Waarom al die haast?

Door SomerenV op vrijdag 25 maart 2016 00:47 - Reacties (15)
Categorie: De samenleving, Views: 4.358

Elke dag moet ik voor mijn werk naar Eindhoven. Dat betekent bij Someren de A67 op, over Leenderheide heen, de A2 richting Amsterdam pakken en dan doorrijden tot ik er bij Best af kan. De terugweg is hetzelfde verhaal, maar omgekeerd. Een ritje van in totaal 42 kilometer, waar je zonder verkeer 30 minuten over doet. Even omgerekend betekent dat een gemiddelde snelheid van 80 kilometer per uur.

Het stuk snelweg is 31,7 kilometer en daar doe je in totaal zo'n 17 minuten over wat gemiddeld neerkomt op 110 kilometer per uur gemiddeld.

Het is dus geen lange rit maar élke dag spelen zich dezelfde taferelen af op dezelfde punten. Op de heenweg is het elke dag langzaam rijdend tussen Someren en Geldrop en regelmatig is het langzaam rijdend bij Knooppunt Batadorp. Op de terugweg is het langzaam rijdend bij Knooppunt de Hogt en rondom Leenderheide. Daar is op zich niks mis mee want het is dan gewoon druk, maar waar ik totaal niet tegen kan zijn een aantal zaken:

- Iedereen zit te bumperkleven als het langzaam rijdend is en vooral bij een oprit kan dit het verkeer compleet op slot zetten. En als er één iemand remt dan remmen er meer, wat weer extra file tot het gevolg heeft.
- Bij Batadorp moet je als je richting Venlo/Maastricht gaat invoegen en er zijn áltijd mensen die doorrijden tot het einde en de auto er dan nog snel tussen gooien met als gevolg dat iedereen op de rem moet. Hetzelfde gebeurt steevast bij Leenderheide.

Time for math!

Dus, laten we er maar eens wat wiskunde op los laten want wat win je nou qua tijd met iedereen voorbij rijden terwijl je moet invoegen? Daarvoor kijken we naar Batadorp waar het knelpunt een lengte heeft van 1 kilometer. Normaal doe je hier zo'n 5 minuten over en dat komt neer op gemiddeld 12 kilometer per uur. Zonder verkeer rij je gemiddeld 110 kilometer per uur en dan doe je er ongeveer een halve minuut over. Een vertraging van 4,5 minuten dus. De linker rijbaan gaat later over in een invoegstrook maar zeker de eerste 50% rij je ongeveer even snel als de rest van het verkeer. In totaal kun je misschien zo'n 300 meter afsnijden (als het dat al is). Van de 1 kilometer kun je dus 300 meter 'winst' maken. Als je tijdens die 300 meter 110 kilometer kunt rijden (wat je nooit gaat halen gemiddeld) dan maak je ongeveer een minuut winst qua tijd.

Normaal Batadorp - 30 seconden over 1 kilometer
Druk Batadorp - 5 minuten over 1 kilometer
Druk Batadorp met asociaal inhalen waar je in moet voegen - 4 minuten over 1 kilometer (en dat is zeer ruim genomen)

Je maakt dus nauwelijks winst qua tijd maar je irriteert andere weggebruikers én je fokt jezelf waarschijnlijk onnodig op. Veel beter is het om gewoon netjes in te voegen en voor de gebruikers op de middelste rijbaan geldt dat ze ruimte open moeten laten voor degenen die in gaan voegen. Met voldoende ruimte tussen jou en je voorliggen hoef je geen enkele keer te remmen, zelfs niet wanneer er mensen in gaan voegen. Gevolg is dat alles lekker door blijft rijden. Misschien niet met hoge snelheden maar het blijft wel rijden. Wanneer je jezelf er op het laatste nog even tussen gooit met een veel te hoge snelheid moet jij op de rem, gaat je achterligger waarschijnlijk op de rem en staat heel het zooitje weer vast.

Bovenstaande is een redelijk extreem voorbeeld en daar zie je al dat de winst die je boekt door jezelf asociaal op te stellen in het verkeer echt nihil is. Wil je nog een duidelijker voorbeeld?

Irritatie en frustratie, en waarvoor?

We gaan even terug naar het begin, namelijk de totale duur van een ritje van een goede 42 kilometer. Die rit duurt 30 minuten als er geen verkeer is en dan rij je gemiddeld 84 kilometer per uur. De meeste problemen spelen zich af op de snelweg dus leggen we daar de focus op. Over dat stuk doe je 17 minuten en dan rij je gemiddeld 110 kilometer per uur. 13 minuten van de rit staan dus al vast.

32 kilometer - 120 kilometer gemiddeld - 16 minuten. Totale rit = 29 minuten
32 kilometer - 110 kilometer gemiddeld - 17 minuten Totale rit = 30 minuten
32 kilometer - 100 kilometer gemiddeld - 20 minuten Totale rit = 33 minuten
32 kilometer - 80 kilometer gemiddeld - 24 minuten Totale rit = 37 minuten
32 kilometer - 60 kilometer gemiddeld - 32 minuten Totale rit = 45 minuten

We weten dat je met asociaal gedrag in het uiterste geval een minuutje winst kunt maken. Op een rit van minimaal 29 minuten. Je bent dus een gigantische lul als je jezelf asociaal opstelt in het verkeer want wat is één minuut nou? Als er vertraging is dan heeft iedereen er last van en door voordringen, weinig ruimte open laten en weet ik wat voor zaken nog meer maak je het alleen maar erger voor iedereen, inclusief jezelf. De rest heeft last van jouw actie en jij zit waarschijnlijk opgefokt achter het stuur om niemand rekening met jou houdt.

Conclusie

Bovenstaande is het resultaat van eigen frustraties. Elke keer zag ik weer mensen voorschieten, geen rekening houden met anderen en alles compleet dichtrijden. Ik vroeg me af of het nou écht zoveel zin had en dat blijkt dus niet zo te zijn.

De conclusie is dan ook dat iedereen wat rustiger moet zijn in het verkeer. Niet onnodig dicht op je voorligger zitten. Anticiperen (dus een goede 100 á 200 meter vooruit kijken) en niet onnodig remmen. Het verkeer is geven en nemen en met alleen maar nemen maak je het er niet fijner op. Dus wees wat liever voor elkaar :)

Volgende: Vape Naysh for life! 08-'16 Vape Naysh for life!
Volgende: Weg met negatief geneuzel en lege gebaren! 11-'15 Weg met negatief geneuzel en lege gebaren!

Reacties


Door Tweakers user markisoke, vrijdag 25 maart 2016 08:37

Nee, zo zie ik het totaal niet.
Ik kom elke dag vanuit Nijkerk en rijd naar Amsterdam.

Je komt dus vanaf de A28 en gaat de A1 op.
Dit is zo'n ontzettend waardeloos stuk door de invoegstroken en samenkomende stukken.

Even een google mapsje ter illustratie: https://www.google.nl/map...UFn9Dw!2e0!7i13312!8i6656

Zoals je ziet komen hier 3 rijstroken bijeen die 1 rijstrook worden.
Ik kom dus altijd van links en rijd altijd door tot het laatste stuk.

Waarom?:

Als je hier als een achterlijke malloot gelijk al aan het begin gaat staan wachten totdat je er tussen gelaten word houd je al het verkeer achter je op. Als iedereen de hele invoegstrook vol maakt heb je veel meer ruimte achter je.

Als iedereen ruimte zou geven gelijk aan het begin om je er tussen te laten dan zou ik zeggen, ja, maar dat gebeurt gewoon niet. Mensen zijn te gierig om het verkeer op een normale manier met elkaar te delen.

Dat een hoop mensen dit als asociaal zien snap ik niet, het is gewoon vervelend dat er achter mij een file ontstaat omdat ik er niet tussen gelaten word, dan rijd ik wel door.

Door Tweakers user Knielen, vrijdag 25 maart 2016 08:53

Een mooi stukje van de ANWB site:

Misverstand 3: ‘Zo sla ik mooi de file over’

Met je voet op het gas de file voorbij scheuren en aan het einde van de invoegstrook resoluut je stuur naar links gooien. Wedden dat niemand je ertussen laat? Toch is het voor de doorstroming wel het best om de hele invoegstrook te gebruiken, ook in de file. De sympathieke aanpak? Kom met aangepaste snelheid aanrijden, probeer in te schatten waar je ertussen kunt en rijd hier met een minimaal(!) snelheidsverschil naartoe. Oh, en lach even naar de bestuurder die jou de ruimte geeft.


Hierin staat duidelijk wat het beste is, rustig blijven rijden en al het beschikbare asfalt gebruiken.

Door Tweakers user markisoke, vrijdag 25 maart 2016 09:06

Inderdaad, het is niet dat ik dan met 60 erlangs kom scheuren, ik rijd een paar kilometer per uur harder dan het overige verkeer, en als er ergens langs de rit een gaatje komt dan ga ik er tussen, gebeurd dit niet rijd ik gewoon door tot het eind.

Door Tweakers user Thedr, vrijdag 25 maart 2016 10:46

Knielen schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 08:53:
Een mooi stukje van de ANWB site:

Misverstand 3: ‘Zo sla ik mooi de file over’

Met je voet op het gas de file voorbij scheuren en aan het einde van de invoegstrook resoluut je stuur naar links gooien. Wedden dat niemand je ertussen laat? Toch is het voor de doorstroming wel het best om de hele invoegstrook te gebruiken, ook in de file. De sympathieke aanpak? Kom met aangepaste snelheid aanrijden, probeer in te schatten waar je ertussen kunt en rijd hier met een minimaal(!) snelheidsverschil naartoe. Oh, en lach even naar de bestuurder die jou de ruimte geeft.


Hierin staat duidelijk wat het beste is, rustig blijven rijden en al het beschikbare asfalt gebruiken.
markisoke schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:06:
Inderdaad, het is niet dat ik dan met 60 erlangs kom scheuren, ik rijd een paar kilometer per uur harder dan het overige verkeer, en als er ergens langs de rit een gaatje komt dan ga ik er tussen, gebeurd dit niet rijd ik gewoon door tot het eind.
Deze twee dus: wél de hele invoegstook gebruiken (dat asfalt ligt er niet voor niks...), maar dan met gepaste snelheid invoegen - waarbij een ander je er netjes tussen moet laten - en niet als een idioot met 120 aankomen en op de rem vliegen.
Verder helemaal met je eens. Ik rijd dagelijks in de tegenovergestelde richting (Uden - High Tech Campus) en maak precies hetzelfde mee. Als mensen elkaar eens wat meer ruimte geven rijdt het een stuk beter door :) Helaas zijn er altijd een paar bij die denken meer recht te hebben op hun stukje asfalt en het voor de rest verpesten.

Door Tweakers user mvdam, vrijdag 25 maart 2016 11:06

Ruimte geven en vooruit kijken is waar het volgens mij voor een groot gedeelte op neer komt. Ik zie op mijn dagelijkse rit veel mensen die erg veel haast hebben om snel stil te staan...

Geïrriteerd om je heen rijden vol gas op een file af, omdat ik alvast mijn gas los laat.

Maar ook op 80 en 50 wegen is er veel haast, als je 80 / 50 op de GPS rijdt is het men vaak niet snel genoeg. Met name smorgens erg veel haast, terwijl je er nauwelijks tijd mee wint. Enkele km's verderop sta je weer achter ze omdat ze er op de rotonde niet tussenkomen, terwijl je vaak als je zorgt dat je blijft rollen veel makkelijker even tussen kan rijden, omdat je al snelheid hebt.

Afstand verhelpt ook het remmen bij invoegen, immers, er is plek zat, ruimte zat dus waarom dan nog remmen?

Edit: Aanvullend scheelt het een boel remblokken, frustraties, gas geven, banden, en belangrijkste, afstand houden en anticiperen = Veiliger.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 25 maart 2016 11:13]


Door Tweakers user GrooV, vrijdag 25 maart 2016 15:19

Snap niet dat mensen tot het einde doorrijden asociaal vinden, er ligt asfalt dus is het de bedoeling dat het gebruikt wordt en het is ook nog eens aangetoond dat het sneller werkt als mensen echt zouden ritsen ipv bij het eerste de beste blokje dwangmatig willen in/uitvoegen.

Bijvoorbeeld op de A27 richting Hilversum moet de linkerbaan op een gegeven moment naar rechts. De wegbeheerder heeft juist een doorgetrokken streep gemaakt tot het einde zodat mensen echt pas op het einde van rijstrook wisselen.

Door Tweakers user Vinny1994, vrijdag 25 maart 2016 22:26

Je weet dat "ascociaal doorrijden tot het einde qua invoegen" juist is waar RITSEN om gaat omdat dan het verkeer in zijn geheel beter doorstroming heeft?

Ritsen doe je zo: doorrijden tot het EINDE : https://m.youtube.com/watch?v=8pOuwdQuMgE

Door Tweakers user Smuggler, vrijdag 25 maart 2016 23:02

Bij ritsen moet je doorrijden tot het einde anders werkt het niet goed.

Bumperkleven verkleint files.
(Te veel) afstand houden veroorzaakt files.
Doorrijden scheelt op mijn woon-werk verkeer (100km enkele reis) ongeveer 15 minuten. dus een half uur per dag. en 5 uur per week. en dus 200 uur per jaar :). toch makkelijk verdient.

Een rijbaan kan per 2 seconde 1 auto verwerken. Als er meer auto's zijn dan plaats dan moet je wachten (meestal gezien als rijden met lagere snelheid of file).
Als jij daardoor 5 minuten later langs dat knelpunt rijd dan hebben in die tijd (5*60)/2 150 auto's zich over dat stuk wegdek kunnen verplaatsen voordat er ruimte was voor jou auto.

De huidige files zijn bijna niet op te lossen door ander weggedrag.

Door Tweakers user Johannes77, zaterdag 26 maart 2016 12:33

Een drama is het, de gedachte van de gemiddelde automobilist. door 20% harder te rijden, verbruik je 44% meer brandstof, maar je bent in de praktijk niet die 15% sneller zoals je zou kunnen berekenen. Je moet afremmen door mensen die voor je rijden, niet rekening houden met het snelheidsverschil, en het risico op botsingen alleen maar hoger word.

Ik denk dat sowieso gedurende de dag de snelheid op snelwegen terug moet naar 70 KM/u, aangezien dan de doorstroming ideaal is, zeg maar ring Amsterdam naar Ring Rotterdam in een uur.

Door Tweakers user monkey7, zaterdag 26 maart 2016 12:35

Mooie berekening SomerenV :) Mooi om te zien dat er eens lekker nuchter over nagedacht wordt: snelheid op de snelweg maakt niet zo bar veel uit, zolang je maar überhaupt rijdt. De echte tijd wordt gewonnen in soepel (niet hard!) optrekken voor het stoplicht en goed opletten, zowel binnen als buiten de stad. Ondanks dat ik redelijk auto-minded ben, ben ik dan ook al tijden tegenstander van het 130-beleid.

Natuurlijk is iedereen wel eens gefrustreerd dat het niet sneller gaat en soms heb je gewoon, al dan niet terecht, beroerd veel haast. Denk daar ook eens aan als iemand zich lomp gedraagt.

Smuggler, ik denk dat het punt van SomerenV's verhaal precies mist. Die snelweg kan inderdaad één auto per twee seconden (1800-2000 PAE/u met opstoppingen vanaf 80% verzadiging uit mijn hoofd, maar mijn HBO is ook even geleden) per rijstrook verstouwen. Het enige wat bumperkleven doet is de file verkorten, niet verkleinen en als je inderdaad te kort op je voorganger zit, gevaarlijk maken.

Je gaat de dagelijkse files niet oplossen met weggedrag, maar de uitschieters qua vertraging wel. Die worden te vaak veroorzaakt door ongevallen ten gevolge van haast en agressie.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 26 maart 2016 12:41]


Door Tweakers user Bahmi, zaterdag 26 maart 2016 13:39

Smuggler schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:02:
Bumperkleven verkleint files.
(Te veel) afstand houden veroorzaakt files.
Hoeveel crack rook jij? Bumperkleven veroorzaakt files!

Ja goed, als iedereen met .1 seconde van elkaar rijdt dan krijg je meer autos op hetzelfde stuk weg. Dat werkt alleen als IEDEREEN perfect rijdt. Maar als iemand voor iets moet remmen, dan krijg je of een opeenhoping van autos (want reactievermogen is echt wel langer dan een halve seconde hoor + remweg), of je krijgt dat iedereen gaat remmen en dan krijg je een spookfile.

https://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M

En ja, remmen heb je altijd met mensen die van baan verwisselen, invoegen/uitvoegen etc.

De enige manier om dit soort files te voorkomen is dat je met een constante (!) snelheid rijdt en je ongeveer 2-3 seconden afstand houd met je voorganger. Niet willekeurig remmen of accelereren want dan krijg je dus rare compressiegolven omdat de mensen achter je precies hetzelfde doen.

Bumperkleven is ook een van de gemakkelijkste manieren om een gigantische berg irritatie bij mensen op te wekken (want het is fucking gevaarlijk) en ik weet zeker dat bumperkleven voor heel wat ongelukken zorgt. En denk je dat de doorstroming geweldig is als er een hele rijstrook moet worden afgesloten omdat er een auto in de vangrail is geslagen?

Door Tweakers user scholpat, zaterdag 26 maart 2016 17:37

Bahmi schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:39:
[...]


De enige manier om dit soort files te voorkomen is dat je met een constante (!) snelheid rijdt en je ongeveer 2-3 seconden afstand houd met je voorganger. Niet willekeurig remmen of accelereren want dan krijg je dus rare compressiegolven omdat de mensen achter je precies hetzelfde doen.
Laat bovenstaande nou juist het probleem zijn met ritsen. Als je een gat houdt van 2 a 3 seconden en iemand gooit een auto tussen dat gat dan zal de natuurlijke reactie zijn om te remmen of op z'n minst je gas wat los te laten om weer wat afstand te creëren op je voorganger. Hetgeen een file veroorzaakt.
Onderstaande is een mooie weergave van hoe het moet, en niemand die zich bij het maken van dit plaatje af vroeg hoe de auto op de linkerbaan tussen de auto's op de rechter baan komt zonder enige tussenruimte...

http://auto-en-vervoer.in...tos/harrys/0461014248.jpg

Door Tweakers user Pietervs, dinsdag 29 maart 2016 00:28

@TS
Ik ben blij met mijn cruise control. Daardoor rij ik sowieso een stuk gelijkmatiger en ben nog meer vooruit gaan kijken :)
Hier wil ik nog aan toe voegen dat ze de gek die het "tunneldoseren" bedacht heeft misschien maar eens een keer met spikes tegen zijn edele delen aan moeten schoppen.
Ik rij dagelijks op en neer van Nieuwegein naar Amsterdam. Dat betekent dus, dat ik meteen na de files afdraai, de A12 op (en dan meteen weer de A12 af, Nieuwegein in). Maar omdat er 10 kilometer verderop op de A2 een file staat en de wegbeheerder geen file in de tunnnel wil, worden preventief 1 of 2 rijstroken voor de tunnel afgezet, met als gevolg dat ik regelmatig een half uur of langer stil sta voor de tunnel. En met mij nog een fors aantal automobilisten die de A12 en/of de A27 op willen. ;(

Nederland is vol, zeker als je naar de wegen kijkt (meer dan 8 miljoen auto's, wtf? :? ). Maar dit soort draconische maatregelen roept alleen maar agressie op in plaats van problemen te verminderen/verhelpen...

Door Tweakers user PdeBie, dinsdag 29 maart 2016 08:53

De berekening is een mooie onderbouwing, maar je conclusie is eigenlijk gewoon een kwestie van logisch nadenken:
De conclusie is dan ook dat iedereen wat rustiger moet zijn in het verkeer. Niet onnodig dicht op je voorligger zitten. Anticiperen (dus een goede 100 á 200 meter vooruit kijken) en niet onnodig remmen. Het verkeer is geven en nemen en met alleen maar nemen maak je het er niet fijner op. Dus wees wat liever voor elkaar :)
Dit was een van de eerste dingen die mijn rij instructeur mij leerde en waar mijn vader ook op bleef hameren toen ik net mijn rijbewijs had. Gun elkaar wat ruimte en je komt allebei heelhuids en rustig op je eind bestemming aan i.p.v. compleet opgefokt of met schade.

Door Tweakers user mvdam, donderdag 31 maart 2016 11:51

Gister nog een incidentje met een vrachtwagenchauffeur die vond dat ik teveel ruimte voor mij liet in een file (3-4 auto lengtes) bij een file die max 20 km / uur reed. (De betreffende chauffeur had ongeveer 0,5 - 1 autolengte afstand op mij). Het is natuurlijk ook asociaal van mij om er 3 auto's tussen te laten....

Meneer vond dat hij mij in kon gaan halen en mij wel van de weg af kon drukken door halverwege zijn trailer gerust weer naar rechts te gaan.

Daarna, toen ik hem inhaalde kwam er een handje in de vorm van een pistooltje uit zijn raam. Ik heb hier voor zijn werkgever maar even een foto van gemaakt, en deze ook aan zijn werkgever doorgestuurd. (Hij reed "in opdracht van" met een eigen wagen.)

Vanmorgen een geschrokken transportbedrijf op de mail, dat ze deze heer niet meer inhuren zullen.

Lekker reclame maken voor je "eigen" bedrijfje denk ik dan. Ik begrijp heus wel dat iemand een beetje moe kan zijn / zijn dag niet heeft, maar op 2 manieren door mij heen willen rijden, en vervolgens ook nog een doodsbedreiging doen? Dan is 't klaar hoor. Hij mag blij zijn dat ik geen aangifte doe tegen hem voor een poging tot doodslag (mij van de weg af rammen met zijn trailer).

Overigens weiger ik mezelf te verlagen tot dezelfde gevaarlijke capriolen uit te halen (Maakt overigens ook weinig indruk op een vrachtwagen denk ik). Rustig rijden, genoeg afstand houden en vooruit kijken... Immers rijd ik ook 60-70.000 km / jaar die ik graag veilig door wil komen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 31 maart 2016 11:52]


Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: