gereisd en dan zat ik daar minstens 2 uur per dag in. Dan zou ik het erg vet vinden als ik mijn console kan mee nemen. Boeit het mij dan dat het er iets minder strak uit ziet als op de Xbox of PS4? Nee, ik speel nu ook spellen op de Vita in plaats van de PS4 puur van wege het mobiele karakter. Ik vond het voor de WiiU ook al nice dat je veel spellen op de tablet kon spelen. Erg handig als je de TV moet delen en je niet ongezellig ergens anders wilt gaan zitten.

Door Tweakers user h3ll, maandag 16 januari 2017 12:05

NightFox89 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:35:
[...]


En toen stopten we met lezen. Als je al met zo'n onzin statement begint. Een PC kan mij niet bieden wat de console mij wel bied.
Zoals? Exclusives idd, maar wat dan nog?
Misschien bedoel dat die PC je dat niet kan bieden zonder dat je er meer voor moet doen dan de power knop in te duwen.

Door Tweakers user Consoles4life!, maandag 16 januari 2017 12:31

In mijn ogen is het simpel met de Swich; Het is in de eerste plaats een home console omdat 'ie de Wii U vervangt en in de 2e plaats pas een handheld die gedoemt zal zijn te floppen omdat die markt al beheerd wordt door Nintendo's eigen 3DS.

Een next gen console die het qua specs aflegt tegen current gen consoles is zelfs voor Nintendo een nieuw dieptepunt. De afgelopen generaties legde Nintendo systemen het qua specs af tegen de concurentie generaties maar waren ze wel net iets verbetert ten opzichte van de vorige generatie.

Naar mijn mening kan de Switch maar op een manier een succes worden en dat is stoppen met het ontwikkelen voor de 3DS zoniet dan zal Nintendo naar mijn verwachting door het alternatief van de 3DS vroeg tijdig de succes kansen van hun eigen Switch finaal de nek omdraaien.

Door Tweakers user Elite25, maandag 16 januari 2017 13:51

ongewoongewoon schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:13:
[...]


Als Battlefield speler durf ik te stellen dat de PC geen bestaansrecht meer heeft tegenover een PS4 / XBONE. Kijk maar naar de online-cijfers van spelers:

Currently online players

PC: 44,616 (24h peak: 58,878)

XBOXONE: 44,580 (24h peak: 141,481)

PS4: 122,041 (24h peak: 188,077)

Total: 211,237
Wel een beetje slechte indicator die je hier gebruikt. Ik was een grote Battlefield fan, sinds BF Vietnam heb ik alles gehad, maar BF4 was toch echt mijn laatste BF game.

BF Hardline, Battlefront, BF 1 allemaal niet aan begonnen.. Het is te veel CoD aan het worden en het is te console achtig geworden en dat geven jouw cijfers ook al aan.

Door Tweakers user Thomas18GT, dinsdag 17 januari 2017 16:22

h3ll schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:05:
[...]


Zoals? Exclusives idd, maar wat dan nog?
Misschien bedoel dat die PC je dat niet kan bieden zonder dat je er meer voor moet doen dan de power knop in te duwen.
Alleen al het cheaten op de PC laat mij liever op de PS4 gamen.
Verder spelen er veel meer mensen op de PS4 (zie BF1), waaronder mijn vriendengroep waar ik graag mee samen game.
Met een controller op de PC gamen is al helemaal kansloos in schietspellen, dan ga je gewoon hard af omdat de muis sneller en accurater is.

Door jja2000, woensdag 18 januari 2017 14:55

Thomas18GT schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:22:
[...]


1. Alleen al het cheaten op de PC laat mij liever op de PS4 gamen.

2. Verder spelen er veel meer mensen op de PS4 (zie BF1), waaronder mijn vriendengroep waar ik graag mee samen game.

3. Met een controller op de PC gamen is al helemaal kansloos in schietspellen, dan ga je gewoon hard af omdat de muis sneller en accurater is.
(even in onderdelen verdeeld)
1. Dat is niet echt het probleem van het platform, dat is meer het probleem van de gamemaker. Wanneer deze een minder goede of zelfs helemaal geen anti-cheat implementeert krijg je een hoop cheats, en dat wil je niet.

2. Ik weet bijna zeker dat BF1 een speld in de hooiberg is, het spel was misschien populair, maar mensen hebben ook andere spellen te doen. Ik kan me zelfs voorstellen dat het op release anders was. Als laatste punt hier wil ik ook opmerken dat bij veel console spellen gebruik wordt gemaakt van matchmaking, dit is in het geval van de pc dus niet het geval. Het maken van een server is dus makkelijker en maakt het player count dus niets uit (zolang het maar doenbaar is natuurlijk).

3. Pas je aan! We hebben het allemaal moeten leren, net als de controller. Als je er eenmaal aan gewend bent geraakt wil je ook niet terug.

Door Tweakers user Thomas18GT, woensdag 18 januari 2017 15:52

jja2000 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:55:
[...]

(even in onderdelen verdeeld)
1. Dat is niet echt het probleem van het platform, dat is meer het probleem van de gamemaker. Wanneer deze een minder goede of zelfs helemaal geen anti-cheat implementeert krijg je een hoop cheats, en dat wil je niet.

2. Ik weet bijna zeker dat BF1 een speld in de hooiberg is, het spel was misschien populair, maar mensen hebben ook andere spellen te doen. Ik kan me zelfs voorstellen dat het op release anders was. Als laatste punt hier wil ik ook opmerken dat bij veel console spellen gebruik wordt gemaakt van matchmaking, dit is in het geval van de pc dus niet het geval. Het maken van een server is dus makkelijker en maakt het player count dus niets uit (zolang het maar doenbaar is natuurlijk).

3. Pas je aan! We hebben het allemaal moeten leren, net als de controller. Als je er eenmaal aan gewend bent geraakt wil je ook niet terug.
1. Het maakt me simpelweg helemaal niets uit wie zijn schuld het is, dat het er is stoort me verschrikkelijk en neemt nogal wat plezier weg bij veel spellen. Gewoon een plus voor de consoles.

2. Non-argument zonder bron.

3. Waarom zou ik me aanpassen aan iets wat ik minder vind? Gamen is voor mij ontspanning en dat wil ik lekker op de bank bij mijn tv doen. Boven heb ik een HDMI kabel, stroomadapter en controller liggen dus de console mee en gaan.

Door Tweakers user jja2000, woensdag 18 januari 2017 16:31

Thomas18GT schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:52:
[...]


1. Het maakt me simpelweg helemaal niets uit wie zijn schuld het is, dat het er is stoort me verschrikkelijk en neemt nogal wat plezier weg bij veel spellen. Gewoon een plus voor de consoles.

2. Non-argument zonder bron.

3. Waarom zou ik me aanpassen aan iets wat ik minder vind? Gamen is voor mij ontspanning en dat wil ik lekker op de bank bij mijn tv doen. Boven heb ik een HDMI kabel, stroomadapter en controller liggen dus de console mee en gaan.
1. Je zegt eerst dat het je helemaal niets uit maakt wie zijn schuld het is en dan zeg je dat je console toch wel een plus verdient omdat deze zogenaamd geen last heeft van cheaters. Je maakt je standpunt er niet beter op.

Verder kom ik zelf nauwelijks cheaters tegen op de spellen die ik speel, dus dat valt best mee.

2. Die wil ik je best wel geven. Ik wil er alleen mee zeggen dat 1 spel niet een aanduiding is voor platform populariteit. Ik vind het trouwens wel lachen dat je de rest van mijn vragen negeert...

3. Je hoeft je eigenlijk helemaal niet aan te passen, je controller kan aan je pc, pc aan de tv met hdmi kabel "en gaan". Dat jij het een probleem vindt dat mensen beter dan je zijn, omdat JIJ een controller gebruikt en zij een muis is zeer zeker niet het probleem van het platform.

Je maakt er zelf meer een probleem van dan dat het is.
Het is allemaal niet moeilijk :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 januari 2017 17:17]


Door Tweakers user Gwenau, donderdag 19 januari 2017 03:12

Even over de launch games: bij de xbox lineup zou ik enkel Forza gekocht hebben, misschien nba, fifa of een killer instinct. Bij de PS4 is er niet echt een game die ik WIL zoals forza. RESOGUN, nba en fifa. Bij de switch WIL ik Zelda. Op dit vlak staan xbox en switch voor op de ps4.

De xbox controller vind ik fantastisch. PS4 vind ik persoonlijk minder goed dan de xbox maar niet veel. Switch (?) geen flauw idee maar nintendo consoles hebben mij nog nooit in de steek gelaten op dat vlak (heb nooit een n64 of wiiu gehad, al de rest wel).

Dan volgt de vraag: ga ik een console kopen om een paar exclusives op te spelen vermits ik al een game pc heb en deze altijd backwards compatible blijft met multiplatform games? Moet ik bvb Sonic Mania, NBA2k17, edm kopen op steam of op de switch/xbox?

Bij games als nba2k17 of fifa ben ik er nog niet uit. Backwards compatibility maakt weinig uit. Maar veel power maakt wel uit dus xbox of pc en niet switch. En hoewel ik vroeger vooral een console gamer was, zou mijn voorkeur hier toch naar de pc gaan. Meer bedieningsmogelijkheden, kan ook op tv worden aangesloten of gestreamd, niet betalen online dienst, ... maar heb die spellen vroeger ook met plezier op console gespeeld.

Sonic Mania dan. Dat is nu een spel dat ik mij wel in handheld modus van de switch zie spelen. Hoeft niet op pc of op een tv wat mij betreft. Kan ik ook makkelijk even meenemen naar een vriend. Idem Mario Kart. Dat is wat mij betreft de meerwaarde van de switch: handheld en portability. Je kan op hi-res spelen maar bij veel games zal je dat niet storen en heb je liever dat je console een handheld console is. Vermits deze op laadt via usb c, is hij future proof (op dat vlak toch) en kan je zowat overal opladen.

Daarbuiten is de switch een redelijk 'gewone' console met een paar gimmicks die niet essentieel zijn maar mogelijk wel leuk. Het is een vrij casual console die ook serieuzere games toe laat (maar waarom dan niet Sonic Mania op een tablet spelen zoals bvb een surface? Wel de joycons zijn daarin wel praktisch).

Er valt veel te overwegen maar ik denk dat de exclusives het vooral moeten doen. Er zijn opties te veel op dit moment wat betreft platformen (tablet, laptop, desktop, console of een mix tussen deze). De switch spreekt mij persoonlijk alvast aan. Er komen redelijk wat games uit die ik wel wil (eigenlijk wil ik alle WiiU games er ook wel bij) zoals Zelda, Mario Kart, Sonic Mania, Splatoon 2, Puyo puyo tetris mogelijk (weet niet waarom), mogelijk de Wonder Boy(Monster Boy) remake en opvolger (maar die zal op pc wsl al snel veel goedkoper zijn en dat speelt toch ook mee).

Door Tweakers user Vayra, donderdag 19 januari 2017 10:44

Ben het niet eens met de stelling in dit blog.

Wordt de Switch dan een mega succes? Dat wil ik niet meteen zeggen, maar je gaat in dit blog volledig voorbij aan de grote USP's die Nintendo altijd heeft gehad en nog steeds (of opnieuw) heeft met de Switch.

- échte exclusives. Nintendo heeft eigen franchises die al decennia lang goed lopen en voor system sellers zorgen. De PS4 en de X1 hebben die eigenlijk helemaal niet meer, en de noemenswaardige exclusives op die twee consoles zijn vooral nieuwe IPs of ports met (soms) tijdelijke exclusiviteit. Ook zijn een aantal van oudsher exclusieve kaskrakers nu breder beschikbaar, denk aan Metal Gear Solid.

- plug and play, mobile. Nintendo heeft dit nog altijd beter voor elkaar dan ieder ander. Het is super simpel, en de Switch is van onder tot boven een 'play anywhere' apparaat. De concurrenten zijn eigenlijk gewoon desktop PCs met een ander doosje eromheen, en dat is anno 2017 eigenlijk best vreemd als je ziet dat de desktop PC zélf vaak wordt ingeruild voor een mobiele variant

- Lage drempel. De Switch heeft een lagere instapprijs, geen kosten voor online, en ook split screen / side by side gaming is terug van weggeweest. De concurrenten focussen volledig op online of online componenten en maken daarmee 'een spelletje' vaak onnodig complex.

- Doelgroep. De Switch bedient zoals alle succesvolle Nintendo consoles weer die specifieke (jongere) doelgroep en is een 'vriendelijkere' console dan de concurrenten. Combineer dat met de oude kaskrakers zoals Zelda die ook de oudere doelgroep kunnen lokken en je ziet eigenlijk een console die, zeker met een lage instapprijs, heel veel mensen over de streep kan trekken. Hoeveel mensen hadden er niet een Wii 'on the side' als game fanaat?

Aangezien de third parties nu wat meer mee willen gaan zal het ook met de library wel goedkomen voor de Switch, kortom er zijn legio verschillen tussen de WiiU en de Switch te ontdekken en die zijn allemaal in het voordeel van de Switch, ook ten opzichte van de andere consoles.

[Reactie gewijzigd op donderdag 19 januari 2017 10:46]


Door Tweakers user ItsNotRudy, donderdag 19 januari 2017 11:03

Je line-up klopt sowieso niet. Voor westerse release:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
1-2 Switch
Just Dance 2017
Super Bomberman R
Skylanders Imaginator

Erg kort erna
Yooka-Laylee (begin april)
I am Setsuna (maart)

Daarbij staan voor de lente (Dus een korte periode erna)

ARMS
The Binding of Isaac Rebirth
Disgaea 5
Has Been Heroes
Mario Kart 8 Deluxe
Redout
Rime
Sonic Mania

En dat is enkel wat confirmed is door Nintendo op hun presentatie. Er staan nog veel titels TBD. Daarbij is er ook nog de eShop en 3rd parties waar ze niet over spreken. (ik zie helemaal geen mentions van EA/Ubisoft games) Ik kijk er in ieder geval erg naar uit.

Door Tweakers user clearwater, donderdag 19 januari 2017 15:35

Harm_H schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:20:
NIet mee eens.

Een PS4 en XBOXone hebben nu eigenlijk geen bestaansrecht meer tegenover een PC. Eventuele opvolgers zien we waarschijnlijk niet verschijnen. De nieuwe generatie heeft een pc/laptop naast zijn scherm (televisie/beamer/monitor).

Nintendo probeert ten minste veelal iets nieuws bij iedere game én console. Of dat altijd goed uitpakt is inderdaad een terecht punt... maar ze proberen het ten minste! Waar Xbox1 en PS1 meer grafische upgrades krijgen dan innovatie of andere spelervaringen.

Mario komt met de kerst, F-zero zit al in de geruchtenmolen, donkey kong komt vast uit de Wii U collectie. Het zou verstandig zijn als de hele Wii U collectie op de Switch komt. Mario Maker, Pikmin 3, Splatoon 1 en Smash Bros 4 zijn gems die vele niet gespeeld hebben - maar wel willen,

De Switch gaat zichzelf met nieuwe ervaringen - samen met de WiiU spellen - rechtvaardigen.
A redemption story.
nee man kom er zelfs meer consoles aan, dat master race gelul. dat doen kerels die teveel achter hun pc hangen.

pc/laptop.....waar de pc voor de gewone mens al niet boeiend meer is iedereen koopt een laptop. en laptop die doen voor niet diehard gamers meer als genoeg.
maar goed we gaan laptop en kast met alle losse zooi als 1 beschouwen.

een console staat centraal in de huiskamer aan gesluiten op het middelpunt van een huis.
kost geen drol. en je kan er met vrienden in wat mindere nerd sfeer mee gamen.

een console verbind veel mensen die normaal niet gamen,
dus die gaat ook nooit verdwijnen.

ik snap best dat dit voor jou moeilijk te snappen is gezien je een diehard gamer bent en ook zo denkt.
als je wat ouder bent, en meer mensen ontmoet hebt kom je er achter dat de wereld die niet aan de lopende band games speelt op een pc stuk groter is.

merendeel van de mensen op die aardbol, geven niet om games.....ook dat is misschien moeilijk te snappen.voor je. maar het is toch echt zo

maar je kent ze wel de autofreaks, de sportfreaks, de hardcoregastjes, de weedsmokers..etc
ga zo maar door buiten hun main hobby staat er altijd wel een console in het huis.

hetzij in combinatie met een laptop dan wel een pad/tab of gewoon telefoon tegenwoordig.

nee die console zal niet verdwijnen, de kast met toebehoren zal tot steeds selecter groepje gaan behoren. als je niet alles op ultra/ultra wilt spelen, en ook nog naar de voetbal gaat en je cafetje bezoekt etc is de need om een kast te hebben en een social life online totaal niet relevant meer.

vroeger had je die kast nodig om uberhaupt iets te kunnen. tegenwoordig kan een console dat prima en een telefoon of tab heeft elk huishouden al

Door Tweakers user Gamebuster, vrijdag 20 januari 2017 11:24

clearwater schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:35:
[...]


nee man kom er zelfs meer consoles aan, dat master race gelul. dat doen kerels die teveel achter hun pc hangen.

pc/laptop.....waar de pc voor de gewone mens al niet boeiend meer is iedereen koopt een laptop. en laptop die doen voor niet diehard gamers meer als genoeg.
maar goed we gaan laptop en kast met alle losse zooi als 1 beschouwen.

een console staat centraal in de huiskamer aan gesluiten op het middelpunt van een huis.
kost geen drol. en je kan er met vrienden in wat mindere nerd sfeer mee gamen.

een console verbind veel mensen die normaal niet gamen,
dus die gaat ook nooit verdwijnen.

ik snap best dat dit voor jou moeilijk te snappen is gezien je een diehard gamer bent en ook zo denkt.
als je wat ouder bent, en meer mensen ontmoet hebt kom je er achter dat de wereld die niet aan de lopende band games speelt op een pc stuk groter is.

merendeel van de mensen op die aardbol, geven niet om games.....ook dat is misschien moeilijk te snappen.voor je. maar het is toch echt zo

maar je kent ze wel de autofreaks, de sportfreaks, de hardcoregastjes, de weedsmokers..etc
ga zo maar door buiten hun main hobby staat er altijd wel een console in het huis.

hetzij in combinatie met een laptop dan wel een pad/tab of gewoon telefoon tegenwoordig.

nee die console zal niet verdwijnen, de kast met toebehoren zal tot steeds selecter groepje gaan behoren. als je niet alles op ultra/ultra wilt spelen, en ook nog naar de voetbal gaat en je cafetje bezoekt etc is de need om een kast te hebben en een social life online totaal niet relevant meer.

vroeger had je die kast nodig om uberhaupt iets te kunnen. tegenwoordig kan een console dat prima en een telefoon of tab heeft elk huishouden al
Iets lomp beschreven maar ik denk dat je gelijk hebt. Consoles beginnen steeds beter te worden en steeds meer op complete PCs te lijken. De "PC gaming is mooier" argumentatie is ook tijdelijk gezien zowel Sony als MS blijkbaar gehoor geeft aan dat argument met de recente PS4 Pro en de komende XBOX ONE Scorpio.

Dit lijkt mij enkel het begin van console line-ups die uit meerdere performance varianten bestaan.

Door Tweakers user Elite25, vrijdag 20 januari 2017 12:33

In de toekomst zal de console wel ooit de PC verdringen, maar dat is wanneer:

- VR de standaard is.
- Ze niet langer van die beroerde controllers gebruiken.
- Ze niet langer op de TV werken, maar dat is een beetje inherent aan het VR aspect.

Als je bijvoorbeeld de Sci-Fi film "Gamer" bekijkt, dan krijg je een beetje een beeld hoe het in de toekomst zou kunnen werken.

Vraag is wel of je dat nog een console kan noemen of eerder een total gaming solution of zoiets.

Door Tweakers user Hakker, zondag 22 januari 2017 17:40

clearwater schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:35:
[...]


nee man kom er zelfs meer consoles aan, dat master race gelul. dat doen kerels die teveel achter hun pc hangen.

pc/laptop.....waar de pc voor de gewone mens al niet boeiend meer is iedereen koopt een laptop. en laptop die doen voor niet diehard gamers meer als genoeg.
maar goed we gaan laptop en kast met alle losse zooi als 1 beschouwen.

een console staat centraal in de huiskamer aan gesluiten op het middelpunt van een huis.
kost geen drol. en je kan er met vrienden in wat mindere nerd sfeer mee gamen.
Je bedoelt dat lelijk ding bij je dvd speler? Ik heb een nette 43 cm case en daar zit een bak in. Iedereen denkt dat het een versterker is.
een console verbind veel mensen die normaal niet gamen,
dus die gaat ook nooit verdwijnen.
ja die PC van mij doet dat niet.... oh wacht ze kunnen gewoon multiplayer speler met de spellen die ze zelfs van vroeger kennen (hoera voor launchbox).
ik snap best dat dit voor jou moeilijk te snappen is gezien je een diehard gamer bent en ook zo denkt.
als je wat ouder bent, en meer mensen ontmoet hebt kom je er achter dat de wereld die niet aan de lopende band games speelt op een pc stuk groter is.

merendeel van de mensen op die aardbol, geven niet om games.....ook dat is misschien moeilijk te snappen.voor je. maar het is toch echt zo

maar je kent ze wel de autofreaks, de sportfreaks, de hardcoregastjes, de weedsmokers..etc
ga zo maar door buiten hun main hobby staat er altijd wel een console in het huis.

hetzij in combinatie met een laptop dan wel een pad/tab of gewoon telefoon tegenwoordig.

nee die console zal niet verdwijnen, de kast met toebehoren zal tot steeds selecter groepje gaan behoren. als je niet alles op ultra/ultra wilt spelen, en ook nog naar de voetbal gaat en je cafetje bezoekt etc is de need om een kast te hebben en een social life online totaal niet relevant meer.

vroeger had je die kast nodig om uberhaupt iets te kunnen. tegenwoordig kan een console dat prima en een telefoon of tab heeft elk huishouden al
Deze hele rant maar in 1 keer aanpakken. Euh ja ook ik ga veel weg, cafe, voetbal, cultuur etc etc maar naast die PC beneden die als general purpose wordt gebruikt heb ik ook een "hardcore" PC ja voor als ik mod it till breaks enzo wil doen, maar gewoon console kwaliteit met een 10x zo grote keus staat gewoon beneden en het zijn echt niet de Fifa 17 en de BF1 die dan populair zijn maar juist de oudere spellen die voornamelijk gespeeld worden.

Het enige wat ik hoeft te doen is misschien eens in de 3 generaties een GPU vervangen. Wat toen 200 euro was vang ik misschien 50 euro terug en voor 150 heb ik dan weer iets wat weer een jaartje of 3 mee kan. Dat is toch wel goedkoper dan die 450 euro voor een PS4 Pro waarbij je de oude spellen niet eens kan spelen of opnieuw moet kopen in de Playstation store (PS3 en lager dus).

Sorry maar je argumenten kloppen helaas niet echt. Het enige verschil is dat er voor de PC naast Steamboxen niet een kopen en aansluiten device is, maar met wat inzet kan je ook in de woonkamer juist veel meer bereiken dan een console ooit zal worden. Oh ja het is toevallig ook nog mijn HTPC.

Juist het feit dat je nu de Scorpio en PS4 Pro hebt/krijgt zie ik mijzelf juist meer en meer naar de pc gaan omdat het juist steeds meer een upgrade festijn ook bij de consoles begint te worden. Het enige verschil is bij de PC moet je er alleen iets meer moeite voor doen maar hoef je echt geen slimme gozer voor te zijn maar vooral wat minder lui en daar zit eerder het probleem mensen willen er geen moeite voor doen. ipv 1x een paar uur iets uit te vogelen.

Door Tweakers user Gwenau, maandag 23 januari 2017 16:57

Niet mee eens. De consoles verkopen nog steeds zeer goed, dus dat haalt je hele betoog al onderuit. Verder krimp de PC-markt al jaren, dus de PC tot vervanger van de consoles verklaren getuigt van weinig inzicht in de marktontwikkelingen van de afgelopen jaren.
Het aantal verkochte consoles daalt sinds 2008 al elk jaar als je handheld consoles mee telt. Indien niet, dan zie je duidelijk dat de Wii U en de XBO niet zo goed verkopen als hun voorgangers. Maar hoewel de PS4 het goed doet, compenseren ze die dip van de anderen niet, zelfs niet als je enkel naar Sony en MS alleen kijkt. 2016 was een "rampjaar" met maar 20 milj verkochte units (home consoles). De 4 jaren daarvoor lag de grens op 30milj, de 4 jaren nog daarvoor op 40+milj.

https://www.statista.com/...s-of-video-game-consoles/

De omzet van de game verkopen op PC stijgt al een 5 tal jaar.

https://www.onmsft.com/ne...onsoles-mobile-2015-sales
Het gros van de console-gamers heeft een console omdat ze iets willen hebben dat 'gewoon werkt'. Dan maar iets minder cutting edge graphics. Ik was ooit een fanatieke PC-tweaker, maar heb al 11.5 jaar een Mac. Sinds 2007 game ik alleen nog maar op een Playstations. Zeker voor mensen die iets ouder zijn dan de fanatiek gamende tieners is een console veel comfortabeler gamen.
Gamen op de pc is nog nooit zo toegankelijk en comfortabel geweest dan de laatste jaren... Waarom mensen juist een console kopen, ga ik mij niet over uitlaten. Ik neem aan dat een gebrek aan informatie, know-how er wat kan mee te maken hebben, een teveel aan inspanning om research te doen en de initiele prijs ligt op zowat 2x de prijs van een console. Voor die prijs krijg je wel zowat eeuwige backwards compatibility, betere upgrade mogelijkheden, goedkopere games, free online play en een machine waar je veel meer mee kan doen dan gamen.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: