De Nederlandse tv is ziek

Door SomerenV op vrijdag 24 mei 2013 15:18 - Reacties (46)
Categorie: -, Views: 5.136

Laat ik maar met de deur in huis vallen: de kwaliteit van Nederlandse (commerciële) televisie is werkelijk bedroevend. Alles staat in het teken van 'talentjes', roddels, feelgood en leedvermaak.

Oh Oh Cherso, Dames in de dop, RTL Boulevard, elk dans/zing/talenten-programma op elke zender, Bonje met de buren (of sowieso alles met 'Natas' Froger en meneer Williams), het complete aanbod van MTV en nog veel meer.

Er blijven maar variaties komen van allerhande programma's dus blijkbaar zijn ze populair. Maar vanwaar die obsessie voor zwangere tienermeisjes, achterlijk uitgaansvolk, burenruzies, financiële problemen, dansende mensen, zingende mensen, andere talentjes, bekende Nederlanders die van alles doen, roddels over 'de sterren' en ga zo maar door. Ik snap het niet.

Vooral aan MTV heb ik een gruwelijke hekel aan. Een zender, gericht op de jeugd, en het zend alleen maar programma's uit over tienerzwangerschappen, tienerbruiloften, rijke tieners, succesvolle tieners, van alles met tieners. Willen zij de Nederlandse tiener kosten wat kost een vertekend beeld van hun leeftijdsgenootjes geven ofzo?

En hoeveel van de, door Nederland zo geliefde, reality-programma's zouden er grotendeels in scene gezet zijn? Even dat mooie camerastandpunt vanuit de deur en direct een ander standpunt. Nog even dat gezicht dramatisch in beeld van het slachtoffer en direct weer door naar het gezicht van de dader! Volgens mij is er meer fake dan echt aan veel van dat soort programma's. Zelfs mijn ooit geliefde Discovery lijkt ten prooi te vallen aan de 'reality'-shows en je ziet er steeds meer programma's verschijnen die overduidelijk in scene gezet zijn. Jammer...

Nee, (bijna) geen televisie meer voor mij. Ik vermaak mij wel met gedownloade afleveringen van BBC Horizon of de talloze documentaires over van alles en nog wat. Of ik hou me bezig met een van m'n hobbies. Trouwens een vraag aan de lezers: hoe is het gesteld met het televisie-aanbod in het buitenland?

Volgende: (Film)trailers en waarom Hollywood het niet begrijpt 06-'13 (Film)trailers en waarom Hollywood het niet begrijpt
Volgende: Abstracte/kunstige foto's maken met een smartphone! 04-'13 Abstracte/kunstige foto's maken met een smartphone!

Reacties


Door Tweakers user MAX3400, vrijdag 24 mei 2013 15:24

Haal het woordje TV even uit je titel & tekst... ;)

Het meest genante voorbeeld was vorige week op het NOS Journaal. De nieuwe koning & koningin reikten, samen met prinses Beatrix, een bepaalde prijs uit aan goede doelen. Allemaal netjes in mooi pakje, podium opgesteld, grote geldprijzen etc.

Wat gebeurt er? Een bepaald muziekstuk wordt gespeeld (artiest is me even ontschoten) en de hele zaal, koninklijke familie inclusief, gaat als SBS6-klapvee mee zitten doen.

Lekkere reclame voor de rest van de wereld om klokslag 20:00 op Nederland 1.

NL wordt gewoon steeds simpeler; het zijn niet alleen de "tokkie-programma's" maar ondertussen 99% van de programma's die zo plat als een dubbeltje zijn als het aankomt op inhoud of diepgang.

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 24 mei 2013 15:24

TV is voor als je echt geen zak te doen hebt.

Series die ik echt wil zien download ik, zodat ik ze rustig kan kijken wanneer ik tijd heb, en idd is nederlandse TV echt een dieptepunt.

Ik snap best dat Oh Oh Cherso het eerste seizoen nog grappig was, maar het wordt wel verschrikkelijk uitgemolken. Zelfde als die talentenshows. Van Idols, naar X Factor, naar The Voice etc etc. Kan bijna niet meer van kanaal wisselen zonder van de ene naar de andere stommiteit te gaan.

En zoals je al aanhaalt, zelfs Discovery heeft nu steeds minder informatieve programma's. Maar zelfs het meest rukke programma op Discovery ligt mijlenver voor op NL TV...

Het enige wat ik eigenlijk nog op de TV kijk is Comedy Central, beetje family guy, Community etc.
En Veronica heeft nog Arrow en af en toe een film in de avond. Modern Family en House hebben ook gedraaid op RTL volgens mij. Maar helaas is de meerderheid van de programmering gewoon ruk.

Door Tweakers user dbhuis, vrijdag 24 mei 2013 15:25

Ach, toen ik ongeveer 5 was is bij ons het abonnement op de TV de deur uit gegaan. En nee, wij zijn geen zwaar religieuze mensen, maar niemand keek er wat op. Ik ben nu 16, en volgens mij heb ik helemaal niks gemist. Sterker nog, ik denk dat dit soort onzinprogramma's mij bespaard zijn en daar ben ik best wel blij mee.

De TV geeft gewoon een onrealistisch beeld van de werkelijkheid waardoor opgroeiende mensen denken dat ze van alles gedaan moeten hebben, moeten kunnen en moeten zijn wat ze niet kunnen en ook nog eens zwaar ongelukkig van worden. Ook leert de TV dat allerlei dingen normaal zijn terwijl de meeste dingen waarover dat gezegd word dat toch echt niet zijn.

Ik vind dat de makers van dergelijke programma's gewoon het recht niet hebben om mensen en vooral tieners van alles aan te praten. Maar goed, sommige mensen zullen die uitspraak zien als die van een moraalridder. Geloof me, dat ben ik niet. Maar ik gebruik wel mijn verstand.

Door Tweakers user Justin013, vrijdag 24 mei 2013 15:32

Ik begrijp zelf het nu van televisie niet echt, ik kijk er zelf amper naar. Af en toe wat nieuws of het journaal, als ik de reclame meetel heb ik weer voor een hele maand TV gekeken. Maar broertje en ouders kijken er als waar klapvee naar, de nare ziekenhuisserie op sbs, die malle tuinierprogramma's en alle reclame.

Om terug te komen op MTV: das niks meer tegenwoordig. Vroeger, was alles beter..

Door Tweakers user Eagle Creek, vrijdag 24 mei 2013 15:35

Kijken ook al deze televisietegenstanders geen series dan, vraag ik mij af?
De serietopics zijn namelijk zeer druk bezocht op diverse fora maar ik vermoed dat men die niet meer op de tv kijkt (waar ze gewoon ooit voor zijn verzonnen) en allemaal (il)legaal van internet af plukt.

Door Tweakers user Lieuwe15, vrijdag 24 mei 2013 15:39

Helaas is discovery ook al lang dramatisch gezakt, alleen nog maar drama series zoals ice-road truckers, die krabmensen en nog van dat soort reality shows. Amper meer wat van techniek of natuur te vinden..
Enige leuke is zowat nog comedy central. (en mtv jersey en geordie shore, omdat het gewoon fout is :P)

Door Tweakers user McPoowl, vrijdag 24 mei 2013 15:44

Eagle Creek schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:35:
Kijken ook al deze televisietegenstanders geen series dan, vraag ik mij af?
De serietopics zijn namelijk zeer druk bezocht op diverse fora maar ik vermoed dat men die niet meer op de tv kijkt (waar ze gewoon ooit voor zijn verzonnen) en allemaal (il)legaal van internet af plukt.
Ik denk dat dit er ook mee te maken heeft dat Nederland vaak heel ver achterloopt op de afleveringen uit Amerika, en sinds het zo makkelijk is om 'even' een aflevering van internet af te plukken ( er zijn zelfs genoeg streaming-sites ), denk ik dat veel mensen de Amerikaanse uitzendingen gaan volgen, in plaats van een jaar wachten totdat ze eindelijk een keer op Net5 worden uitgezonden.

Zo zag ik laatst een reclame van Revenge (tv-serie) op Net5, binnenkort start seizoen2!!!!.. Welke allang is afgelopen in Amerika.

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 24 mei 2013 15:45

Eagle Creek schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:35:
Kijken ook al deze televisietegenstanders geen series dan, vraag ik mij af?
De serietopics zijn namelijk zeer druk bezocht op diverse fora maar ik vermoed dat men die niet meer op de tv kijkt (waar ze gewoon ooit voor zijn verzonnen) en allemaal (il)legaal van internet af plukt.
Leuk dat ze daarvoor verzonnen zijn, maar ipv op gezette tijden te moeten kijken, reclame tussendoor, pas een jaar laten in Nederland kunnen kijken heb ik liever dat ik zelf beslis wanneer ik kijk zonder reclames, met max een dag delay tov Amerika/

Door Tweakers user SomerenV, vrijdag 24 mei 2013 15:45

Eagle Creek schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:35:
Kijken ook al deze televisietegenstanders geen series dan, vraag ik mij af?
De serietopics zijn namelijk zeer druk bezocht op diverse fora maar ik vermoed dat men die niet meer op de tv kijkt (waar ze gewoon ooit voor zijn verzonnen) en allemaal (il)legaal van internet af plukt.
Ik kijk wel gewoon series zoals Game of Thrones, Breaking Bad, Community, The Big Bang Theory en, zoals ik al aan gaf, diverse docu's van de BBC. Maar die series legaal kijken? Voor GoT moet je een HBO abonnement á 15 euro per maand afsluiten. Breaking Bad is hier niet te zien geloof ik. Community en The Big Bang Theory komen hier wel op tv maar lopen hopeloos achter. Documentaires van de BBC kun je wel kijken, maar niet allemaal en ik heb geen flauw idee wanneer ze te zien zijn. Je moet haast wel uitwijken naar illegale alternatieven om bij te blijven met je series.


Door Tweakers user CoB, vrijdag 24 mei 2013 16:31

Amen, sensatietelevisie. Steeds minder kwaliteit op de buis.

Door Tweakers user sypie, vrijdag 24 mei 2013 16:40

Na onze verhuizing hebben wij bewust gekozen om géén TV-abonnement te nemen. Internet was het enige en het belangrijkste. Telefonie doen we lekker alleen mobiel. Naast de kosten die dit scheelt zijn er ook nog ergernissen, flauwekulpraat en een enorm behang-gehalte weggevallen. De TV stond hier vooral aan als behang. Beide achter de laptop, dingen kijken die je wél zelf kon bepalen, en daardoor de TV enkel als opvullen in de ruimte.

Nu staat de TV op zolder en hangt er een RPi aan. Heel af en toe (vaak nog geen 2 keer per maand) kijken we daar een film op, die uiteraard gedownload is. Soms een nieuwe en soms een film van een aantal jaren oud (Rainman bijvoorbeeld).

De Nederlandse TV is, net als de politiek, verzand tot een grote bak met pulp. Je kunt er niets mee en je hebt er niets aan. Ondertussen vraag je je wel af waar je tijd is gebleven.

Door Tweakers user Ynst2003, vrijdag 24 mei 2013 17:02

dbhuis schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:25:
Ach, toen ik ongeveer 5 was is bij ons het abonnement op de TV de deur uit gegaan. En nee, wij zijn geen zwaar religieuze mensen, maar niemand keek er wat op. Ik ben nu 16, en volgens mij heb ik helemaal niks gemist. Sterker nog, ik denk dat dit soort onzinprogramma's mij bespaard zijn en daar ben ik best wel blij mee.

De TV geeft gewoon een onrealistisch beeld van de werkelijkheid waardoor opgroeiende mensen denken dat ze van alles gedaan moeten hebben, moeten kunnen en moeten zijn wat ze niet kunnen en ook nog eens zwaar ongelukkig van worden. Ook leert de TV dat allerlei dingen normaal zijn terwijl de meeste dingen waarover dat gezegd word dat toch echt niet zijn.

Ik vind dat de makers van dergelijke programma's gewoon het recht niet hebben om mensen en vooral tieners van alles aan te praten. Maar goed, sommige mensen zullen die uitspraak zien als die van een moraalridder. Geloof me, dat ben ik niet. Maar ik gebruik wel mijn verstand.
ik denk inderdaad dat je je ouders hier dankbaar voor kunt zijn. Ik heb zo veel tijd verloren in het verleden met 'pulp'. Nu gelukkig ook geen kabel meer en het lucht echt op. Je mist niks. Fijn om te horen dat er nog jongeren zijn van deze generatie die het allemaal nog goed kunnen relativeren wat er om hen heen gebeurt :)

Door Braadworst, vrijdag 24 mei 2013 17:07

Achja, bagger op TV. Je moet het volgens mij zien als een grote freakshow. Goedkoop vermaak voor het achterlijke volk.

Door Tweakers user Hans1990, vrijdag 24 mei 2013 17:24

Vroeger keek ik wel eens TV, maar dat werd elk jaar minder. Sinds dit jaar/'seizoen' niks meer.

De NL tv is belabbert slecht, met name de commerciele zenders. SBS is niet om aan te zien, RTL spamt je dood met hun over het paard getilde talentenshows, drama series en soaps. De NL omroep maakt droge 'gebalanceerde' programma's.

Ik kijk dan exclusief buitenlandse TV, zoals Top Gear, Mythbusters, Formula 1 (BBC/Skysport) en boeiende series of documentaires van Discovery/national geographic.
Nu lopen die eigenlijk ook al terug. Documentaires worden vervangen met reality (sensatie) shows, mythbusters wordt steeds meer geacteerd (en sommige afleveringen zijn 'te amerikaans'), Formula 1 is in NL achter de encoder en in engeland ook al tijdje op Skysport (soms op BBC) te zien. En dan valt de kwaliteit van uitzendingen ook nog erg tegen als ik de maandbedragen zie.

Al bekijk ik de NL media opzich is het vreselijk. Bvb; kijk op een nieuws site zoals rtlnieuws en de helft wordt volgespamt met meningen over BN'ers. Leuk zo'n BN'er maar ik heb er niets aan. Tevens wordt die veel te veel betaald voor een net pak aantrekken en een mening te hebben. Hoera. Moet ik hier blij van worden?
Dan nog maar te zwijgen over andere nieuws sites/bladen.

Mijn advies: vermijden.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 mei 2013 17:29]


Door Tweakers user desalniettemin, vrijdag 24 mei 2013 19:34

History Channel vond ik altijd goed, maar wat ze tegenwoordig allemaal uitzenden, waardeloos. Storage wars bv. Wat heeft dat met geschiedenis te maken? AxMen ook zo iets.

Door Tweakers user Andros, vrijdag 24 mei 2013 19:37

Het journaal blijf ik volgen, af en toe van die cameravolgpolitieinauto toestanden om gekken op de weg bezig te zien maar dat is het zo'n beetje. NL TV heb ik al jaren opgegeven, voor als ik het ding nog aan zet is het 9 van de 10 keer op de VRT. Bij de zuiderburen haalt één in de gehele vooravond een marktaandeel van meer dan 40% en dat is prima te begrijpen. Een fatsoenlijk journaal, een geinig programma'tje dat echte mensen volgt en wat fatsoenlijke talkshows waarbij ze elkaar de hersens niet in slaan. NL commerciëlen, waarom zou ik nog...

Door Tweakers user ik.ben.iemand., zaterdag 25 mei 2013 00:33

Vind het wel leuk om soms 's avonds naar Nieuwsuur te kijken.

Dan heb ik het eigenlijk wel gehad.

Door Tweakers user bdalenoord, zaterdag 25 mei 2013 09:57

Lieuwe15 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:39:
Helaas is discovery ook al lang dramatisch gezakt, alleen nog maar drama series zoals ice-road truckers, die krabmensen en nog van dat soort reality shows. Amper meer wat van techniek of natuur te vinden..
Heeft Discovery (helaas) bewust voor gekozen. Zij zagen geld in het afsplitsen van bepaalde content. Daarom is er nu (helaas) Discovery Science, Discovery World e.d. en ik ben niet bereid daarvoor te betalen, dus mis ik alle leuke series.

Door Tweakers user hardware-lover, zaterdag 25 mei 2013 12:06

Verander de titel maar in "de doorsnee kijker is ziek" (of al hersendood). De kijker bepaald tenslotte in grote lijnen het aanbod. Maar als ik zo om me heen kijk en vaststel dat de doorsnee TV kijker ook aardig wat tijd doorbrengt met het "bestuderen" van het scherm van zijn "smart"phone dan klopt het een wel met het ander. En de telefoon mag dan wel smart worden genoemd, voor de meeste gebruikers gaat dat helaas niet op. Het hoeft tegenwoordig helemaal nergens meer over te gaan, als er maar gelachen kan worden over het meest stompzinnige wat een mens maar onder ogen kan krijgen. De gemiddelde jeugd heeft zijn/haar telefoon eerder in zijn hand dan een tandenborstel en laat dat ding niet meer los tot hij/zij in slaap valt. Dat het nieuws niet gevolgd wordt op TV of telefoon blijkt meestal wel als de "kijker" totaal niet op de hoogte is van het echte nieuws, "aanslag in Boston, waar heb je het over?", "kijk, mijn nieuwe mobieltje, mooi hè?", "waar is de lader? ".

Maar ik ben ouderwets, niet van deze tijd, "chill ouwe, je maakt je veel te druk". Ja, het spijt me, ik probeer mijn hersens uit te schakelen maar dat lukt maar niet. Misschien toch maar eens voor de TV gaan zitten dan, met mijn nieuwe mobiel, misschien gebeurd het dan vanzelf wel. Tot dat moment aanbreekt......, NOT LIKE!!

[Reactie gewijzigd op zaterdag 25 mei 2013 12:08]


Door Tweakers user ABaelemans, zaterdag 25 mei 2013 13:24

Vergeet niet dat er letterlijk, let op letterlijk, één dezelfde aflevering de hele week lang wordt herhaald. En dan hebben we het niet over 1 herhaling per dag, nee, vaak 1 herhaling die in één week 7x4 = 28 keer voorbij komt.

Het enige wat mij kan bekoren is bepaalde comedy series op Comedy Central, waarvan ik de helft ook bagger vind. En in het begin was er nog 13th street, maar die weten ook niet wat een serie in volgorde afspelen is. En ook daar herhalen ze 4 keer per dag één aflevering.
Discovery was mijn favoriete channel in de tijd dat het echt om techniek ging.
Nu heb je alleen die series waar ze de productie van b.v. een Bugatti enzo volgen, die blijven leuk en leerzaam. Maar driekwart van de series is reality waar 50% van de tijd gejankt word dat er iemand ziek is, weg loopt, of dat het werk te zwaar voor ze is.

Ik mis de tijd waar The Box (De echte metalmuziek liefhebbers weten precies waar ik het over heb) nog kwaliteitsmuziek uitzond, voordat het een zender voor de zwarten werd. Of de tijd dat de MTV Music Awards nog echte bands neerzette in plaats van geautomatiseerde playbackers die geld opleveren omdat de deuntjes zo simpel zijn als een rol wc-papier.

Door Tweakers user Perkerssens, zaterdag 25 mei 2013 15:01

.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 25 mei 2013 21:36]



Door Tweakers user janremie, zondag 26 mei 2013 14:13

Hier de TV de deur uit, en nu een abbo genomen op sport1Go.
M.a.w., 5 sport kanalen op de PC(/Internet device).

Ondertussen nog niets gemist zo te horen.

Door Tweakers user SvenUilhoorn, zondag 26 mei 2013 18:31

't wordt tijd dat daar meer mensen achter komen. Al die burgertjes die 's avonds allemaal achter de tv kruipen. Verken het internet, ga naar buiten, speel een bordspel of check één van de vele goede US series van de laatste tien jaar, alles behalve die hersenloze troep kijken in ieder geval.

@ABaelemans: "voor de zwarten" tegenover kwaliteitsmuziek slaat nergens op. Ik hoop dat je dat zelf ook inziet en dat Louis Armstrong je bijvoorbeeld niet hoeft uit te leggen waarom, of Marvin Gaye, James Brown, etc.

Door Tweakers user Ps3gamer91, zondag 26 mei 2013 19:10

T.V. Hét medium wat ons verbindt met de ''rest'' van de wereld werd er gepretendeerd. Nou nou,

Een Twitter/Facebook/Telegraaf gerichte maatschappij wordt er getoond op de meeste t.v.

Door Tweakers user verleemen, zondag 26 mei 2013 23:00

Je kan natuurlijk ook gewoon je eigen youtube of metacafe kanaal starten, dan maak je je eigen tv, doe ik namelijk ook. En als je dat een keer te pakken hebt dan heb je gewoon geen tijd meer voor ouderwetse tv , zo weinig dat toen iedereen t over ruben en julian ging hebbennik eerst maar es op google moest gaan zoeken wie dat nou eigelijk waren...
Ik heb dus sinds 10 jaar geen tv meer in huis. Natuurlijk kijk ik wel s bij mn moeder of als ik bij vrienden op bezoek ben en heel af en toe t journaal op uitzenfing gemist. Maar de rest is eigenlijk alleen maar youtube, materiaal verzamelen en zelf filmpjes maken en daar zit geen moment van verveling tussen.

Maare , blogs schrijven is natuurlijk ook een optie:)

[Reactie gewijzigd op zondag 26 mei 2013 23:01]


Door Tweakers user X-DraGoN, maandag 27 mei 2013 09:25

Ik geloof dat het in Belgie net even erg is, maar sinds dat we verhuisd zijn naar ons eigen huis hebben we bewust gekozen voor geen TV te hebben en ik heb het ook nog geen moment gemist. Er komt toch alleen maar reclame op afgewisseld met een stukje slap voorgekauwd programma, er zijn natuurlijk de kleine uitzonderingen, zoals een 'wat als?'.

Door Tweakers user shadowrune, maandag 27 mei 2013 13:47

Ik ben het wel eens met verschillende reacties, want uiteindelijk ligt het meer aan de gebruiker dan aan het medium. De kwaliteit van het medium is de laatste jaren sterk achteruit gegaan door de ver-realisering van het aanbod. Elke 15 minuten hebben we 10 minuten spam. De gemiddelde zender heeft zo veel non-sense dat het een kunst is door het aanbod heen te navigeren. Gelukkig zijn er nog wel juweeltjes in het aanbod to vinden, wanneer je lang en geduldig zoekt.

Erger vind ik nog de gemiddelde kijker; Doelloos naar een kastje turen en er ook nog over klagen. Dit is niet alleen typisch Nederlands, want jaren terug was de slogan al "99 channels and nothing on". Waar we in de jaren negentig al klaagden over de hoeveelheid onderbrekingen in series is het nu hier in Nederland, schering en inslag. Echter dit hebben we aan ons zelf te danken! Misschien is het wel eens tijd om de knop eens uit te zetten of naar een ander medium over te stappen. Hoewel er nog niet voor alle media leuke alternativen zijn, zijn die al wel vaak in het buitenland (of grotere steden) beschikbaar. Denk aan video-, audiostreaming, speciale zenders en thema kanalen. Want alleen wanneer de reclame inkomsten van TV wegvallen, zal het medium gaan luisteren naar de kijker. De vraag en aanbod komt zo weer ten gunste van de klant/kijker.

Vind je het toch leuk om te kijken of maakt je het niet zo veel uit, is dat ook goed, maar klaag er dan niet over.

Door Tweakers user vharten, maandag 27 mei 2013 15:10

Goed verwoord.. Het lijkt inderdaad steeds erger te worden. 'Eens kijken of er wat leuks op TV is' en het enige wat er op prime time op is, is nieuws, talentenjachten of herhalingen van wegmisbruikers :(

TV abonnement opzeggen doe ik nog niet, omdat ik erg tevreden ben met het internet van Ziggo (en daar moet je per se een TV abonnement bij afnemen).

Soms kom ik nog wel eens een interessant programma of documentaire tegen, en dat is bijna altijd op de Publieke Omroep (vaak VPRO). Dus wat mij betreft niet bezuinigen op de publieke omroepen, blijkbaar geldt voor TV dat commercie != kwaliteit...

Door Tweakers user CrystalViriS, maandag 27 mei 2013 18:50

Verschrikkelijk als je dan een vriend heb (ja ik ben een vrouw) die zo supergraag naar al die onzin op tv kijkt. En je dan bij je schoonouders op bezoek bent waar ze continue tv kijken. Aflevering na aflevering van 24kitchen waarbij Rudolf voor de 27ste keer die week "hartige cupcakes" aan het bakken is. En dan vinden ze het gek dat ik met m'n mobiele telefoon in m'n handen gewoon wat aan het lezen van op internet. "Ja maar jij zit echt altijd maar met je telefoon in je handen". Joh waardoor zal dat komen...

Nee ik snap het ook écht niet. En waarom in godsnaam zou je series gaan volgen vanaf de Nederlandse televisie.. Alles loopt echt enorm achter, of ze zenden lukraak verschillende seizoenen (van b.v. bones of House) door elkaar uit.

Door Tweakers user Ikke_Niels, maandag 27 mei 2013 22:43

TV is een achterhaald principe: klaarzitten voor een show/aflevering en dan nog reclame slikken ook.

Daarnaast komen mooie programma's na 23'en en dan lig ik al in mijn bedje.
Nee ik haal de dingen wel gewoon binnen dan kan ik ze op een normaal tijdstip kijken.

Nu is het wel zo dat ik niet enorm veel bespaar door geen tv af te nemen.... maar ach.

Door Tweakers user Roadrunner, dinsdag 28 mei 2013 12:08

Helemaal eens met de schrijver. Het is idd om te janken. Zelf kijk ik al jaren amper TV. Het zegt alles over het gemiddelde niveau in dit land. Mensen die niets beters te doen hebben of niet voor zichzelf na kunnen denken en ook maar naar die onzin kijken, want iedereen doet het. Of "er is niks anders" Waarschijnlijk zijn ze te achterlijk om met hun afstandsbediening verder te zappen dan de 9.
Zelf ben ik een fanatieke gamer. En dan zijn er van die figuren die mij raar aan kijken omdat ik "de hele avond achter de computer zit" Nee, ik ben maar raar en saai omdat ik mij niet bezighoud met waar al die schapen zich mee bezig houden. Ik ben een wereldvreemde computernerd.

Door Tweakers user ArnieSchmitz, dinsdag 28 mei 2013 12:42

Amen... Het aanbod op tv wordt inderdaad met de dag dramatischer. En ook zoals de schrijver het zegt gaan Discovery en NG ook mee in deze trend! Waar zijn die mooi docu's gebleven? Al die crap over goudzoekers, vissers, rednecks (etc etc etc) interesseren me geen reet... ja 1 aflevering is leuk om te zien hoe ze te werk gaan.

Vind het ook zo jammer dat "Eigen Huis en Tuin" en "Rob de Tuin verbouwer" zo afgegleden zijn. Je ziet gewoon dat ze beperkt worden door hun sponsors, inspiratie is ver te zoeken. Ze mogen alleen nog stickertjes van de sponsor verwijderen vol in beeld. Ook wordt met name in de tuinen altijd... ja altijd... dezelfde plantjes gepropt!

Toch trap ik er wel in en blijf ik soms gewoon door kijken... :|

[Reactie gewijzigd op dinsdag 28 mei 2013 12:44]


Door Tweakers user hans_rdam, dinsdag 28 mei 2013 12:59

Helemaal eens. Nederlandse commerciele TV is troep. Maar was het vroeger zoveel beter bij de commercielen? Ik kan me voornamelijk spelshows herinneren als Rad van Fortuin, Prijzenslag, Ron's Honeymoon Show en al dat soort pulp. Vond ik toen ik jonger was wel leuk maar was ook gewoon pulp. En ook toen had je al de Soundmixshow en Mini Playbackshow en dergelijke. Ook niet bepaald bevoorderlijk voor de hercencellen.

Dus misschien is de conclusie wel dat de Nederlandse commercielen sinds hun ontstaan al pulp uitzenden en ze zo'n 15 jaar later nog steeds bestaansrecht hebben met een wat geevolueerde versie van pulp.

Zelf kijk in nauwelijks naar de commercielen. Ik vind met name The Colbert Report en The Daily Show met Jon Stewart leuk op comedy central vanwege het hoog satirische gehalte en hoe de amerikaanse politiek (met name republikeinen) op de hak worden genomen. Dat vind ik nog best vermakelijk alhoewel het niveau wel per aflevering behoorlijk kan verschillen.

Daarnaast ben ik druk bezig een website te maken over amerikaanse televisieseries. Daar is ook kwaliteit te vinden met series als Games of Thrones, Dexter (nu wat minder), Breaking Bad en dat soort series. Wat mij betreft veel leukere hobby.

Door Tweakers user PleXtor, dinsdag 28 mei 2013 13:59

Wij hebben thuis Digitenne van KPN met alleen maar Ned. 1, 2, 3 en een lokale zender.
Zoals ik hier lees mis ik dus echt niets!

Daarnaast zong Doris Day en Doe maar al een tijdje geleden:

er zit een knop op je tv
die helpt je zo uit de puree
druk hem in en ga maar mee
de bloemen buiten zetten

Door Tweakers user Yuregenu, dinsdag 28 mei 2013 18:58

Voor eenieder die het er mee eens is; hier verwoord een film het heel treffend: God Bless America. Die hele film is sowieso de moeite waard als je een hekel hebt aan de versimpeling van televisie.

Gelukkig is er naast al deze meuk ook nog goede televisie. Vasteland-Europese series als Borgen en the Killing zijn heel erg goed. Ook Amerikaanse televisiezenders naast HBO lijken zich al meer te spitsen op hoge kwaliteit series, met mijn persoonlijke favorieten Person of Interest en Breaking Bad. Ook Walking Dead (naar mijn mening te traag) en Suits worden vaak aangeraden.

Een zender die ik nog mistte in je blog is History Channel. Daar is alleen nog maar American Pickers, Pawn Shop en Ancient Aliens. Waar zijn in godsnaam de daadwerkelijke geschiedenisdocumentaires gebleven?

Door Tweakers user Nazanir, dinsdag 28 mei 2013 19:57

Ach TV kijk ik al jaren niet meer, niveau is erg ver te zoeken op de grotere commerciele zenders. Ik keek eingelijk al niet meer, omdat ik mij een ongeluk erger aan de reclame blokken (9 minuten, eens voor de grap getimed) en dan ook nog dingen als Piets Weerbericht en Shownieuws of weet ik veel wat er tussen door.

En wat zie je verder op TV? Series waarop je achter loopt (NCIS, Flashpoint, etc) die hierdoor niet echt een genot zijn om te kijken, met om de 10-15 minuten reclame van 9 minuten.

Maar al die "reality" programma's, te veel, teveel hetzelfde. Elke zender heeft wel 2 (of meerdere?) verschillende talenten programma's met jury's wiens taak het is, zo bot en grof mogelijk mensen de grond in te stampen. Het was nog wel leuk ook eigenlijk met de allereerste idols, maar daarna is het gewoon een sport geworden te gaan zeiken. Zeker mensen als een Gordon of die andere valse nicht dragen hier aan een negatieve ervaring bij.

De programma's lijken ook gewoon dommer te worden, je ziet gewoon dat het in scene is gezet en het is gewoon nog bijzonder slecht ook als je de reclames hiervoor ziet (over een vreemdganger die betrapt wordt terwijl hij gepepen word, maar zijn onderbroek heeft hij duidelijk gewoon nog aan).

Oh en voor die tijd heb je alleen maar die telsell programma's. Commerciele TV is het slechtste wat in mijn beleving had kunnen gebeuren.

Door Tweakers user Yodocus, dinsdag 28 mei 2013 21:07

En dat is precies de reden dat ik geen tv heb. En niets mis.

Door Wouter, woensdag 29 mei 2013 14:44

Eagle Creek schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:35:
Kijken ook al deze televisietegenstanders geen series dan, vraag ik mij af?
De serietopics zijn namelijk zeer druk bezocht op diverse fora maar ik vermoed dat men die niet meer op de tv kijkt (waar ze gewoon ooit voor zijn verzonnen) en allemaal (il)legaal van internet af plukt.
Wat denk je dan? Dat mensen elke week op woensdag om 8 uur, of weet ik veel hoe laat je serie komt, voor buis gaat zitten om een aflevering van 40 minuten te kijken en 30 minuten reclame? En dat nog voor een aflevering van meer dan een maand oud ook? Legale alternatieven zijn er in Nederland nou ook niet echt veel ofzo, we hebben uitzending gemist en op de rtl site kan je per aflevering betalen. Wat dat betreft zijn de amerikanen beter af.

Door Tweakers user Hanky74, donderdag 30 mei 2013 07:52

Goede column en helemaal mee eens. TV lijkt tegenwoordig vooral bedoeld voor mensen met een laag IQ. Misschien dat deze doelgroep nog gevoelig is voor reclames? Jammer ook idd dat zenders als Discovery en History channel met deze trend meegaan.

Door Tweakers user cheeks, donderdag 30 mei 2013 13:20

Helemaal mee eens, ik kijk vrijwel geen TV(Soms met oudjaarsdag). Als het interessant is, dan download ik het wel.

Ik irriteer me ook ernstig dat ik altijd tv "Gratis" bij mijn internet krijg. Ik gebruik die troep niet, waarom moet ik het afnemen?

Door Tweakers user SomerenV, donderdag 30 mei 2013 13:56

Ik heb door de week heen een beetje door de reacties heen gelezen en ben echt verrast! Ik wist wel dat er meerdere mensen waren die dezelfde gedachte hebben over de tv als ik, maar zoveel positieve reacties had ik niet verwacht!

hans_rdam haalde aan dat er vroeger ook slechte shows waren, puur voor amusement en zonder enige vorm van echte diepgang, en dat is ook zeker zo. Ik wil dan ook niet het type zijn dat zegt dat vroeger alles beter was. Sowieso vind je meer dingen leuker wanneer je jonger bent (eisen zijn niet zo hoog), maar toch heb ik het idee dat er tegenwoordig meer rotzooi is.

Zelf denk ik overigens dat de tv een voorbeeldfunctie heeft. Natuurlijk zijn de ouders degene die hun kroost opvoeden en normen en waarden bijbrengen, maar die kroost kijkt hoe dan ook televisie. Die worden geconfronteerd met het ene na het andere programma waar domme bimbo's met een flinke plamuurlaag, de herseninhoud van een pinda en met een grote bek helemaal de bom zijn. Er is een grote groep (denk ik) die denkt dat als je zo bent, dat je dan populair bent. Gevolg is dat die mensen zich gaan gedragen als een stel debielen. Het is te hopen dat dat nog bijtrekt en dat ze in gaan zien dat je je toch écht beter normaal kunt gedragen. Trekt het niet bij en krijgen zij kinderen, dan krijgen die de (naar de kloten geholpen) normen en waarden mee van mama en papa.

De tv leert je dat je van stappen moet houden, je als een debiel moet gedragen, veel drinken niet erg is (en bij vlagen juist erg grappig), je een geweldig talent moet hebben (want anders sta je voor lul) en dat iedereen die afwijkt van die normen er niet bij hoort.

Ergens werd hier ook aangehaald dat wanneer je als een zombie de hele avond tv kijkt het normaal is, maar dat wanneer je de avond spendeert achter de computer je maar raar bent. Veel mensen denken inderdaad zo, maar fuck hun. Ik zit liever de hele dag achter m'n PC een probleem op te lossen, foto's te bewerken, filmpjes te monteren of te gamen dan dat ik ook maar één show- of reality-programma af moet kijken. Ik doe lekker wat ik zelf leuk vind, niet wat de massa leuk vindt. En maakt het mij wat uit dat ik daardoor de stempel 'vreemd' of 'nerd' krijg? Nee. Liever dat dan dat ik een schaap ben!

Door armiductor, donderdag 30 mei 2013 20:24

Het enige kwaliteitsprogrammma wat mij te binnen schiet is Keuringsdienst van waarde. Maar deze kijk ik altijd via uitzending gemist. Verder inderdaad de tv-abbo lekker laten wezen wat het is. Scheelt wat geld en een hoop van je vrije tijd. ;)

Door Tweakers user elhopo, vrijdag 31 mei 2013 09:30

Pfff, inderdaad. Ik snap niet waarom mensen zich vrijwillig door een kok laten afblaffen die vindt dat een tomaatje iets naar links had gemoeten. Of dat mensen spastisch stuiptrekkend op het ritme van de muziek staan te schudden, waarop de ene het volgens de jury het wel goed kan en de andere er niks van bakt. So you think you can dance...

Het vervelende voor mij is dat TV ontspanning voor me is. Ik vergelijk het een beetje met de oertijd. Toen kwamen mannen na de jacht om het vuur zitten om een beetje in het vuur te staren als ontspanning, zo kijk ik ook een beetje naar TV. Er is echter geen fluit op. Zoals al eerder gezegd, de commercieele zenders gaan uit van een IQ van 60, net hoger dan een citroen. Op de publieke zenders is ook niet veel interessants op een enkele uitzondering na (Keuringsdienst v waarde bijvoorbeeld), en Discovery en NGC worden ook steeds minder. Dr Pol is nog wel leuk bijvoorbeeld om te zien, maar al die storage wars en pawn shops is zo ontzettend in scene gezet, dat het compleet ongeloofwaardig wordt. Zelfs Mythbusters is niet echt leuk meer, veel te langdradig.

Ik hou wel van kookprogramma's, omdat ik het wel mooi vind om te zien hoe iemand gepassioneerd over eten kan zijn, en om te zien dat er ook nog kwaliteit is. Helaas is een zender als 24kitchen ook alleen maar herhaling op herhaling, en komt de rudolph's bakery mij al helemaal de neus uit. Als het je gaat opvallen dat de camera steeds de zelfde heen en weer zwabberbeweging maakt, dan wordt het tijd om wat anders op te zetten.

Om de vergelijking met koken en TV verder door te trekken: Waarschijnlijk denken veel mensen dat een diepvriespizza in de oven gooien al een uitzonderlijke prestatie is en lasagne uit een zakje een 3 sterren restaurant waardig. Zolang het niveau in Nederland zo is, zal de TV zich daar ook op aanpassen.

Wellicht kunnen we een nieuwe zender starten: TweakersTV. Herhaling van oude afleveringen van Wondere wereld met Chriet Titulaer, super slow motion video's van ontploffende voorwerpen en wat techno babbel. Oude teleac PC cursussen enz.

Door Tweakers user Amanoo, maandag 10 juni 2013 09:18

Enige dat ik nog legaal op de buis kijk is Doctor Who, en dat is via de BBC. The Big Bang Theory zou ik op de Nederlandse TV kijken als het niet ondertiteld was (althans ik ga ervan uit dat het ondertiteld is) en niet hopeloos achter liep (had wel even op TV websites gekeken welke episode er tegenwoordig op TV is). De Nederlandse TV zit vol met troep. Allerlei 13 in een dozijn Hollywood films die 3 keer niets zijn. Talentshows die nergens over gaan, die alleen maar dienen om Nederlanders het idee te geven dat alleen talent telt, en er niet zoiets is als oefening, alsof Mozart al pianospelend uit de baarmoeder kwam. Gerard Joling met zijn ego die zo groot is dat het nog in zijn woonplaats past zonder dat die uit elkaar klapt. Zo nu en dan kijk ik nog De Rijdende Rechter, maar verder weet ik niets dat het kijken waard is.

Reageren is niet meer mogelijk