Ik ga op vakantie en neem mee... de selfiestick!

Door SomerenV op maandag 27 juli 2015 10:00 - Reacties (22)
Categorie: Fotografie, Views: 3.664

In 1983 werd de selfiestick uitgevonden. Hiroshi Ueda was op vakantie en wilde een kind een foto laten nemen van zijn familie. Een leuk idee natuurlijk maar het kind ging er vandoor met de camera. Ueda was daar niet bepaald blij mee en was z ontdaan door zijn ervaring dat hij de selfiestick bedacht: een soort stok met aan het uiteinde een gedeelte om de camera op te bevestigen. Er was een patent ingediend maar het product is nogal geflopt.

In 2011 dook de selfiestick opnieuw op en in 2014 riep Time het ding uit tot een van de beste uitvindingen van 2014. En sinds dit jaar wordt de selfiestick ook wel de Narcistick of Wand of Narcissus genoemd.

Nu we de geschiedenis van de selfiestick hebben gehad wil ik zeggen dat ik de selfiestick een ongelooflijk stom ding vind. Het idee is wel leuk, namelijk een fatsoenlijk selfie kunnen maken. En ja, ook ik maak een selfie op z'n tijd, vaak om naar iemand anders te sturen via WhatsApp/Telegram/Messenger en maar zelden maak ik het publiekelijk beschikbaar.

Veel andere mensen maken echter bijna niks anders meer dan selfies. Mooie locatie? Selfie! Bekend gebouw? Selfie! Mooi moment? Selfie! En het probleem met een selfie? Het is niet spontaan maar het draait erom dat iemand ergens is. Die persoon staat centraal en die persoon wil aan iedereen laten zien dat hij/zij ergens is of iets mee maakt. "Kijk mij hier zijn!" En nu is er dus de selfiestick zodat je ng beter kan laten zien dat je ergens bent.

Het gaat overigens ook hand in hand met de vele Youtubers/Viners die lk filmpje in selfiemodus filmen. Gaat het dan om wat je wilt laten zien of gaat om jou?

Zelf ben ik fotograaf/cameraman en het kan mij m'n reet roesten of je kunt zien dat ik ergens ben geweest. Ik maak mijn foto's door te kijken en vast te leggen wat ik zie. Mooi en spontane momenten die het in mijn ogen waard zijn om te delen. Het maakt me dan niet uit hoeveel likes of wat dan ook ik krijg. Ik vind het leuke foto's en deel ze graag met anderen, punt. Vergeleken met de hoeveelheid foto's die ik maak is het aantal door mij gemaakte selfies verwaarloosbaar. Ook het aantal geposeerde of in scene gezette foto's is verwaarloosbaar. Waarom? Omdat dat soort foto's vaak sfeerloos zijn en niet de emotie laten zien die er op dat moment is. Op geposeerde foto's geldt maar n ding: de persoon in de foto staat centraal en het enige dat geldt is lachen.

Mij wordt wel eens gevraagd of ik het niet jammer vindt dat je niet kunt zien dat ik ergens ben geweest. Mijn antwoord is dan steevast: "maar k weet dat ik er ben geweest en ik wil herinneringen zoals ik ze heb gezien en dat doe ik door foto's te maken van de dingen die ik zie. Een selfie laat niet zien wat ik zie maar laat zien dat ik ergens ben en dat heeft voor mij geen waarde."

Ik heb het idee dat we vergeten zijn hoe belangrijk spontane momenten zijn, hoe mooi dat die kunnen zijn. Het is in mijn ogen dan ook mooier om de emotie van anderen te zien of dat je vastlegt wat jij zelf ziet dan dat je jezelf op de voorgrond plaatst. En als je dan zo graag wilt laten zien dat je ergens bent, vraag dan gewoon aan een voorbijganger of die een foto kan maken. Dan heb je een leukere foto, interactie met een vreemde n de plek waar je bent is groter in beeld dan jij zelf en dat is toch vl leuker als herinnering later? Dan heb je tenminste een leuk verhaaltje over dat moment in plaats van dat je zegt "ja, we pakte hier onze selfiestick en maakte deze foto. En daar in het klein achter onze hoofden zie je nog een stukje van deze locatie".

Volgende: Propaganda anno 2015 09-'15 Propaganda anno 2015
Volgende: Tepels! 07-'15 Tepels!

Reacties


Door Tweakers user Luuk1983, maandag 27 juli 2015 10:07

Ik ben het helemaal met je eens! Selfies zijn vooral om op Facebook te plaatsen en te laten zien dat je ergens geweest bent. Maar het ligt wel iets genuanceerder. Ik moet wel bekennen, soms is het gewoon leuker om op een foto te staan, bijvoorbeeld omdat je de foto ergens wilt ophangen in huis met jou en je vriendin erop bijvoorbeeld. Ik noem maar wat, de Eiffeltoren in Parijs met jezelf en je geliefde erop. Dat zijn van die momenten dat je vraagt of iemand een foto van je wil maken. En ik kan me voorstellen dat sommige dan naar de selfiestick grijpen.

Alleen het kan inderdaad ook te ver gaan en dan krijg je precies wat je beschrijft. En het ziet er ook nog eens totaal niet uit...maar goed, de 'nieuwe' generatie zal hier vast anders naar kijken dan ik met mijn 32 jaar...

Door Tweakers user Thedr, maandag 27 juli 2015 10:16

Ik ben het heel vaak met je eens, maar deze keer nog meer dan anders :D
+1000 voor dit:
Mij wordt wel eens gevraagd of ik het niet jammer vindt dat je niet kunt zien dat ik ergens ben geweest. Mijn antwoord is dan steevast: "maar k weet dat ik er ben geweest en ik wil herinneringen zoals ik ze heb gezien en dat doe ik door foto's te maken van de dingen die ik zie. Een selfie laat niet zien wat ik zie maar laat zien dat ik ergens ben en dat heeft voor mij geen waarde."
Was onlangs nog met mijn vriendin een weekje ertussenuit, uiteraard gaat dan de fotocamera mee. Ik mag ook graag wat foto's schieten van mooie/leuke/interessante dingen/dieren/mensen/locaties. Ikzelf hoef niet zo nodig op de foto, maar mijn vriendin wil steevast een aantal foto's van mij/ons daarop. Ergens snap ik het wel, maar wat mij betreft is het grotendeels overbodig. Ik maak foto's voornamelijk voor mezelf om een herinnering te hebben, en voor anderen om te laten zien wat ik gezien heb. En daar hoef, of zelfs wil, ik zelf niet bij op te staan. Als mensen zo niet geloven dat ik ergens geweest ben: niet mijn probleem :)

De selfie is wat mij betreft de meest egocentrische en narcistische uitvinding van de laatste tijd. Van sommigen prima te pruimen, maar de meesten... laat maar :z

edit: Zoals ook Luuk1983 betaamt zal ik met mijn inmiddels 30 jaren ook al wel richting oude zeurkous aan het gaan zijn :+

[Reactie gewijzigd op maandag 27 juli 2015 10:17]


Door Tweakers user GrooV, maandag 27 juli 2015 10:29

Tja als je over het nut van een selfie stick gaat discussieren kan je het ook af gaan vragen waarom mensen nog foto's maken van bekende locaties/dieren/dingen aangezien je toch alles op internet gratis in goede kwaliteit kan vinden.

Een foto album zonder een foto van je zelf of reisgenootschap is nogal zinloos als je het mij vraagt. Dan kan je net zo goed een foto boek op bol.com bestellen.

De maatschappij is ook veranderd, ik vraag niet graag een wild vreemd iemand in een vreemde stad of hij een foto wil maken met mijn iPhone/camera van 800 euro. Daarnaast maak je niet echt makkelijk een selfie met je DSLR maar sinds de komst van de mobiele telefoon met goede front camera gaat dit een stuk makkelijker

Door Tweakers user Wailing_Banshee, maandag 27 juli 2015 10:39

GrooV schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:29:

Een foto album zonder een foto van je zelf of reisgenootschap is nogal zinloos als je het mij vraagt. Dan kan je net zo goed een foto boek op bol.com bestellen.
Waarom moet je dan zo pontificaal voor het object staan waarvan je wilt laten zien dat je er geweest bent? Ik heb nog nooit een selfie gemaakt, en ik heb nog nooit iemand gevraagd om van ons een foto te maken. En toch hebben we foto's waarbij het heel duidelijk is dat we er wel degelijk geweest zijn. Omdat bijvoorbeeld mijn partner bij dat monumentale pand een bord aan het lezen is (rechts onder het hoekje van de foto). Of omdat we de auto vlak bij die kloof hebben gezet en van boven een foto hebben gemaakt (kijk eens hoe die die kloof is!)

En trouwens, voor wie ga je op vakantie? Alleen maar om je vrienden de ogen uit te steken? Ik maak foto's net als SomerenV om zelf later weer herinneringen op te kunnen halen. Kan mij het wat schelen als niemand wil geloven dat ik die foto's zelf gemaakt heb omdat ik er zelf niet op sta...

Door Tweakers user marcel87, maandag 27 juli 2015 11:01

Nou ja, naar mijn mening mogen selfies wel, zolang het maar met mate is. Sommige mensen lijken inderdaad te leven op selfies, niet mijn ding, ook niet op FB. Maar gewoon een keer, spontaan, vanuit het niets een selfie evt. met anderen is best leuk.

Zo ook een keer waren we uit naar een klein zandsculptuurevenement. Tussendoor wat prutsen met de spiegelreflex. Even uitrusten en spontaan met de dSLR+UWA geklungeld om een selfie te maken. Selfiesticks bestonden nog niet, dus het was even proberen. Best leuk geworden, staat nu in de huiskamer. Overigens dan ook mijn enige selfie met anderen erop die goed is uitgevallen, rechte horizon en enigszins kenmerkende achtergrond. Vaak zie je dan nog die selfies met een hoofd groot in beeld, schotscheef en een hoop onscherpte... leuk voor FB maar weinig anders.

Vorig jaar leek het binnen mijn hobby zwaarweerfotografie nog een trend om een "shelfie" te maken. Ofwel jezelf te fotograferen met een shelfcloud op de achtergrond. Dat is me nog niet gelukt, wie weet ooit nog eens. Best geinig voor een keer, gewoon omdat het kan. :P

Door Tweakers user Thedr, maandag 27 juli 2015 11:02

GrooV schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:29:

Een foto album zonder een foto van je zelf of reisgenootschap is nogal zinloos als je het mij vraagt. Dan kan je net zo goed een foto boek op bol.com bestellen.
Nee dus:
herinneringen zoals ik ze heb gezien en dat doe ik door foto's te maken van de dingen die ik zie

[Reactie gewijzigd op maandag 27 juli 2015 11:02]


Door Tweakers user sypie, maandag 27 juli 2015 12:09

De titel van dit blog moet zijn: "Ik ga op vakantie en laat thuis".

De selfiestick is een hele mooie afspiegeling van een afglijdende maatschappij en enorm egocentrisch gedrag. Alles draait om "mij". Wie ik ben, waar ik ben, hoe ik er uit zie, wat ik doe/deed/gedaan heb, dat ik blij ben, dat ik een tof leventje heb.

En ondertussen vertrouwt men elkaar geen camera of telefoon meer in de vingers, moet iedereen het beter, groter en meer doen dan anderen n moeten we elkaar met een selfiestick de kop in slaan.

Nee, dan maar geen foto waar ik op sta. De herinnering blijft (als het goed is.

Door Tweakers user Justdoit, maandag 27 juli 2015 12:52

Dit slaat echt alles....
Er worden al tientallen jaren foto's gemaakt (dan wel zonder selfiestick) en nu de selfiestick en de selfiecamera er zijn is iedereen ineens egocentrisch?

Juist.......

Door Tweakers user DarkFire1985, maandag 27 juli 2015 13:16

Ach laatst ook een ex-collega die op vakantie was geweest. Naar prachtige locaties geweest maar op elke foto staat weer het complete gezin en eigenlijk is iedere foto bijna hetzelfde en zie je geen reet van waar men is geweest.

Persoonlijk probeer ik altijd zo min mogelijk mensen op de foto te zetten (tenzij het de foto juist bekrachtigd) en af en toe maak je een foto terwijl een reisgenoot voorbij loopt of een bord staat te lezen. Het gaat mij er ook niet om dat andere kunnen zien dat ik er ben geweest maar dat ik zelf de herinneringen er weer aan op kan halen. Als ik mijzelf wil zien dan ga ik we voor de spiegel staan :)

Door Tweakers user Xeonfan, maandag 27 juli 2015 13:24

in 2014 riep Time het ding uit tot een van de beste uitvindingen van 2014.
Dat meen je niet?
Is dat echt waar? Wat raar. Ik weet zeker dat er veel en veel betere uitvindingen gedaan zijn in 2014. Het is een stok... WTF
Ten eerste zou ik het niet eens een uitvinding noemen, ten 2e zeg je dat het al veel eerder is uitgevonden (dat geloof ik zeker) Dus is het niet eens een uitvinding uit 2014.
Hoe kan een stok nou weer de beste uitvinding van 2014 zijn. |:(

[Reactie gewijzigd op maandag 27 juli 2015 13:25]


Door Tweakers user Bram1041, maandag 27 juli 2015 13:57

Eens en oneens wat betreft deze discussie over de selfie. Onlangs een heerlijk weekje op vakantie geweest naar Itali samen met acht vrienden. Ikzelf ben van beroep fotograaf (festivals/evenementen) en maak regelmatig selfies. Zo ook op vakantie ;-)

Ik 'gebruik' de selfie om aan mijn volgers/vrienden(/whatever) te laten zien dat ik trots ben dat ik ergens ben geweest of iets bereikt heb. Ik vind het leuk om die momenten te delen. Ik wil dan ook iets laten zien op die selfie (naast mijn dikke kop ;-) ). Bijvoorbeeld een diploma, het is iets wat je wellicht graag wilt delen. Maar een foto van jezelf plus het diploma is vele malen leuker dan alleen van het diploma. Aangezien het tegenwoordig heel erg gemakkelijk is om een selfie te klikken…..

Even een simpel voorbeeld van een 'selfie' moment:
- Wat ik maak voor(!) de selfie: http://imgur.com/qLbpkW8
- Wat de meeste mensen maken en vervolgens op social media zetten: http://imgur.com/5YQKPKd
- Wat ik maak: http://imgur.com/l17j43Q

Overigens denk ik dat mensen nog steeds net zo vaak op de foto gaan op vakantie dan vroeger. Waar je vroeger eventjes je ‘collega-toerist’ vroeg om een foto te maken. Schiet je nu wellicht snel een selfie.

Maar het gebruik van social media is anders dan in het echte leven. Waar je vroeger op de koffie ging bij iemand met een boekje vol vakantiefoto's. Pleur je nu 20 selfies en vijf vakantiefoto's op facebook en je bent klaar. Overigens prefereer ik nog de 'oude' manier, lekker op de koffie.

Je wilt interactie bereiken met je foto's, je wilt jezelf profileren. Als je geen likes krijgt, voel je je eenzaam. Krijg je 100 likes dan voel je je populair. Ikzelf merk dat goed, als ik een foto op facebook zet die ik vet vind, krijg ik vaak minder interactie dan wanneer ik een selfie post. Overigens verschilt dat weer per social media kanaal. Op twitter is het juist weer net andersom.

Social media is een apart iets, het heeft van alles al veranderd. Ik ben van mening dat de generatie die niet opgegroeid is met social media er heel anders tegenaan kijkt dan de generatie die dat wel is. Generatie A ziet het als iets wat de wereld egocentrisch maakt, je zit meer opgesloten in je eigen wereld, je hebt minder real life contacten, je schrijft niets meer met een pen enzovoorts. Generatie B ziet het als iets wat de wereld toegankelijker maakt en juist minder egocentrisch. Ik heb meer informatie, ik weet meer, ik kan meer, ik heb meer contacten, ik heb een breder (wellicht minder nauw) netwerk enzovoorts.

Ohja.. Selfiesticks: doeltreffend, maar uiterst irritant in het straatbeeld of op festivals.

Door Mario, maandag 27 juli 2015 15:48

Mij wordt wel eens gevraagd of ik het niet jammer vindt dat je niet kunt zien dat ik ergens ben geweest. Mijn antwoord is dan steevast: "maar k weet dat ik er ben geweest en ik wil herinneringen zoals ik ze heb gezien en dat doe ik door foto's te maken van de dingen die ik zie. Een selfie laat niet zien wat ik zie maar laat zien dat ik ergens ben en dat heeft voor mij geen waarde."

Zo herkenbaar _/-\o_

Door Tweakers user TIGER79, maandag 27 juli 2015 15:54

Buitenom de discussie of een selfie nuttig is of niet, vind ikzelf de relatie tussen de huidige maatschappij en het egoistische (en dus de selfies) niet echt opgaan...
Ik heb nog steeds foto's van mijn ouders waarbij we met zijn allen op vakantie zijn en netjes voor de Eiffel-toren staan (of de Torre di Pisa, Colosseum, Pompei/Vesuvius enz enz)... Ik was toen een jaar of 10 en ben nu 35, dus een kwart eeuw terug.. Dat was toen al gebruikelijk want we zagen natuurlijk ook de foto's van familie/vrienden, and guess what ? Die waren net zo....
Dus nee, het is niet een hedendaagse mode, de techniek is gewoon anders (nu gebruik je je selfie-stick en je mobieltje, toen vroeg je aan passanten of ze een foto van je groep wouden nemen)....

Door Tweakers user GrooV, maandag 27 juli 2015 19:33

Xeonfan schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:24:
in 2014 riep Time het ding uit tot een van de beste uitvindingen van 2014.
Dat meen je niet?
Is dat echt waar? Wat raar. Ik weet zeker dat er veel en veel betere uitvindingen gedaan zijn in 2014. Het is een stok... WTF
Ten eerste zou ik het niet eens een uitvinding noemen, ten 2e zeg je dat het al veel eerder is uitgevonden (dat geloof ik zeker) Dus is het niet eens een uitvinding uit 2014.
Hoe kan een stok nou weer de beste uitvinding van 2014 zijn. |:(
Tja Time heeft Hitler ook ooit uitgeroepen tot Man of the year...

Door Tweakers user Xeonfan, maandag 27 juli 2015 19:59

GrooV schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:33:
[...]

Tja Time heeft Hitler ook ooit uitgeroepen tot Man of the year...
Wahahah. Die hebben het dus wel eens vaker bij het juiste eind.
Wat een idioten. Net als de sun. Die zeiden dat er sinds 2009 bionische ogen waren op basis van een screenshot van deus ex.
http://www.geek.com/wp-co...10/cyborg-eye-article.jpg
Ben toch blij dat de media hier iets normaler is.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 juli 2015 20:04]


Door Tweakers user Coffeemonster, maandag 27 juli 2015 22:18

De truc is volgens mij: doseren. Enkele foto's waar je zelf ook op staat is leuk. Het risico van de selfiestick is dat men geneigd is om van het gros van de foto's een selfie te maken. Dat gaat makkelijker met een selfiestick dan door constant toeristen erom te vragen. Volgens mij ligt de grens bij of je de selfiestick steeds van de camera afhaalt om weer normale foto's te nemen, of dat je constant met een camera-op-een-stokje rondloopt, zoals ik meerdere toeristen heb zien doen.

Door Tweakers user Valorian, dinsdag 28 juli 2015 09:14

Ik ben net terug van een tripje Oostenrijk, een alpinecursus/tour/trip waarbij we met een groep toppen boven de 3500m hebben afgetikt, rotswanden hebben beklommen, etc. .. Dan is het natuurlijk een must om op zo'n top ook de groeps-topfoto te maken, en meestal willen mensen ook nog even individueel op de foto naast het top-kruis met de alpen op de achtergrond. Omdat ik de enige met een SLR ben wordt ik dan meestal diegene die dat even snel fixt. Levert mooie en spectaculaire beelden op, maar wel relatief saaie en geposeerde beelden.

De beelden die ik echter echt mooi vind zijn de beelden waar mensen aan het ploeteren zijn de berg op, waar iemand een momentje ergens alleen tot rust komt op een rots, etc. Clandestien gefotografeerd en vaak een natuurbeeld helemaal 'leeg' met ergens n persoon erop. Dat geeft meteen een beetje schaal mee aan het beeld.

Een selfiestick heb ik nooit gebruikt. Ga zelf namelijk nooit op de foto, alleen op zo'n groepsportret en dan zet ik gewoon even de camera op de monopod in de sneeuw, of op een rots een beetje in de goede hoek. En voor foto's waar ik zelf op sta vertrouw ik wel op de andere groepsgenoten, in de hoop dat zij mij ook op een mooie, niet geposeerde, manier in beeld brengen ;)

Door Tweakers user Thedr, dinsdag 28 juli 2015 09:35

Valorian schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:14:

En voor foto's waar ik zelf op sta vertrouw ik wel op de andere groepsgenoten, in de hoop dat zij mij ook op een mooie, niet geposeerde, manier in beeld brengen ;)
Scheelt dat ze in zo'n omgeving niet zo snel weg kunnen rennen, tussen de mensenmassa verdwijnen en/of spullen snel doorgeven aan handlangers :+

Door Tweakers user DedSec85, dinsdag 28 juli 2015 09:49

Ik ben begin dit jaar naar New York geweest en heb ook een goede selfiestick meegenomen waar ik mijn GoPro en GoPro remote op gemonteerd heb.

Zoals hierboven al is genoemd is het belangrijk om te doseren. Ik heb leuke selfie's waar ik zelf op sta (hence the name). Maar ik heb ook heel veel foto's gemaakt waar ik niet op sta.

Het voordeel van zo'n selfiestick is dat je bereik een stuk groter wordt. Je kan makkelijk een foto maken boven de mensenmassa uit. Ook Top Of The Rock gedaan (Rockefeller Center) en daar een aantal gave foto's kunnen maken door mijn GoPro met behulp van de selfiestick over de reling te laten hangen. Ook enkele foto's gemaakt door de camera op een lager punt te houden, bijvoorbeed vlak boven het water van een fontein of meer.

Je kunt dus foto's vanuit een heel ander perspectief maken. En het voordeel van de GoPro is toch wel de groothoeklens. Hierdoor heb ik echt prachtige foto's kunnen maken.

In het begin vond ik de selfiestick ook overdreven maar heb nu gezien dat je er echt wel onwijs gave foto's mee kunt maken. En dat het een selfiestick heet betekend niet dat je zelf ook altijd op de foto hoeft te staan. :)

Door Tweakers user LOTG, dinsdag 28 juli 2015 09:56

Helemaal eens, het woord selfie doet mij al mijn tenen krommen en het is gewoon een idioot fenomeen geworden, waar uiteraard al genoeg mensen hun Darwin momentje mee gehaald hebben.

Als ik op vakantie ga, dan gaat de DSLR mee en kom ik terug met misschien 5 foto's waar ik zelf op sta omdat iemand anders die gemaakt heeft uit het reisgezelschap.

Geposeerde foto's doe ik vrijwel niet aan (tenzij iemand pers op de foto wilt met het een of het ander), en zijn alle foto's van zaken waar ik tegen aan loop en mooi vind om te fotograferen of juist speciaal genoeg. Je moet er uiteraard wel een paar achtergronden voor je desktop aan overhouden.

Foto's van de rest van het reisgezelschap zijn dan ook vaak gemaakt op momenten waar ze er geen erg in hebben waardoor je natuurlijke situaties hebt.

En als het even kan word er ook geen flitser gebruikt maar alleen natuurlijke belichting. Duurt misschien wat langer met die hoge sluitertijd maar het ziet er bijna altijd beter uit.

Door Tweakers user Joepla, dinsdag 28 juli 2015 10:39

Vorige week paar weekjes vakantie Zwitserland: vooral de Aziatische toeristen -die daar inmiddels gekoesterd worden als nooit eerder, want de Zwitsers hebben sinds de val van de euro tov de CFR wat minder makkelijk bezoekers die 28 euro voor een afhaalpizza over hebben- hebben echt allemaal minstens 1 zo'n egostok. Aan het eind (2 m and counting) de meest exotische toestelletjes, tot aan 10" tablets toe.

De fatsoensnormen van deze relatief welgestelde families waren al niet echt om over naar huis te schrijven (Bordje: "Please do not stand on the toilet seat!"), maar deze stokken geven ze het recht om diverse plaatsen volledig te blokkeren. Net zolang totdat de perfecte selfie klaar is. Met jezelf, met je vrouw/vriendin/schoonmoeder/geisha (geen geintje, compleet met parasolletje :) ).
En dan de rest van de bus. Als rechtgesnaarde Hollander wacht je dan altijd even beleefd, maar na de 18e selfie waren we er wel klaar mee. Boze blikken en kreten natuurlijk en vanaf dat moment heb ik de oorlog verklaard aan zelfstokkers. Bah, wat een instrument om te laten zien hoe ontzettend egocentrisch en narcistisch je bent. Scheit aan de wereld en iedereen!

Vroeger keek de gemiddelde fotograaf nog even om zich heen voordat er een stukje straat/berg/museum werd geclaimd. Dit is helemaal pass.

Hopelijk komt er snel een nieuwe hype, maar ik vrees dat we de pauperstok binnenkort gewoon standaard in de Huawei/Samsung/etc. zullen aantreffen.

Door Tweakers user ColonelPhantom, dinsdag 28 juli 2015 19:30

Daarom noem ik selfiesticks nu ook selfishsticks :+

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)